Hej,
Vill kunna styra belysning från 3st knappar.
Dessvärre har jag ont om plats i rören och har därför inte plats för kabel till korskopplare i mitten.
Funderar därför på att använda ett dosrelä med push-knappar istället.
Detta är förenklat kopplingen jag ser framför mig.
Frågan är, vilket dos-relä ska man ha. Hittar flera olika. Frågan är vilket som passar mina behov bäst?
Skulle detta funka?
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tako-30100032-impulsrela-230v-ac-ip30-3025910
Kommer ej att dimras.
Vill absolut inte ha något "smart" system som kräver för att installeras. Således ej Plejd, Schneidler Wiser, etc. Tänk analogt nu =)
Ps. Laddade ner programmet TinyCad för att göra kopplingsschemat ovan. Ruggigt smidigt trots att det var första gången. Ha därför överseende med eventuella formella fel i ritningen =) Har även medvetet utelämnat eventuell jord.
Vill kunna styra belysning från 3st knappar.
Dessvärre har jag ont om plats i rören och har därför inte plats för kabel till korskopplare i mitten.
Funderar därför på att använda ett dosrelä med push-knappar istället.
Detta är förenklat kopplingen jag ser framför mig.
Frågan är, vilket dos-relä ska man ha. Hittar flera olika. Frågan är vilket som passar mina behov bäst?
Skulle detta funka?
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tako-30100032-impulsrela-230v-ac-ip30-3025910
Kommer ej att dimras.
Vill absolut inte ha något "smart" system som kräver för att installeras. Således ej Plejd, Schneidler Wiser, etc. Tänk analogt nu =)
Ps. Laddade ner programmet TinyCad för att göra kopplingsschemat ovan. Ruggigt smidigt trots att det var första gången. Ha därför överseende med eventuella formella fel i ritningen =) Har även medvetet utelämnat eventuell jord.
det ser väl bra ut!
det relä du länkar till kan även styras trådlöst, och om du inte behöver någon sådan möjlighet skulle jag rekommendera https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-rela-es61-1-pol-vxl i stället, som är två pannor glögg billigare
det relä du länkar till kan även styras trådlöst, och om du inte behöver någon sådan möjlighet skulle jag rekommendera https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-rela-es61-1-pol-vxl i stället, som är två pannor glögg billigare
Om du står ut med att behöva göra inställningar trådlöst en gång, så funkar det även med ett smartrelä t.ex. Shelly1, som kan fungera helt fristående som bl.a. impulsrelä.
Priset är dessutom klart överkomligt i jämförelse med tidigare föreslagna.
Priset är dessutom klart överkomligt i jämförelse med tidigare föreslagna.
Toppen! Tack =)harka skrev:
Oroväckande billigt nästan...?snaggletooth skrev:
Men som sagt var. Är inte ute efter något smart. Jag vill ha något dumt. Något som är lika omodernt nu, som i framtiden. Tack iaf =)
Klicka här för att svara