Hej!
Har installerat reningsverk och pumpbrunn, elektrikern som fixade elen drog in elkablarna genom ventilationsintaget. Jag hade en slang som gick ut, från avhärdningsfiltret för backspolning som jag inte fick ha kvar pga nya reningsverket. Men den slangen var tänkt att vara temporär. Elektrikern kanske trodde att han kunde göra likadant (fast permanent).
Frågan, får man dra elkablar genom ventilationen? Jag kan inte stänga ventilationen numera, men den ska iofs vara lite öppet.
Jag hade tänkt att man kunde borra under tegelväggen, igenom betonghålstenen. Och använda ett el-rör genom väggen för att få in kabeln där (sedan trycka in någon slags isolering i el-röret). Skulle inte det funka?
Har installerat reningsverk och pumpbrunn, elektrikern som fixade elen drog in elkablarna genom ventilationsintaget. Jag hade en slang som gick ut, från avhärdningsfiltret för backspolning som jag inte fick ha kvar pga nya reningsverket. Men den slangen var tänkt att vara temporär. Elektrikern kanske trodde att han kunde göra likadant (fast permanent).
Frågan, får man dra elkablar genom ventilationen? Jag kan inte stänga ventilationen numera, men den ska iofs vara lite öppet.
Jag hade tänkt att man kunde borra under tegelväggen, igenom betonghålstenen. Och använda ett el-rör genom väggen för att få in kabeln där (sedan trycka in någon slags isolering i el-röret). Skulle inte det funka?
Vad är det som svävar till höger i bild, trodde en flygande Glödlampa först.
Någon vattenutkastare gissar jag då.
Det du skriver om att borra bör bli bra, se bara upp så du inte gör så skarpa böjar som elektriker, då är det bättre att borra lite i vinkel eller ta stämjärnet så kabeln kan ligga i den vinkeln många år framöver.
Någon vattenutkastare gissar jag då.
Det du skriver om att borra bör bli bra, se bara upp så du inte gör så skarpa böjar som elektriker, då är det bättre att borra lite i vinkel eller ta stämjärnet så kabeln kan ligga i den vinkeln många år framöver.
Tur att jobben utförs av behöriga elektriker (om det nu var det...) så att man vet att det blir bra.......G grw skrev:Hej!
Har installerat reningsverk och pumpbrunn, elektrikern som fixade elen drog in elkablarna genom ventilationsintaget. Jag hade en slang som gick ut, från avhärdningsfiltret för backspolning som jag inte fick ha kvar pga nya reningsverket. Men den slangen var tänkt att vara temporär. Elektrikern kanske trodde att han kunde göra likadant (fast permanent).
Frågan, får man dra elkablar genom ventilationen? Jag kan inte stänga ventilationen numera, men den ska iofs vara lite öppet.
Jag hade tänkt att man kunde borra under tegelväggen, igenom betonghålstenen. Och använda ett el-rör genom väggen för att få in kabeln där (sedan trycka in någon slags isolering i el-röret). Skulle inte det funka?
Det där hade man kunnat gjort bättre själv!
Klicka här för att svara


