God morgon forumet..

Jag har en kåk från 1970 har såna gamla fina vägguttag som har väldigt små "brunnar" och näst intill vart enda uttag är sönder och glappar. Och i mitt kök så är det omgjort från 2008 men har hittat jordat uttag men som saknar jord. Så nu till min fråga till er som har gjort detta.

Byta ut 16 vägguttag och 7 lamputtag som då skall bytas ut och jordade ledningar behöver dras fram till dessa. Vad skulle ni uppskatta att kalaset går på? Ska ta in offert på måndag men hade varit kul och veta lite I förväg!

Jag tror inte du hittar någon som gör det till fastpris. Det kan nämligen variera enormt mycket med hur svårt det är att komma fram med nya ledare.
I värsta fall har du ett klämt rör någonstans, då kan det vara i princip omöjligt att få fram jorden. Då måste du dra utanpåliggande på något snyggt sätt.
Har du jordfelsbrytare? När du gör ett såpass stort ingrepp tror jag nästan det är krav på att det ska finnas eller installeras.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag tror inte du hittar någon som gör det till fastpris. Det kan nämligen variera enormt mycket med hur svårt det är att komma fram med nya ledare.
I värsta fall har du ett klämt rör någonstans, då kan det vara i princip omöjligt att få fram jorden. Då måste du dra utanpåliggande på något snyggt sätt.
Har du jordfelsbrytare? När du gör ett såpass stort ingrepp tror jag nästan det är krav på att det ska finnas eller installeras.
Ja jag har en ny jordfelsbrytare och personskyddsautomat för kyl/frys och värmepump

Nä fast pris räknar jag inte med alls, mer tanke om någon har gjort liknande ingrepp och vad kalaset gick på för dessa personer

Anledning till att jorda alla uttag?
(Edit: Jag läste inte tillräckligt noga, du har eluttag som ska ha jord men som ej har det.)

Jag frågar eftersom vi hade samma idé på ett 70tals hus. Tog hit 2 olika elektriker och båda tyckte att det var onödigt att jorda alla uttag "bara för att" ha jordat.
Visst, där fukt finns såsom kök, badrum, tvättstuga etc men annars tyckte de att vi hellre kunde lägga pengarna på att uppdatera elcentralen samt segmentera anläggningen på olika jordfelsbrytare eftersom vi endast har en jordfelsbrytare som tar allt idag.

De nämnde också att de flesta produkter går mer och mer mot att vara (osäker på rätt term) dubbelisolerade. Dvs de kräver ej jord men är skyddade ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Som svar till ts, en väldig grov kalkyl
80 tals hus på 135kvm vet ej antalet uttag, brytare eller exakt innehåll eftersom det är en annan familj men de gav 30k för att jorda om hela kåken inklusivr nya brytare och vägguttag i Västmanland.

M mxjolle skrev:
80 tals hus på 135kvm vet ej antalet uttag, brytare eller exakt innehåll eftersom det är en annan familj men de gav 30k för att jorda om hela kåken inklusivr nya brytare och vägguttag i Västmanland.
Och om jag skulle vrålgissa skulle jag höfta på en timma per uttag, plus materialkostnad. Det skulle ge motsvarande totalsumma som i ditt exempel.
Jag skulle känna mig trygg om jag hade 50k att lägga på ett sådant jobb. Då har man tagit höjd för ganska mycket krångel.

Med 16 risiga vägguttag att byta så kan man dock fundera på vad som är bäst, köpa nya ojordade eller lägga på lite och få dem skyddsjordade. Ok, det är kanske ingen "liten" extrakostnad, men man kan ta ett rum i taget där man tycker att det finns behov.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med 16 risiga vägguttag att byta så kan man dock fundera på vad som är bäst, köpa nya ojordade eller lägga på lite och få dem skyddsjordade. Ok, det är kanske ingen "liten" extrakostnad, men man kan ta ett rum i taget där man tycker att det finns behov.
Precis Bo, huvudet på spiken där.
Och i nästa steg fundera över hur alternativen påverkar slutpriset ifall huset eventuellt ska ut på marknaden någon dag!

Jag har läst el i skolan (läs 13 år sedan) och är ej elektriker men jobbar som automationstekniker på en industri så är inte helt främmande för el överlag.

