4 081 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Källare apparatdosa eluttag
Inget som jag vet.R RobbaHa skrev:
Men kolla ABB hemsida efter tillbehör:
https://new.abb.com/products/sv/2TKA130032G1/au6-2-low-mounting-box-branch-2-way
Svar ja, det var några st sådana dosor jag moddade. Om du ser vart jag har skjutmåttet så ser du att hålen för skruven måste skäras till för att bli 25 mm djupa.. så de göms bakom gipset. Sen så gjorde jag själva "brunnflänsen" till 25+13= 38 mm. Glöm inte att skruva ur distansringen först så du har lite justermån ifall du skär snett och vint. Men de kostar ju inte många kr så du kan ju köpa på dig några extra och testa i först...R RobbaHa skrev:Tjena väcker denna till liv. Ska också regla på en betongvägg med sekundärregel 25/85 och undrar hur du fäste dosorna i regeln och hur du menar att du moddat dom?
Är det dessa du köpte?
Https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-412011/#tab02
Oj, glömde också, jag fäste dosorna i min betongvägg... Sekundärreglarna har väl vinklade sidor om jag minns rätt ur minnet...
Tack för svar nu förstår jag precisT tobbbias skrev:Svar ja, det var några st sådana dosor jag moddade. Om du ser vart jag har skjutmåttet så ser du att hålen för skruven måste skäras till för att bli 25 mm djupa.. så de göms bakom gipset. Sen så gjorde jag själva "brunnflänsen" till 25+13= 38 mm. Glöm inte att skruva ur distansringen först så du har lite justermån ifall du skär snett och vint. Men de kostar ju inte många kr så du kan ju köpa på dig några extra och testa i först...
Oj, glömde också, jag fäste dosorna i min betongvägg... Sekundärreglarna har väl vinklade sidor om jag minns rätt ur minnet...
Men då borde man kunna köpa de låga ABB dosorna och fästa i väggen med ?
Dosan har spikkanaler och går även att skruva genom bottenplattan så den går att fästa på flera sätt.R RobbaHa skrev:
Enda gången jag använt den så var det på ett tak av rejält plank som skulle reglas ner så höjden på 6.2 blev perfekt.
Då skruvade jag bara upp dosorna mot planktaket och drog och klamrade flexslang, så fick de sätta innertak sen.
Det skulle fungera lika bra mot betong, borra och plugga.
Klicka här för att svara