Kolla om det är 2 som är den gemensamma. Som jag kan se så ska 2 vara gemensam som växlar mellan 2 och 1 samt i andra läger 2 och 3. Vilket läge som är slutet beror på om piggarna är "ute" eller "inne".

Vanligtvis ritas kontakterna i opåverkat läge (0) = förbindelse mellan 2 och 3.
När ryttarna (blå piggar) trycks in växlar uret till läge 1 och förbindelse ska fås mellan 1 och 2.

Skematisk ritning av en elektrisk krets med kontakter och förbindelser markerade med 1, 2, 3, L och N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan tyvärr bara svara att
PIGGARNA ÄR INNE MELLAN 07 OCH 22 (dagtid) och då skall fläkten få "ström" med läge klocksymbol.
Theben säger så här:
Tillslag görs då ryttarna är infällda mot centrum, visas som ” fig. 1” uppe till höger på uret. I ditt fall borde ryttarna vara infällda mellan 7 – 22. Övrig tid är strömmen då frånkopplad, dvs nattetid då ni inte vill bli störda av fläkten. Prova att lägga ryttarna i det läget och funktionsomkopplaren nere till vänster på ”läge klocka”.
Är inga ryttare infällda, kommer inget tillslag ske i ”läge klocka”, utan endast om du väljer ”läge 1” med funktionsomkopplaren.

och Att bygling är gjord mellan L och 2

/a

Om du vrider på urets inställningsratt i centrum, kan du se hur indikatorn uppe till vänster vrider sig när ryttarna går från 0-->1-->0 och även höra ett mekaniskt knäppande i uret?
Uret är av kvalitetstyp och ska bara fungera utan massa strul.

Har du ett mätinstrument kan du enkelt verifiera via en ohmmätning hur urets kontakt beter sig, då med spänning frånkopplat.

Om jag vrider på urets inställningsratt så får jag väl vrida ett helt dygn för att få klockan att visa korrekt . NU 1247
Det går väl inte att backa klockan
/a

Ändra några ryttares läge för aktuell tid och snurra på inst.ratten, detta bara så att du ser hur det hela hänger samman.
Nej du kan inte vrida det moturs.

Jag har inget mätinstrument

Permanent inkoppling 1
och
Permanent inkoppling AV 0
Funkar
Konstigt att det inte går att få till det med klockstyrningen
/a

När man vrider på uret brukar det höras ett tydligt knäpp när kontakten växlar. Är piggarna riktigt ute och inne? Ställ in några till och frånslag och vrid uret ett varv och lyssna.
Ps
Funktionen är så enkel att det kan nästan inte bli fel på den :worried:

Vid kollen på eftermiddagen så hade klockbrytaren faktisk kommit igång under alternativet klockstyrning.
Jag snurrade runt klockan ett dygn och såvitt jag kunde se och höra så kommer systemet att bryta klockan 22 och återstarta nästa morgon klockan 07.
Jag får kolla i kväll och i morgon straxt efter 07 och se att Fläkten på vinden åter har "ström".
Tack ni fantastiska människor för all hjälp och stöd.
Jag är verkligen tacksam
/A

axelman axelman skrev:
Vid kollen på eftermiddagen så hade klockbrytaren faktisk kommit igång under alternativet klockstyrning.
Jag snurrade runt klockan ett dygn och såvitt jag kunde se och höra så kommer systemet att bryta klockan 22 och återstarta nästa morgon klockan 07.
Jag får kolla i kväll och i morgon straxt efter 07 och se att Fläkten på vinden åter har "ström".
Tack ni fantastiska människor för all hjälp och stöd.
Jag är verkligen tacksam
/A

Jag fick mail från Theben angående problemen med att få det att funka:
En möjlig orsak till fördröjningen, skulle kunna vara att uret har ett inbyggt batteri. Den fulla gångreserven uppnås efter 5 dagar med tillkopplad spänning. Det kan hända att uppladdningen har viss inverkan på idrifttagning av uret.

Tack igen
Axelman :heart:

Att backup-batteriet skulle ha någon påverkan på urets funktion vid nätdrift och korrekt inkoppling av grejorna ser jag som helt osannolikt.

Som etompau skriver så har batteriet ingen funktion OM det inte blir strömlöst. Det har endast till funktion att driva en liten elmotor och uret fungerar utmärkt utan batteri så länge det inte är strömavbrott.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.