Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, men man vet inte. Ett tänkbart scenario är att Malmbergs spottar i denna tråd har en elak periodisk strömstöt som får dimmern att detektera en överlast. Det finns ingen standard för detta, och gamla glödlampor gav inga sådana strömspikar.
20 svar · 3,8k läst
C
camaro1969: här kommer 2 till frågor som jag hoppas tänkte köpa detta schneider aqua stark eftersom ni rekommenderar det. tänkte även köpa kabeln ni rekommenderar, draka EXLQ pure hittar inte dessa båda hos någon näthandlare till rimligt pris som privatperson. så är EXLQ rätt lika oavsett tillverkare? sen vill jag ha tips på en liten smidig kopplingsdosa för utomhusbruk MVH
20 svar · 3,2k läst
·
E
elmont: 6. En "tumregel" är att man ska ha max ca 10 uttag/ljuspunkt per säkring.
10 svar · 2,2k läst
L
LinusJakobsson: Okej. Då tackar jag för svaren och för mig. Mycket behjälpligt.
5 svar · 3,2k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Ingen orsak men något är fel som bör kollas upp. Ett så stort spänningsfall är inte bra. Lycka till!
3 svar · 2,6k läst
G
Grytajox: [citat] En elektriker kommer få avgöra det men det verkar ju vara den enklaste lösningen och svaret var inte oanvändbart det vill säga not useless... Än en gång tack till alla som engagerat sig i denna tråd det har varit lärorikt och jag överlåter resten till en behörig elektriker.
31 svar · 3,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Kan tänka mig att det knittrar otäckt i fingrarna.:dizzy:
79 svar · 8,2k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Varför ha genomföringar i locket? :thinking: Men som sagt så löser elektriker det där, det ser högst normalt ut.
6 svar · 2,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är osannolikt att överspänningar från åska letar sig så långt in i ett flerbostadshus att det påverkar dig. Men för en ringa slant så visst, det är inte fel. Att du saknar skyddsjordning spelar ingen roll för finns det ingen jord så blir det ingen potential mot jord. Det förutsätter att datorn är potentialfri mot nätverk, central-TV och annan jord som kan komma in
25 svar · 7,0k läst
·
H
hempularen: Du har ritat ett Uttag. Menar du en strömbrytare? Och du vill att den skall tända både lysröret och lampan?
2 svar · 1,3k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Så här blev det tillslut: [bild]
19 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ser det nu, det står dimbar. Gäller då bara att hitta en dimmer som fungerar och klarar av det antal spottar som är aktuellt. Säkrare då att använda drivdon med inbyggd dimmer för att dimringen garanterat ska fungera.
10 svar · 2,5k läst
·
E
etompau: Här är en spot-typ som ska gå att montera i en kopplingsdosa. Notera att dessa är av konstströmstyp vilket gör att bef. kabeldragning måste göras om då spotarna ska kopplas i serie. https://www.ledshopen.se/led-downlight-md-315-3-15w
2 svar · 983 läst
·
Demmpa
Demmpa: Nej, inte som en enda färdig produkt, anledningen är att det är väldigt smalt användningsområde. Rökdetektor brukar sitta i taket normalt sett, å i taket har man sällan eluttag. Det finns som sagt rökdetektorer med reläutgång, men dessa brukar bara klara klenspänning. Sedan finns det även rökdetektorer med Wi-Fi. Det går att med externa reläer och ett nätaggregatet koppla ihop
2 svar · 838 läst
Fotografen
Fotografen: Är det en vanlig gängsockel E27/E14? Ibland kan blecken vara lite stukade så det blir kortis utan lampa i?
5 svar · 886 läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] De där kablarna ser bara slarvigt ut. Kombinera med häftstift mellan ledarna och man tar pallplats. ;)
6 svar · 1,1k läst
·
N
NWE: Utmärkt, tack för tips !
4 svar · 10,3k läst
·
E
elmont: Då man ofta arbetar på accord vid nyproduktion så spelar snabbheten ingen roll för elfirman (utan bara för elektrikern), arbetskostnaden blir den samma lika är det med matr. även den kostnaden blir den samma.
30 svar · 5,4k läst
·
hsd
hsd: Det är praktiskt att ha en säkring för vägguttag och en till belysning, så det inte blir mörkt när något har bränt säkring för vägguttag
12 svar · 1,5k läst
K
Kapten Bölja: Kolla hur jag kopplat ledningarna är mitt tips samt läs övrigt i den dialog som fördes. Kläppen i ytterkanten måste vibrera annars inget ljud.
20 svar · 4,9k läst
·
N
Nicke-85: [citat] Stämmer nog bra det att RS uttagen går i vanliga dosor och då sticker ut lite. Vill man inte att det sticker ut måste man köra med Plus serien men då är det som sagt krav på 1,5 fack eller bara köra med enkeluttag eller eventuellt 3vägs euro uttag från RS.
19 svar · 6,7k läst
·
A
ALatifa: [citat] Jag menar frys
4 svar · 4,0k läst
·
lnilsson
lnilsson: Hur ser själva stickproppen ut? Det kan ju vara i den som det har blivit kortslutning och bränt uttaget lite. Den är ju ganska enkelt att byta för de mesta.
17 svar · 5,4k läst
·
GK100
GK100: Först borde du kolla vad som är fel dvs är det termostaten, kontaktorn någon av transformatorerna som sitter där eller finsäkringarna. Skaffa en multimeter om du inte redan har en och mät upp det hela så kanske du kan låta någon del vara kvar. Annars bara sök på normkontaktor 24 VDC så hittar du lämpliga att sätta in i en liten normkapsling likt nutida elcentraler i miniatyr några
4 svar · 2,1k läst
·
J
Josth: Finns inte särskilt mycket info om man googlar på "QVLV6". Sitter allt på vinden och det är en värmeväxlare typ FTX med luftvärmeaggregat efter, eller står en del i t.ex. grovköket och även gör varmvatten såsom en frånluftsvärmepump? I NIBE's utbytesguide för frånluftsvärmepumpar finns bara alternativet Reginair Upowarm från Husqvarna.
9 svar · 2,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: För ojordad lampsladd går det att använda några sånna här, https://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/p/Pr223984000 För jordad lampsladd finns följande, https://www.beijerbygg.se/privat/sv/förgreningsbox-jordad-49x33x17mm Sedan finns även följande (även som ojordad), https://www.elbutik.se/product.html/grenpropp-f
1 svar · 1,1k läst
·
L
Litus: Det finns nyproducerat. Dyrt, ja... https://www.gysinge.com/products/1495/strömbrytare-porslin-insats-kronomkopplare
26 svar · 3,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Men små strömtrafo för mätning i en villa kan aldrig generera så höga effekter att dom kan ta skada eller brinna upp. mA på sekundärsidan. Men i elkrafts installationer där strömtrafo är typ 80-10000A/5A så blir spänningen oändligt hög i teorien. Och dessa får aldrig vara öppna på sekundärsidan.
2 svar · 652 läst
Jasmin1
Jasmin1: [citat] Hej! Tack så mycket för det utförliga svaret! Är helt vilse i den elektriska världen, men 200W låter inte något vidare. Dessutom låter lösningen väldigt komplicerad... får nog bli vidareförsäljning av dessa. Tack så mycket, återigen! Mvh, Jasmin
4 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.