Hej.

Tabbade mig när jag skulle lägga igen liten bit av väggen med skruvdragaren då jag slant med maskinen och bitsen for rakt genom slangen.

Hur stor är risken att nån av kablarna har skadats?
Kablarna är nya och fräscha.
16mm flexslang med 4st 1.5mm² kablar.

Kablarnas funktion är 2st tändtrådar, 1st trapp kabel (sparkopplad) samt 1st fas.

Slangen går mellan en kopplingsdosa till en dubbelbrytare.
Allt funkar som det ska ska väl påpeka.

E
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Hej.

Tabbade mig när jag skulle lägga igen liten bit av väggen med skruvdragaren då jag slant med maskinen och bitsen for rakt genom slangen.

Hur stor är risken att nån av kablarna har skadats?
Kablarna är nya och fräscha.
16mm flexslang med 4st 1.5mm² kablar.

Kablarnas funktion är 2st tändtrådar, 1st trapp kabel (sparkopplad) samt 1st fas.

Slangen går mellan en kopplingsdosa till en dubbelbrytare.
Allt funkar som det ska ska väl påpeka.
Om du haft en inhyrd hantverkare.
Tror du hen hade meddelat dig?

Risk finns ju alltid men slangen bör ha tagit största smällen.
Vad var det för bits, T25 eller liknande?

• Gilla
burra
  • Laddar…
Oj glömde skriva det PH2.

E
Oj glömde skriva det PH2.
Aha. Därför du slant. Skruvarna var väl PZ2?

Det va PH2 skruv. Den passade perfekt till skruven iaf, men det hör inte till ämnet iaf. :/

Redigerat:
E
Det va antingen PH2 eller PZ2 kommer inte ihåg vilken det va. Den passade perfekt till skruven iaf, men det hör inte till ämnet iaf. :/
Ok.
Men ärligt sagt, är du en orolig själ så är det en halvtimmes jobb för dig och en vän.

När du brutit kopplar du ut trådarna i ena änden och fäster dragfjädern ordentligt och säkra med bra tejp, ryck ordentligt så att det sitter.
Dra sedan ut och inspektera trådarna vid huggstället.
Om OK, återställ. I annat fall byt berörda trådar.

Ta bild på skadan annars, svårt att bedöma.

Har tyvärr ingen bild på skadan. Väggen är igen gipsad nu. :(

Får nog inspektera nån dag. Tänkte mest om nån visste hur mycke kablarna tål.

Tack för svar

Kanske skulle du ha kollat och ev lagat innan väggen stängdes, nu är det ju lite sent.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske skulle du ha kollat och ev lagat innan väggen stängdes, nu är det ju lite sent.
Ja det hade ju varit det bästa men nu blev det tyvärr inte så. Men i värsta fall går det dra nya trådar. Gör ju inget att det är hål i slangen väl?

Det beror ju helt på hur hålet er ut, i värsta fall är det en kant som skär in eller det går trögt så att trådarna smälter fast och det blir tvärstopp.

Mikael_L
Tänkte mest om nån visste hur mycke kablarna tål.
Det går ju inte att direkt svara på.
Blir det en fullträff tål de ju typ inget, men ibland går det förvånansvärt bra.

Dra ur ledarna och kolla skicket, byt ev skadade (ev kan man överväga att isolera med ett bra isoleringsband, men byta skadade ledare är flera hundra procent mer seriöst. :)
Hålet i röret tror jag inte är något att bry sig så mycket om. Är hålet mindre än 12mm i diameter så håller det faktiskt IP20, och är på det vis OK då. Så kolla ledarna ifråga du, byt det som ev blivit skadat, case closed.
Hade väggen fortfarande varit öppen kunde man övervägt att byta rör/slang.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går ju inte att direkt svara på.
Blir det en fullträff tål de ju typ inget, men ibland går det förvånansvärt bra.

Dra ur ledarna och kolla skicket, byt ev skadade (ev kan man överväga att isolera med ett bra isoleringsband, men byta skadade ledare är flera hundra procent mer seriöst. :)
Hålet i röret tror jag inte är något att bry sig så mycket om. Är hålet mindre än 12mm i diameter så håller det faktiskt IP20, och är på det vis OK då. Så kolla ledarna ifråga du, byt det som ev blivit skadat, case closed.
Hade väggen fortfarande varit öppen kunde man övervägt att byta rör/slang.
Vi kan bara gissa och spekulera.
Men det finns många skadade ledare i landet, man kanske borrat av 5 av7 kardeler eller öppnat isoleringen på trådar som ligger nära.

Det ska rätt mycket till för att det ska hända något.

Men eftersom du frågade, så kolla.

Tack för svar allihopa. Lutar nog åt att dra ut ledarna och kolla. Känns som att man sova bättre när man vet. Haha

Innan du hade gipsat väggen hade du kunnat skära bort en liten bit av slangen/röret, öppnat och kollat kablarna. Sedan satt en öppningsbar muff på detta (y)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Och ska du kolla trådarna så knyt på och dra in nya på en gång i stället för att hålla på och dra fram och tillbaka.

• Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.