Har en https://ledmegastore.se/led-stralka...kastare-160lmw-arbetsarmatur-utomhusbruk.html som jag köpte för att ha vid målning etc.

Den är kopplad via jordad stickpropp via en strömbrytare som bryter ena ledaren.

Beroende på hur stickproppen är vänd bryter den antingen fas eller nolla. Vid ena läget (förmodligen bruten nolla) så ger ledstrålkastaren ett mycket mycket svagt ljus trots att brytaren är av...

Vad beror detta på?

Det beror på inducerad spänning.

Bryter man nollan kommer fasen pulsera med 50hz och ledaren blir som en antenn. Eftersom led inte kräver så mycket ström så räcker det med att de tar upp den "antenn-signalen" för att börja glöda.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på inducerad spänning.

Bryter man nollan kommer fasen pulsera med 50hz och ledaren blir som en antenn. Eftersom led inte kräver så mycket ström så räcker det med att de tar upp den "antenn-signalen" för att börja glöda.
Tack, Så inget fel egentligen då?

S
Borde inte jordfelsbrytaren reagera då?

Får inte detta fenomen om jag kör i ett ojordat uttag

S StureS skrev:
Borde inte jordfelsbrytaren reagera då?
Nej varför skulle den det?

Bästa svaret

Då kanske det handlar om EMC-filter i lampan som bilden visar. De små kondensatorerna ger en sluten krets mellan L och PE ifall strömbrytaren sitter på N-ledaren. I ett ojordat uttag bryts denna krets.

Det är små strömmar på i storleksordningen 100 µA. Det är en ström som kan kännas obehagligt mycket och få en LED att lysa svagt, men långt ifrån farlig och långt ifrån de 20000-30000 µA som får en JFB att lösa.

Elektriskt schema som visar EMC-filter med kondensatorer mellan fas (L) och skyddsjord (PE).

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
S
En förenklad bild som bygger på inducerad ström/spänning:
De röda pilarna är strömmen, de gröna är "antenneffekten".
Den blå ringen är jordfelsbrytaren som troligen inte löser ut eftersom det i detta fall handlar om väldigt små strömmar. Detta förklarar också varför lampan inte lyser mot ett ojordat uttag.

Elektriskt schema med inducerad ström, röda pilarna, och 'antenneffekt', gröna pilar, kring en jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Nej varför skulle den det?
Se Bos och mitt svar ovan så förstår du.

S StureS skrev:
Se Bos och mitt svar ovan så förstår du.
Nej det gör jag inte. Bos svar handlar om strömmar på i storleksordningen 0.1 mA. Alltså mindre än en hundradel av vad som krävs för att en JFB ska börja blanda sig i. Även du skriver själv "väldigt små strömmar". Så nej, jag förstår inte varför JFB skulle lösa.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det gör jag inte. Bos svar handlar om strömmar på i storleksordningen 0.1 mA. Alltså mindre än en hundradel av vad som krävs för att en JFB ska börja blanda sig i. Även du skriver själv "väldigt små strömmar". Så nej, jag förstår inte varför JFB skulle lösa.
Jag var otydlig i mitt första inlägg där jag skrev Borde inte jordfelsbrytaren reagera då?
Jag misstänkte att den inte skulle lösa ut men däremot generera en felström, dvs det skulle uppstå en skillnad i strömmen mellan nolla och fas som jordfelsbrytaren är konstruerad att känna av (även om den inte löser ut i detta fall).

S StureS skrev:
Jag var otydlig i mitt första inlägg där jag skrev Borde inte jordfelsbrytaren reagera då?
Hur skulle den reagera menar du?

S StureS skrev:
Jag misstänkte att den inte skulle lösa ut men däremot generera en felström, dvs det skulle uppstå en skillnad i strömmen mellan nolla och fas som jordfelsbrytaren är konstruerad att känna av (även om den inte löser ut i detta fall).
Jag känner inte till någon "normal" JFB som kan reagera på något annat sätt än att lösa ut. Fram tills dess felströmmen är mindre än vad som behövs för att den ska lösa "reagerar" inte en normal JFB det minsta, när väl felströmmen överskrider gränsvärdet, ja då "reagerar" den genom att lösa ut.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle den reagera menar du?

Jag känner inte till någon "normal" JFB som kan reagera på något annat sätt än att lösa ut. Fram tills dess felströmmen är mindre än vad som behövs för att den ska lösa "reagerar" inte en normal JFB det minsta, när väl felströmmen överskrider gränsvärdet, ja då "reagerar" den genom att lösa ut.
Vi behöver inte pennfäkta, du förstår vad jag menar.

S StureS skrev:
Vi behöver inte pennfäkta, du förstår vad jag menar.
Nej det behöver vi absolut inte, men jag förstår faktiskt inte alls hur du menar att den skulle reagera så länge felströmmen är mindre än vad som krävs för att den ska lösa ut. :thinking:

Ja, kapacitiv koppling mellan N- och PE-ledaren kan ge detta fenomen i detta fall. Men då handlar det om strömmar på några få µA då det är korta ledningslängder. Det förekommer dock att kapacitiv koppling kan få LED och lågenergi att lysa/blinka lite. I en gruppledning kommer ju längden på ledningarna att öka kapacitansen.

Det är en felström, så en JFB skulle visst kunna detektera även en så låg ström, men jag tror inte att de är så känsliga.

• Gilla
StureS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.