2 049 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Bits genom flexslang
Sida 1 av 2
Hej.
Tabbade mig när jag skulle lägga igen liten bit av väggen med skruvdragaren då jag slant med maskinen och bitsen for rakt genom slangen.
Hur stor är risken att nån av kablarna har skadats?
Kablarna är nya och fräscha.
16mm flexslang med 4st 1.5mm² kablar.
Kablarnas funktion är 2st tändtrådar, 1st trapp kabel (sparkopplad) samt 1st fas.
Slangen går mellan en kopplingsdosa till en dubbelbrytare.
Allt funkar som det ska ska väl påpeka.
Tabbade mig när jag skulle lägga igen liten bit av väggen med skruvdragaren då jag slant med maskinen och bitsen for rakt genom slangen.
Hur stor är risken att nån av kablarna har skadats?
Kablarna är nya och fräscha.
16mm flexslang med 4st 1.5mm² kablar.
Kablarnas funktion är 2st tändtrådar, 1st trapp kabel (sparkopplad) samt 1st fas.
Slangen går mellan en kopplingsdosa till en dubbelbrytare.
Allt funkar som det ska ska väl påpeka.
Om du haft en inhyrd hantverkare.Turbo-Danne skrev:
Hej.
Tabbade mig när jag skulle lägga igen liten bit av väggen med skruvdragaren då jag slant med maskinen och bitsen for rakt genom slangen.
Hur stor är risken att nån av kablarna har skadats?
Kablarna är nya och fräscha.
16mm flexslang med 4st 1.5mm² kablar.
Kablarnas funktion är 2st tändtrådar, 1st trapp kabel (sparkopplad) samt 1st fas.
Slangen går mellan en kopplingsdosa till en dubbelbrytare.
Allt funkar som det ska ska väl påpeka.
Tror du hen hade meddelat dig?
Risk finns ju alltid men slangen bör ha tagit största smällen.
Vad var det för bits, T25 eller liknande?
Oj glömde skriva det PH2.
Det va PH2 skruv. Den passade perfekt till skruven iaf, men det hör inte till ämnet iaf. :/
Redigerat:
Ok.Turbo-Danne skrev:
Men ärligt sagt, är du en orolig själ så är det en halvtimmes jobb för dig och en vän.
När du brutit kopplar du ut trådarna i ena änden och fäster dragfjädern ordentligt och säkra med bra tejp, ryck ordentligt så att det sitter.
Dra sedan ut och inspektera trådarna vid huggstället.
Om OK, återställ. I annat fall byt berörda trådar.
Ta bild på skadan annars, svårt att bedöma.
Har tyvärr ingen bild på skadan. Väggen är igen gipsad nu.
Får nog inspektera nån dag. Tänkte mest om nån visste hur mycke kablarna tål.
Tack för svar
Får nog inspektera nån dag. Tänkte mest om nån visste hur mycke kablarna tål.
Tack för svar
Det går ju inte att direkt svara på.Turbo-Danne skrev:
Blir det en fullträff tål de ju typ inget, men ibland går det förvånansvärt bra.
Dra ur ledarna och kolla skicket, byt ev skadade (ev kan man överväga att isolera med ett bra isoleringsband, men byta skadade ledare är flera hundra procent mer seriöst.
Hålet i röret tror jag inte är något att bry sig så mycket om. Är hålet mindre än 12mm i diameter så håller det faktiskt IP20, och är på det vis OK då. Så kolla ledarna ifråga du, byt det som ev blivit skadat, case closed.
Hade väggen fortfarande varit öppen kunde man övervägt att byta rör/slang.
Vi kan bara gissa och spekulera.Mikael_L skrev:
Det går ju inte att direkt svara på.
Blir det en fullträff tål de ju typ inget, men ibland går det förvånansvärt bra.
Dra ur ledarna och kolla skicket, byt ev skadade (ev kan man överväga att isolera med ett bra isoleringsband, men byta skadade ledare är flera hundra procent mer seriöst.
Hålet i röret tror jag inte är något att bry sig så mycket om. Är hålet mindre än 12mm i diameter så håller det faktiskt IP20, och är på det vis OK då. Så kolla ledarna ifråga du, byt det som ev blivit skadat, case closed.
Hade väggen fortfarande varit öppen kunde man övervägt att byta rör/slang.
Men det finns många skadade ledare i landet, man kanske borrat av 5 av7 kardeler eller öppnat isoleringen på trådar som ligger nära.
Det ska rätt mycket till för att det ska hända något.
Men eftersom du frågade, så kolla.
Tack för svar allihopa. Lutar nog åt att dra ut ledarna och kolla. Känns som att man sova bättre när man vet. Haha