4 809 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Apparatskåp som elcentral?
I en sådan miljö måste man ju säga att ett sådant här skåp blir utmärkt. I metall och robust, tätt och bra.P PappasHammare skrev:Du har så rätt så rätt.. Det är i ett ridhus och nej det behövs inte någon nyckel. Det är ett litet vred. Man ser det på första bilden.. Möjligt att den går att ta bort men inget jag hade tänkt göra.
JFB har dock aldrig slagit ut.
Men jag hade tänkt att lägga in lite automation i framtiden och därmed vill ha in lite styrbara reläer etc så ett byte av skåp kommer nog ske men kanske inte så direkt.
Ville mest kontrollera att det detta "byggsätt" är ok och normalt.
Vad ska man ha som är bättre? Ett plåtskåp?
En plastlåda hade knappast varit bättre, inte heller någon låda med låg IP-klass.
Det som måste finnas är beröringsskydd (IP20) gentemot okunniga personer och barn, och det är nästan OK inne i skåpet, men kan förbättras och några förslag har kommit. Det bästa är att såga till eller skaffa en ny brun skiva (eller av annat isolerande material) som täcker allt utom den främsta delen av säkringarna.
Ett alternativ är att göra det lite lagom svårt att komma in i skåpet - det är också ett slags beröringsskydd.
Häng inte upp dig på namnet central eller elcentral.
Allt är ju bara lådor. Vare sig man kan kalla det apparatskåp eller central.
Fördelen är i alla fal att det uppfyller reglerna och brandkraven för installation i lantbruksbyggnader.
Det är en Elcentral o inget skåp.
Det är en Eldon HPK elcentral som mycket väl kan vara uppsatt 2010. Serien säljs än idag.
Robusta o bra grejer det här...(utan då så klart när ber.skyddet råkar gå i bitar)
PS. Blanda ALDRIG olika fabrikat o modeller på en rad som är förbundna med fasskena.
Kan bli varmgång om tex. Inte skenan hamnar rätt på en av de ”udda” säkringarna.
Det är en Elcentral o inget skåp.
Det är en Eldon HPK elcentral som mycket väl kan vara uppsatt 2010. Serien säljs än idag.
Robusta o bra grejer det här...(utan då så klart när ber.skyddet råkar gå i bitar)
PS. Blanda ALDRIG olika fabrikat o modeller på en rad som är förbundna med fasskena.
Kan bli varmgång om tex. Inte skenan hamnar rätt på en av de ”udda” säkringarna.
Bara sätt en blixtpil-dekal på dörren så är det lugnt sen.


Klicka här för att svara