Jag vet att matningen från säkringen som täcker 9 utav 16 vägguttag går från centralen till en takdosa i samma rum i källaren upp i vägguttag ovanför och sen är dem allihopa parallellkopplade. Sen vardagsrummets vägguttag och belysning ligger på en egen säkring. Sen lamputtagen/belysningen i kök/hall/sovrum/bad går alla dem på en säkring så i min egna lilla värld (som sagt tidigare är ingen elektriker) så bör man "bara" behöva leta fram matningen på 3 stycken sen givetvis tar det ju sin tid att kolla allting. Men ni som är elektriker här får ju mer än gärna rätta mig om jag har fel eller tänker fel!

Om ingenting strular så är det inte värre än så. På 70-talet kan de t.o.m ha dragit fram en skyddsledare till takdosan så det är färdigt, men den är eventuellt inte inkopplad i elcentralen. Återstår att dra i en skyddsledare i övriga rör. Är det väl gjort så det lätt. Om dragfjädern kärvar så är det bättre att byta samtliga ledare genom att använda befintliga som dragtråd.

Man bör ändå göra en isolationsmätning efter så omfattande ledningsdragning, men går allt lätt så är risken liten för isolationsfel. Givetvis sätter du en JFB samtidigt så får du en viss kontroll på isolationsfel.

Viktigare är att kontrollera samtliga punkter där skyddsjord dragits fram att det är god kontakt med elcentralens PE-skena.

Mikael_L
M mxjolle skrev:
Bra pris.
Jag håller på med en stor lägenhet just nu, men mindre än 135m2.
Jag tippar att jag kommer landa på 40' möjligen lite mer, men max 50' tror jag. Ja, det är på löpande,
Då har jag även bytt elcentral och rivit många meter tele och TV-antenn.

Vi drog jord till alla uttag på nedervåningen. Fyra rum tog totalt 15 minuter. In i VP-röret och sen dra från uttag till uttag. Rören är från 60-talet.

Vill ni vänta med investeringen så är det främst jordfelsbrytare och petskyddade samt djupa eluttag som är prio. Min lilla kunskap säger att det är prio 1 och 2. Skyddsjord i annat än kök/badrum känns prio 3.

Någon mer kunnig får gärna rätta mig.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Om ingenting strular så är det inte värre än så. På 70-talet kan de t.o.m ha dragit fram en skyddsledare till takdosan så det är färdigt, men den är eventuellt inte inkopplad i elcentralen. Återstår att dra i en skyddsledare i övriga rör. Är det väl gjort så det lätt. Om dragfjädern kärvar så är det bättre att byta samtliga ledare genom att använda befintliga som dragtråd.

Man bör ändå göra en isolationsmätning efter så omfattande ledningsdragning, men går allt lätt så är risken liten för isolationsfel. Givetvis sätter du en JFB samtidigt så får du en viss kontroll på isolationsfel.

Viktigare är att kontrollera samtliga punkter där skyddsjord dragits fram att det är god kontakt med elcentralens PE-skena.
Ja i mina takdosor i samtliga rum finns det skyddsjord så dem är ju "lösta" som du säger. Och när jag pratade med en kollega på jobbet som gjorde ett sånt här jobb (dock svart därav ingen pris uppskattning) så drog den elektrikern i 3 nya ledningar istället och använde en gammal som "dragfjäder" precis som du säger.

Installerade en ny värmepump i somras, och jag har en sprillans ny jordfelsbrytare så den är ju löst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra pris.
Jag håller på med en stor lägenhet just nu, men mindre än 135m2.
Jag tippar att jag kommer landa på 40' möjligen lite mer, men max 50' tror jag. Ja, det är på löpande,
Då har jag även bytt elcentral och rivit många meter tele och TV-antenn.
Då är väl centralen i säg 10 lök ensam kan jag tänka mig?

Mikael_L
S Stabbsson skrev:
Byta ut 16 vägguttag och 7 lamputtag som då skall bytas ut och jordade ledningar behöver dras fram till dessa. Vad skulle ni uppskatta att kalaset går på? Ska ta in offert på måndag men hade varit kul och veta lite I förväg!
max 18 tusen SEK, men troligen ca 11000 SEK, ev lägre, men då är det någon som tar en risk eller arbetar på en för branschen rätt låg timpenning.

För enstaka småjobb brukar jag tänka att en tusenlapp per "apparat" brukar fungera bra. Dvs om det är ett uttag, en strömbrytare osv. Och då ingår det arbetstid, och material inkl lite kabeldragning, samt en del ställkostnader.
Blir jobbet större blir det mindre än 1000kr/apparat av naturliga skäl.

• Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.