4 007 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Kabel genom innertak
Hej!
Lägger golv på en oinredd ovanvåning och drar flexkabel till diverse ställen nu. På ett av ställena ska kabeln ner genom taket för att fortsätta utanpåliggande på väggen nedan fram till en lampknapp. I den enklaste av världar borrar jag bara ett 22 mm hål och kapar slangen i liv med taket. Men det blir ju inte vidare snyggt med ett 22 mm hål där man kan se slangen och där dessutom bara kommer ut en enda kabel. Är det emot regler och lagar att göra själva genomföringen utan slang? Då blir ju hålet i taket lika stort som kabeln... Eller finns det några kosmetiska lösningar där slangen fortfarande går igenom taket? Ska också nämnas att hålet inte går genom någon isolering eller liknande, det är bara två lager av 25mm plank som utgör innertaket.
Tack!
Lägger golv på en oinredd ovanvåning och drar flexkabel till diverse ställen nu. På ett av ställena ska kabeln ner genom taket för att fortsätta utanpåliggande på väggen nedan fram till en lampknapp. I den enklaste av världar borrar jag bara ett 22 mm hål och kapar slangen i liv med taket. Men det blir ju inte vidare snyggt med ett 22 mm hål där man kan se slangen och där dessutom bara kommer ut en enda kabel. Är det emot regler och lagar att göra själva genomföringen utan slang? Då blir ju hålet i taket lika stort som kabeln... Eller finns det några kosmetiska lösningar där slangen fortfarande går igenom taket? Ska också nämnas att hålet inte går genom någon isolering eller liknande, det är bara två lager av 25mm plank som utgör innertaket.
Tack!
Jag anade att det var så, men jag ville bara inte förbereda något som sedan visar sig vara emot reglerna. Får inte tag i min elektriker, tror han är i ThailandE etompau skrev:
Jo, men innertaket är bara synliga brädor (huset är några hundra år) och det blir så jäkla fult med ett vitt plastlock bara för att det ska komma ut en enda kabel. Dessutom kan jag gå ner med kabeln exakt ovanför där knappen ska sitta. Så slipper jag dosa hade det varit bra.E elmont skrev:
Tack för era svar!
Väcker denna fråga till liv. Jag ska gå igenom en isolerad förrådsvägg för att montera ett eluttag på utsidan av förrådet. Hade tänkt VP-rör, men undrade om det verkligen behövs enligt regler. Kan jag gå igenom vägg och isolering utan slang och VP-rör med en EKRK eller en gummikabel (svart)? Detta är ett ganska enkelt förråd så skönhetsfaktorn är inte så viktig.E etompau skrev:
EXLQ.A Appfly skrev:Väcker denna fråga till liv. Jag ska gå igenom en isolerad förrådsvägg för att montera ett eluttag på utsidan av förrådet. Hade tänkt VP-rör, men undrade om det verkligen behövs enligt regler. Kan jag gå igenom vägg och isolering utan slang och VP-rör med en EKRK eller en gummikabel (svart)? Detta är ett ganska enkelt förråd så skönhetsfaktorn är inte så viktig.
Ja du ska ha ett rör genom väggen, är det ett problem? Skippar du rört så kommer det att fungera i alla fall och så länge kabeln (tex pga överhettning inne i väggen) inte ställer till nått problem är det lugnt.
Nej, egentligen inte ett problem annat än att jag inte har rör och latexfog hemma och då jag ska göra en enda genomgåföring så tänkte jag mest att det lättaste vore att dra kabeln genom väggen utan rör, men är såklart viktigare att det blir rätt.
Så rör är såklart att rekommendera, men inte nödvändigt? Oavsett så skaffar jag ett VP-rör.
Så rör är såklart att rekommendera, men inte nödvändigt? Oavsett så skaffar jag ett VP-rör.
Aceflex är en mycket bra kabel i många sammanhang men lite frågor uppstår..A Appfly skrev:Nej, egentligen inte ett problem annat än att jag inte har rör och latexfog hemma och då jag ska göra en enda genomgåföring så tänkte jag mest att det lättaste vore att dra kabeln genom väggen utan rör, men är såklart viktigare att det blir rätt.
Hur har du tänkt förlägga denna inne och ute?
Själva vägggenomföringen är inte kritisk men då bör täta med något, vad är det för material?
Blir en EKLK inne i förrådet i öppen förläggning (sprar Aceflexen till annat) sen in i VP-rör som mynnar baktill på ett Schneider Exxakt utanpåliggande uttag på utsidan av förrådet. VP-röret läggs med lätt lutning utåt för ev kondens och latexfogas på insidan av förrådet för tätning. Förrådets innerväggar är plyfa och utsidan träpanel.
Liknande trådar
-
Kabel till belysning 24V har genomgående sytråd
Belysning -
Dra installationskabel genom tak/golv och längs kattvind
El -
Hur göra genomföring i innertak för nätverkskabel i Älsvsbyhus från -97
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kabelval från vinden, ner genom isolering och innertak?
El -
Täta hål efter internetkabel genom innertaket
Tak & Vind