Hej,
Jag ska byta min gamla utanpåliggande eluttaget. Köpte från bauhaus ABB jussi. Hur montera man L o N kabel? Det ser inte ut som det gamla.
 
  • Hand håller ett nytt ABB Jussi utanpåliggande eluttag mot taket, synliga L och N anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Svårt att se men gissningsvis finns där fjäderklämmor för att montera ledarna i. Jag måste säga att innanmätet ser lite udda ut, speciellt för ett ABB. Hur mycket har du egentligen tagit isär? Du pratar dessutom om L och N, jag hoppas att du har en jordledare också, som är inkopplad. Annars kan du inte använda detta uttag eftersom det är jordat.

Välkommen till forumet!
 
tommib tommib skrev:
Svårt att se men gissningsvis finns där fjäderklämmor för att montera ledarna i. Jag måste säga att innanmätet ser lite udda ut, speciellt för ett ABB. Hur mycket har du egentligen tagit isär? Du pratar dessutom om L och N, jag hoppas att du har en jordledare också, som är inkopplad. Annars kan du inte använda detta uttag eftersom det är jordat.

Välkommen till forumet!
Det är jordat. Finns i mitten för gulgrön. Frågan är om man ska lägga i tvinnad kadelerna den blåa o svarta i de andra. Har bara 1 av varig att tillgå. Ska man sätta i någon av de pyttismå hål o klämma i ? Närbild på en elektrisk kopplingsdosa med öppna kabelklämmor och en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du ska inte tvinna några kardeler, du ska bara sticka in dem rakt in, en per "grupp". Att det finns två anslutningar på varje ställe är för att du ska kunna vidarekoppla. Skala enligt anvisningen, brukar vara 10-12 mm och det ska finnas en anvisning någonstans på uttaget.

Detta fungerar bara om det är FK eller EK men uttaget ska inte heller monteras på RK/MK.
 
Mikael_L
P PillanJ skrev:
den blåa o svarta i de andra. Har bara 1 av varig att tillgå.
Har du ingen gul/grön ledare?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, hur ser det ut där detta uttag ska sitta?
 
Jag köpte en annan uttag med skruvfäste i. Gilla inte något man inte begriper, bättre köra det man kan skruva fast. Det gick jätte bra. Nu har dotter båd3 eluttag o lampa monterad av mamma. :D
 
tommib
Gott så men som sagt, hur såg det ut där uttaget skulle anslutas? Fanns det jordledare?
 
tommib tommib skrev:
Gott så men som sagt, hur såg det ut där uttaget skulle anslutas? Fanns det jordledare?
Jaap en gulgrön jordkabel fanns
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.