S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en felström, så en JFB skulle visst kunna detektera även en så låg ström, men jag tror inte att de är så känsliga.
Precis vad jag menar. JFB skulle kunna reagera med en frånkoppling.

S StureS skrev:
Fast då är den nog trasig. Vi spekulerar här om felströmmar på långt under 1 mA och jag tror ingen korrekt fungerande JFB ska lösa vid så små felströmmar.

Jag hittar inga specifikationer på vilka toleranser som en JFB får/ska ha men har för mig att en vanlig 30 mA brytare i praktiken brukar bryta vid runt 20 mA.

@Bo.Siltberg har säkert mer precis input kring detta.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
S StureS skrev:
Det är visserligen korrekt att säga att en JFB skulle kunna reagera med en frånkoppling (med betoning på "skulle kunna" då). Men det blir ju ett intetsägande uttalande om det är frågan om så små felströmmar att en normal JFB inte bryter i det fallet.

S
S Strontus skrev:
Det är visserligen korrekt att säga att en JFB skulle kunna reagera med en frånkoppling (med betoning på "skulle kunna" då). Men det blir ju ett intetsägande uttalande om det är frågan om så små felströmmar att en normal JFB inte bryter i det fallet.
Du vill fortsätta pennfäkta. Ok!
Nej det är i högsta grad inte ett intetsägande uttalande. Poängen är att det gör en stor skillnad om det finns en JFB eller inte.
Möjligheten för skydd finns där även för detta fenomen med strålning mot jord med en JFB.

S StureS skrev:
Poängen är att det gör en stor skillnad om det finns en JFB eller inte.
För de krypströmar av storleksordningen långt under 1 mA som vi spekulerar kring här gör det ingen som helst skillnad om det finns en, normalt fungerande, JFB eller ej.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
För de krypströmar av storleksordningen långt under 1 mA som vi spekulerar kring här gör det ingen som helst skillnad om det finns en, normalt fungerande, JFB eller ej.
Pennfäktning igen. Om du läser vad jag har skrivit så kan du förstå men det är helt upp till dig så klart.

Panor82
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är den nog trasig. Vi spekulerar här om felströmmar på långt under 1 mA och jag tror ingen korrekt fungerande JFB ska lösa vid så små felströmmar.

Jag hittar inga specifikationer på vilka toleranser som en JFB får/ska ha men har för mig att en vanlig 30 mA brytare i praktiken brukar bryta vid runt 20 mA.

@Bo.Siltberg har säkert mer precis input kring detta.
Om jag minns rätt så kan en JFB lösa vid 15mA (alltså 50% av märkutlösninsströmmen enligt produktstandard) och vara ok.
Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
Det handlar om att JFB finns. Inte om den löser ut. Nu ger jag upp! Hej då!

Vad har det för betydelse att JFB finns i den här situationen?

• Arg
StureS
  • Laddar…
Onödigt gnabb mellan vuxna(?) personer här tycker jag. Sture kommer inte undan att reagera i inlägg #4 inte kan tolkas på annat sätt än att JFBn löser men Alfredo's inlägg #6 saknar fullständigt värde som genmäle. Nu när vi får häraden på strömmar klarlagda så ser vi att vi är långt ifrån att lösa en JFB, dvs vi lär oss. Ok? Kan vi gå vidare?

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Ja, man kan tycka att JFB'n borde lösa ut om det går en ström i jordledaren - Oavsett storlek. Problemet är ju att strömmen är så liten så skulle den lösa på grund av det hade man inte haft någon praktisk användning av JFB'n.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.