P
ptlf: [citat] Tack, trodde man behövde 2,5 hela vägen Springer in på lampaffären o köper en bit sån kabel för behöver bara drygt 1m.
7 svar · 3,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: Ibland är de enkla grejerna guld värda. Skönt att du slapp köpa nya saker eller ringa en elektriker för den saken. Sen är det ju märkligt att bara ett uttag slutat att fungera, för jag tolkar det som att det fungerade innan?! Om det bara är ett uttag som inte fungerar och det har fungerat innan har du kanske glapp någonstans och det är inte bra.
5 svar · 1,0k läst
SweTrekki
SweTrekki: [citat] PEN skall vara gulgrön med blå märkning så det är väl iof inget fel annat än den borde sitta på PE och inte på nollan, iom att PE skall vara obruten, eller har jag blandat i hop nått
24 svar · 6,3k läst
·
H
hundbiten: [citat] dom fungerar bra så länge dom är hela.
18 svar · 3,1k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Här är ett exempel, men det finns ett som hanterade alla pumpar i ett SpaBad. Inlägg #9 https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-frekvensstyra-enfasmotor-med-hjaelplindning.353233/
16 svar · 4,4k läst
Mazen
Mazen: [citat] Bra, bra..
4 svar · 726 läst
Mazen
4 svar · 726 läst
Keiller
Keiller: [citat] Jag tänkte mer på att man kan använda en förhöjning (rund) till varje strömställare. Vill du att de ska sitta tätare ihop och använda kombinationsram, som du visade bild på, kanske förhöjningarna går att kapa lite?
4 svar · 3,9k läst
·
K
Kidding: [citat] Inte jag som installerat detta astrour utan följde med i husköpet. Per idag ser det ut som man kopplat spänning direkt på push funktionen samt byglat på uret. Om jag förstår dig rätt så borde Maxi Jolly gå att mata med direkt spänning med enkel till/från utan push/dimmer?
4 svar · 3,0k läst
·
tensiden
tensiden: Om elnätet får fnatt och spänningen på en fas åker bergochdalbana vilket leder till att elektronik går sönder. Är det då alltid 3500 i avdrag (typ självrisk) när man begär ersättning från nätägaren? Tolkar jag lagen rätt?
0 svar · 911 läst
lnilsson
lnilsson: Genom golvet så att kabeln kommer upp under golvlisten blir snyggt. Man slipper (ett fult) kabelskydd på väggen och det blir betydligt större böjradie på kabeln också. Jag har gjort så med min fiber och nätverkskabel till uthuset.
5 svar · 880 läst
lnilsson
lnilsson: Pris per effekt/driftstid är nog inte linjärt, eftersom konsumentprodukter är prispressade. Så fort man ska ha lite större ups:ar drar det iväg i pris, eftersom det är mest företag med affärskritiska system som köper dessa. Dom företagen betalar gärna mycket för den säkerheten. Sedan skulle jag också säga (såsom tidigare sagt) att det är inte bara bättre med online-ups, just
31 svar · 11,0k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: Men du kan använda knappar utan fjäder, går att ställa i enheten. Dock vill enheten ha konstant spänning ( bör finnas vid brytaren) och nolla
2 svar · 4,3k läst
blackarrow
blackarrow: Sminka? Jag tyckte det lät som en doktor som tycker det är förtidigt att göra en ordentlig undersökning och åtgärd som löser problemet. ”Patienten” är inte tillräckligt sjuk ännu.
7 svar · 9,1k läst
·
L
lillelampa: [citat] Anade det! Tack!
