Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vi håller på och renoverar köket på landet. Den här härvan hänger i köket över ytterdörren och ger ström till ungefär halva huset har jag förstått. Här hemma är vi lite oense om brådskan i att ta tag i detta. Jag tycker inte alls det känns ok att ha det såhär när vi är här. Eftersom jag är helt okunnig om el så frågar jag här: bör vi ta hit en elektriker direkt? Förstår om ni tycker att detta inte hör hemma här men skulle verkligen uppskatta ett svar.
Ta ur/slå av säkringen och låt det vara strömlöst till det är åtgärdat av någon som kan och får. Inget man har i drift.
(Sen, pga av tidigare aktivitet i forumet https://www.byggahus.se/forum/threads/eluttag-slar-gnistror.393873/ , måste jag fråga om ni har den där härvan över dörren eller om det är en undersökande uppgift av något slag?)
(Sen, pga av tidigare aktivitet i forumet https://www.byggahus.se/forum/threads/eluttag-slar-gnistror.393873/ , måste jag fråga om ni har den där härvan över dörren eller om det är en undersökande uppgift av något slag?)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Som det ser ut nu räcker det ju att någon ovetande besökare på ca 1.70 eller mer sträcker på sig för att komma åt spänningssatta delar! Det bör åtgärdas korrekt så snart som möjligt och under tiden skulle jag sätta en plastbytta eller något över.
Redigering: Eller som föregående inlägg säger bryt strömmen tills det är fixat.
Redigering: Eller som föregående inlägg säger bryt strömmen tills det är fixat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det där var lite väl mycket exponerat med helt oisolerat.
Ett gäng WAGO 221 skulle förbättra isolationen avsevärt.
Ta dit en elektriker om ni inte klarar av att sätta dit några WAGO.
Protte
Ett gäng WAGO 221 skulle förbättra isolationen avsevärt.
Ta dit en elektriker om ni inte klarar av att sätta dit några WAGO.
Protte
Att det behöver åtgärdas finns det ju knappast någon diskussion kring. Frågan är hur brådskande det är.
Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att du inte petar i det tills du faktiskt tar tag i att lösa det ordentligt. Det ser ut att vara lite gammal kulo inblandad, så det finns en risk att den börjar falla sönder ifall du börjar "undersöka".
Det beror lite på vad ni kommer göra i huset. Om det sitter över en dörr finns det kanske ingen jätterisk att småbarn är där och pillar. Samtidigt kanske ni ska bära in och ut grejer genom dörren? Då ökar risken.
Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att du inte petar i det tills du faktiskt tar tag i att lösa det ordentligt. Det ser ut att vara lite gammal kulo inblandad, så det finns en risk att den börjar falla sönder ifall du börjar "undersöka".
Det beror lite på vad ni kommer göra i huset. Om det sitter över en dörr finns det kanske ingen jätterisk att småbarn är där och pillar. Samtidigt kanske ni ska bära in och ut grejer genom dörren? Då ökar risken.
Ja ni bör ta dit en elektriker innan ni fortsätter renovera sånt som får kablarna att röra sig. Kanske inte så här en söndag jourtid men snarast möjligt. Kulodosan verkar sönder en pol har lossnat. Åldrig kablage med torr isolering osv. Rör inget innan det är säkrat. Bara en tidsfråga innan det blir kortslutning
Fula kablar i en fin stuga.
Varför går 2 ledningar uppåt, vart tar dessa vägen?
Ingen sån superpanik som föreslås i inlägg 2 i min mening, fast man vet ju aldrig.
Går inte gruppen till värme antar jag ni slår av den när ni inte är där.
Försök fundera vad kablarna går till och planera ifall det går att dra på annat vis, samt vilka sträckor det rör sig om innan du kontaktar elektriker.
Varför går 2 ledningar uppåt, vart tar dessa vägen?
Ingen sån superpanik som föreslås i inlägg 2 i min mening, fast man vet ju aldrig.
Går inte gruppen till värme antar jag ni slår av den när ni inte är där.
Försök fundera vad kablarna går till och planera ifall det går att dra på annat vis, samt vilka sträckor det rör sig om innan du kontaktar elektriker.
Här säger jag nej. Börja absolut inte rota i kablarna innan du antingen har en elektriker på plats eller kommer ha strömmen bruten tills du har en elektriker där. Så länge kablarna bara sitter där är de relativt riskfria, men så fort du börjar rubba dem har du risk för kortslutning.E El-Löken66 skrev:Fula kablar i en fin stuga.
Varför går 2 ledningar uppåt, vart tar dessa vägen?
Ingen sån superpanik som föreslås i inlägg 2 i min mening, fast man vet ju aldrig.
Går inte gruppen till värme antar jag ni slår av den när ni inte är där.
Försök fundera vad kablarna går till och planera ifall det går att dra på annat vis, samt vilka sträckor det rör sig om innan du kontaktar elektriker.
Tack för alla svar! Elektriker rings imorgon.
Härvan finns på riktigt, tyvärrFotografen skrev:
Planera nu ordentligt så elektriker har lite uppslag för att finna en riktigt bra lösning. Och vilka vägar att gå med kabel du tycker är acceptabla och så vidare.M MelkerMelkersson skrev:
När du funderat lite kan du gå genom med elektrikern på plats innan arbetet startar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har ju fungerat länge, ser bra ut 
Kontakta förra ägaren så drar han om resten av elen också så allt blir lika bra


Kontakta förra ägaren så drar han om resten av elen också så allt blir lika bra