Hej,
Jag har köpt en äldre ojordad taklampa som är dubbelisolerad som jag har tänkt sätta i mitt kök. Mitt kök har en klassisk jordad "D"-formad kontakt
.
Då lampans kontakt är av äldre modell (helt rund) och inte passar så behöver jag byta.
Nu undrar jag... Kan jag koppla lampan till en jordad lamppropp och ignorera att ansluta till jord-pinnen, då det inte finns någon jordkabel?
Jag tänker en sådan här jordad lamppropp:
https://www.kjell.com/se/produkter/...mpkontakter-tillbehor/lamppropp-jordad-p39397
Är det någon som vet om detta fungerar? Andra tips om hur man kan gå till väga är också välkomna!
Edit: understrykningar
Jag har köpt en äldre ojordad taklampa som är dubbelisolerad som jag har tänkt sätta i mitt kök. Mitt kök har en klassisk jordad "D"-formad kontakt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då lampans kontakt är av äldre modell (helt rund) och inte passar så behöver jag byta.
Nu undrar jag... Kan jag koppla lampan till en jordad lamppropp och ignorera att ansluta till jord-pinnen, då det inte finns någon jordkabel?
Jag tänker en sådan här jordad lamppropp:
https://www.kjell.com/se/produkter/...mpkontakter-tillbehor/lamppropp-jordad-p39397
Är det någon som vet om detta fungerar? Andra tips om hur man kan gå till väga är också välkomna!
Edit: understrykningar
Redigerat:
@El-Löken66 Absolut.. Som med allt begagnad.
Vet du om det är det någon skillnad att använda denna mot en jordad (ickeansluten) kontakt som jag länkade till?
Vet du om det är det någon skillnad att använda denna mot en jordad (ickeansluten) kontakt som jag länkade till?
Redigerat:
Det är inget ovanligt som du beskriver, bara onödigt.J JohanssonJ skrev:
Du kan dra en platt tvåledare lite snyggare i taket, annars är det väl mest att det ger fel signal så du tar fel nästa gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Dubbelisolerings-Symbolen finns i lampkåpan!
Här är den tidigare kontakten. Kabeln är relativt tjock som ni kan se ovan.

Här är den tidigare kontakten. Kabeln är relativt tjock som ni kan se ovan.

Klicka här för att svara