El
Uffe A: Inte vad jag känner till Ta kontakt med Schneider och fråga Men du får säkert samma besked
harka: tjaaa, nästan all belysning idag är ju LED och den är energisnål och brukar ha lång livslängd så länge de inte blir alltför varma under gång, men det brukar inte vara något stort problem för armaturer som monteras utomhus och lyser på natten sen förstod jag inte riktigt vad du är ute efter -- är "uterummet" relevant i ekvationen? ska belysningen lysa upp närmaste markomgivningen
KnockOnWood: [citat] Du kan inte nöja dig med uttag för Euro-kontakter? Då kan du få fyra uttag i ett don: [bild] https://www.clasohlson.com/se/4-v%C3%A4gs-inf%C3%A4llt-v%C3%A4gguttag-Schneider-Exxact/p/36-1780?gclid=Cj0KCQjwxNT8BRD9ARIsAJ8S5xb8mx08bZawMYBAnDyD8RMoCWGrVzeuGxzOJxnESC3rFg1rqfAnR0YaAsNoEALw_wcB
kanonvallen: [citat] Nope, testat det men den vägrar att överlappa schemaläggningar. Skulle behöva ha det inom samma astrour. Kan ha hittat nåt och kanske kan svara på min egna fråga. Genom att lägga ett veckour med enbart starttid verkar den kunna lösa mitt scenario. Får flytta dimringstiden när solnedgång ligger nära veckourets starttid. Tack för era svar
Müssli: [citat] Då blir det en s.k. FK-I kabel. :giggle:
norrbottenssnickaren: [citat] den har inte baksida, iom gips behöver den inte baksida. du hade bara borrat 20/25mm hål lämpligt och dragit igenom rören?
Demmpa: Det korta svaret är: enligt montageanvisningen för aktuellt bastuaggregat. Höjden brukar vara max 500 över golv, under eller vid sidan om aggregatet. Här är ett exempel https://www.bauhaus.se/media/pdf/ViennaTSSwedish.pdf
El-Löken66: [citat] Nåja, kanske, kanske inte - oavsett föredömligt agerat.
blackarrow: Hmm. Kanske min första graf påminde om ”bruset” på strömmen i en noll-ledare :oops: och låg i mitten av grafen gjorde den också. Det kan jag skylla på beräkningsfel i Google, men framförallt hemskt dålig skalfaktor i Google diagrammet, men läste man på skala så låg linjen på 6.59kW. Jag letade upp en bättre graf som visar spänning, ström och effekt. Formlerna och varför det
JohanssonJ: Dubbelisolerings-Symbolen finns i lampkåpan! [bild] Här är den tidigare kontakten. Kabeln är relativt tjock som ni kan se ovan. [bild] [bild]
El-Löken66: [citat] Tänk dig detta, fast delvis begravt: [bild] https://www.elbutik.se/product.html/ensto-markmatarskap-esteri?&gclid=Cj0KCQjwxNT8BRD9ARIsAJ8S5xbDL_ceoBP5zoJ8lXd4hutZUDcGTX3d-nN48FHwbXVs6PynmMvjXNQaAhIfEALw_wcB
Demmpa: Du får nog förklara vad du vill göra. Ugn? Vaddå ugn? Dimmer? Vaddå dimmer? B5X-LS4-U är en tvåtrådsenhet som kopplas in på en DupLine-slinga, den kan inte jobba utan andra aktiva DupLine-enheter. http://www.productselection.net/pdf/uk/B5X-LS4-U.pdf Edit: http://www.smarthouse.nu/produkter.php?Produkt=Systemprodukter
tommib: [citat] Tänkte bara påpeka att det inte på något sätt är behörighets- eller auktorisationskrävande att ordna med en ny anslutningskabel på en apparat. Det är endast arbete i den fasta installationen som är reglerat. Grunkan som jonaserik visar kallas spännfäste eller snabbspännare.
KnockOnWood: Hjälp :dizzy: Borde du inte låta någon annan pyssla med elinstallationerna :thinking:
El-Löken66: [citat] Nea, PSA är när du har säkring integrerat också, jämför med en dvärgbrytare 10 A karakteristik C som exempel. I detta fall på annan lokation.
b_hasse: [citat] Jag tror GK100 menar att du ska skruva fast fläkten på andra sidan väggen, för då blir den ju automatiskt vänd åt andra hållet. Någon bör svara på om det är OK med en "lampsladd" typ SKX för fast anslutning av en badrumsfläkt. Att gå ner i dimension på anslutningskabel gäller bara flyttbara föremål? Att vända fläktvingen är nog meningslöst. Min känsla är att
Steelheart: Jag har tittat runt på diverse olika ställen där den säljs och det står olika. En del skriver "likström 8 V" och andra "8-24 V AC". Det känns oseriöst och det är säkrast att returnera denna och skaffa en som är mer pålitlig.
bryggarebob: Tack för svar. Blir nog att kontakta en elektriker till veckan som får kika på det. När jag kollade nu igen så ser jag att det utöver gul/grön, svart och blå kabel även finns en ensam vit kabel som hänger fritt, vad kan det vara för någon kabel? Kanske syns bättre nu, vad jag menade med tvinnade kablar och en ensam grövre. [bild]
sepani: D [citat] Tack, de finns i så fall inte längre kvar. Dessa sitter intill vägguttaget på sovloftet i stugan. De har suttit där i de 10 år jag haft den, och antagligen före dess oxo. Men kan ju lika gärna ta bort dem, de lär inte göra någon nytta verkar det som...blir till att slå av huvudbrytaren och skruva...
SuhAggyb.123: Har en Wyze cam, 5V 2A likström, som får ström via "vanlig" USB hane, i ena änden, och micro USB i andra änden som går in i kameran. Försöker hitta en "stickpropp", med inbyggd omvandling till 5V, att plugga in i ett vanligt 220V växelströmsuttag, och som har någon typ av likströmsuttag i andra änden, och sedan blir det en USB konverterare av någon sort som kopplas in i
Geatki: Hur gick det för TS? Lever hon? Sitter hon fängslad för brott mot elföreskrifter? Blev den gamla elen som ny?
borne: [citat] Att jag reagerade var att jag höll på att slå huvet i en lampa utan kupa bör tilläggas.
skaraborgsfakir: [citat] Och om frågaren måste ha avbrottsfri kraft? Sedan finns det nya maskiner men även rackskåp (sk PDU) SOM matas med/kräver 3x220 och nolla.
jesper---: [citat] Det är stuntkabel. Nu återstår stimulerande arbete, tack. [bild]
MFO91: [citat] Tusen tack!!! Jag fattar det tydligt nu
Magnus E K: Kör inte metallfolie i mikron! Jag gjorde en klantighet en gång för ca 10 år sen; hade frusit ett halvdrucket paket med juice när jag varit bortrest och skulle tina upp det när jag kom hem. Glömde att såna paket har aluminiumfolie på insidan. Det blev gnistbildning och med åtföljande brännskada i plasten på luckan: [bild] (Maskinen har dock fortsatt fungera felfritt, har samma