2 svar · 1,5k läst
B
BusterOdlander: Använder EXQ light 1,5 mm från HSB och Wago skarvklämmor 0,14- 4mm
7 svar · 1,5k läst
·
Bowman
Bowman: [citat] Ja det var inget jag tänkt på. funkar bra nu. :)
14 svar · 1,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Kan bara tillägga att jag på mitt fritidshus har entre' belysning bestyckad med lampa med inbyggd skymningsfunktion och tillsammans med denna ( på samma strömbrytare ) sitter en lampa på husgaveln med rörelsesensor. Allt fungerar precis som förväntat d.v.s. om strömbrytaren är i läge " på", så när det blir mörkt tänds entrén och när någon går " runt knuten" så tänds lampan
14 svar · 10,9k läst
·
pelpet
pelpet: Jag hade inte heller lagt nätverkskabeln i en flexslang utan istället valt en nätverkskabel för mark. Kabelskyddsrör kan bli vattenfyllda och flexrör är inte alltid täta. En vanlig nätverkskabel bör tåla att ligga i vatten men den är inte gjord för det. Jag hade hellre lagt den i en trädgårdsslang än i ett flexrör om man har en vanlig cat6.
5 svar · 3,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har tagit en föredömlig ansats till att lösa problemet genom att rita upp kretsschemat. Fortsätt så, dvs backa så att du får med strömbrytaren till belysningen. Det kanske finns flera strömbrytare. Hempularen tror att du har trefas framdraget, det tror inte jag, utan du har en fas, en tändtråd, en oanvänd ledare, nolla och skyddsjord från "matningen". Din lösning är visserligen
7 svar · 2,8k läst
·
A
aka_the_barf: enligt eldin så är en 10A säkring bättre en 16A kommer nog inte lösa ut, men det var på gränsen.
65 svar · 8,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Bra tänkt ! (y)
16 svar · 17,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Kompisens farsa hade nog inte en modern maskin, jag har uppfattat det som att det var en spak eller knapp typ för att pressa, och att han hade vedbiten i andra handen, men denna gång råkade hålla "bakom" där kniven går in. Ärligt talat har jag inte satt mig in hur olyckan gick till, men sett handen där bara lillfinger och ringfinger är kvar. :cry::(
28 svar · 7,4k läst
Totte_S
Totte_S: Det som är bra med schneiders uttag är sidoinföringen som inte knäcker kablarna när möbler åker emot, tex säng/soffa. Finns det andra seriösa märken med sidoinföring? Har några idiotiskt placerade uttag som behöver bytas, och jag håller med om att schneiders känns halvdant. Enbart en skruv som håller fast uttaget och det sitter ganska dåligt redan som nytt.
5 svar · 2,6k läst
·
B
Byggarn44: Laddarna innehåller inga JFB eller DC skydd. Solcells anläggningen är kopplad innan JFB. Så behöver man 1st B-typ per laddare eller räcker 1 gemensam. /Bygg
3 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag menade inte att det är standard att dra ur stickproppen i en timme. Jag menade att det är standard att supporten ger dylikt nonsens till svar för att försöka komma undan.
31 svar · 12,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Värmelampan brukar hänga över kycklingarna, inte hönsen/tuppen ... Fina höns du har, de verkar må bra.
18 svar · 9,0k läst
·
F
fredand44: Hej Har idag bytt till astrour, ser ut att funka fint! Tackar för tipset! Mvh Fredrik
3 svar · 1,3k läst
·
A
Allmänobildad: Inga problem att dra kabeln bakom knutbrädorna den korta biten
1 svar · 1,2k läst
·
H
Hochiha: [citat] Har ni som är elektriker till yrket sett samma fenomen med de öppningsbara wagos, eller gäller det enbart typ 773?
27 svar · 12,3k läst
·
S
Soltorp40: Håller med; formellt är det fel. Men rent praktiskt - om Du inte pillar på 3-fasen och inte använder den till något annat än att koppla in byggväskan, ja då är säkerheten fullgod. Det enda som blir bättre med den föreskrivna brytaren är störningar/klämning/spikning av/på/i kabeln mellan uttaget och väskan. Och varför skulle Du pilla med den 3-fasen, det finns väl ett 3-fasuttag
80 svar · 15,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.