Hej,
Har ett renoveringsobjekt där all el har varit tvungen att bytas ut vilket gjorts i våras. Men nu vill jag installera en dimmer och har stött på problem.
Elen hemma har gjorts av en elektriker men nu får jag inte längre tag i honom och funderar på att försöka mig på att installera en dimmer. Allt utanpåliggande.

Elektrikern satte en eldosa från vilken jag vill dra en kabel till dimmern och sen vidare till ett takuttag enligt den nya DCL standarden. Elkabeln ligger idag framme och uttaget är uppe, men behöver kopplingen där emellan.
De kablar jag har är vanlig EKK-kabel med brun/blå/jord.

Kan någon förklara enkelt hur det ska gå till? Vet att detta ska göras av en elektriker men vill försöka själv och trött på att vänta.
Vilka kablar ska in vart och vilka kan jag koppla samman med wago osv..

Tacksam för svar..
 
  • Hand håller en ej installerad dimmer framför en bärbar dator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för installation av en universaldimmer med diagram och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas in på L (vilken spelar ingen roll), tändtråd på "våg med pil".
 
De bägge bruna går in i varsitt L, men vad görs med de bägge blåa och jordade? Antar att de jordade kan kopplas samman med wago? Vad händer med de bägge blåa?
 
Vad är draget redan? Är det kabel mellan eldosa och dimmer? Dimmer takuttag? Eldosa takuttag?
 
G gusswe skrev:
De bägge bruna går in i varsitt L, men vad görs med de bägge blåa och jordade? Antar att de jordade kan kopplas samman med wago? Vad händer med de bägge blåa?
Du ska göra som etompau skriver med de bruna dvs en på ett L och andra på "våg med pil" de blå kopplar du ihop med Wago och jordarna med en Wago till.
 
G gusswe skrev:
De bägge bruna går in i varsitt L, men vad görs med de bägge blåa och jordade? Antar att de jordade kan kopplas samman med wago? Vad händer med de bägge blåa?
De bruna ska inte in i båda L. De är inte sammankopplade som du ser på schemat. Du ska koppla ihop blå med wago, gulgrön med wago, brun från eldosa till L och brun från takuttag till våg. Då får du tändtråd och fas i samma färg och det gillar jag verkligen inte, är inte elektriker, vet inte om det är godkänt.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
De bruna ska inte in i båda L. De är inte sammankopplade som du ser på schemat. Du ska koppla ihop blå med wago, gulgrön med wago, brun från eldosa till L och brun från takuttag till våg. Då får du tändtråd och fas i samma färg och det gillar jag verkligen inte, är inte elektriker, vet inte om det är godkänt.
Tänkte på det med tändtråd och färg lite till. Med utanpåliggande kabel kanske det till och med är standard med samma färg. Har bara hållt på med system med vprör.
 
Men inte har väl en elektriker dragit EKK inne i ett bostadsrum??? Om det är så kanske du ska reklamera jobbet. Visserligen är den godkänd men ack så olämplig.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.