E
E elmont skrev:
Men dom handlade väl inte om elinstallationer eller ??
På tal om att kasta sten i glashus.. :thinking:
E elmont skrev:
Jag tror inte att det är många elektriker (som har jobbat nått år) som har nån av böckerna stående i sin bokhylla, jag vet ingen ;)
E elmont skrev:
Frågan har varit uppe några ggr tidigare och jag tycks minnas att det inte fans någon riktigt bra "gds bok", sök på forumet så kanske du hittar dom g:a trådarna.
E elmont skrev:
Man använder en "testpenna" typ Phasen [länk]. dom brukar fungera rätt bra. Sedan är det som många skrivet betydelselöst vart fas och nolla ligger i ett uttag.
E elmont skrev:
Och jag har över 40 års erfarenhet av Phasen mfl. och dom har "missat" att indikerat spänning i minst 10-20%av fallen.
Misslyckas man med Phasen 1 av fem stavas felet sbs. GOD kväll.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Skyddsjord ska givetvis följa varje grupp från centralen och inte anslutas på nån annan grupp den jfb du har är troligen en psa dvs en fas ska du verkligen göra detta själv ?
går det att säga vad detta är med hjälp av denna bild ?
Elcentral med Hager säkringar och etiketter för toalett och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
I impendill skrev:
går det att säga vad detta är med hjälp av denna bild ?
[bild]
Ja då, står även i klartext undertill.
JFB = Jordfelsbrytare

E El-Löken66 skrev:
Ja då, står även i klartext undertill.
JFB = Jordfelsbrytare
Ingen PSA då med andra ord ?

El_Löken66
Nu hänger jag inte riktigt med? Men det spelar knappast någon roll för det är ju rätt många som har lite svårt att hänga med i dina svängar.
Och att Phasen funkar i 80-90% av fallen är väl rätt bra. Men långt under vad jag kräver utav ett riktigt bra instrument.
Och att det inte finns eller funnits någon bra gds handbok för elinstallationer är väl allmänt känt, dom som finns räcker knappt till det mest basala. Det ser man bla på den kunskapsnivå alla nyutbildade elektriker har.
Men som sagt jag förstår inte riktigt vad du menar?

• Gilla
impendill
  • Laddar…
E
I impendill skrev:
Ingen PSA då med andra ord ?
Nea, PSA är när du har säkring integrerat också, jämför med en dvärgbrytare 10 A karakteristik C som exempel.

I detta fall på annan lokation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.