Som en naturlig följd av min tråd om att klamra en kabel i betongtak så kommer här en annan fråga:
Vad använder man lämpligen för att förlägga kabeln från taket och ner till där den ska anslutas typ 1m ovanför golvet?
Att låta den hänga helt fritt är ju enkelt, men varken snyggt eller lämpligt.
Nån typ av skena att montera kabeln på som kan hänga i taket? Som går att köpa/beställa som privatperson.

5
B BrokenArrow skrev:
Som en naturlig följd av min tråd om att klamra en kabel i betongtak så kommer här en annan fråga:
Vad använder man lämpligen för att förlägga kabeln från taket och ner till där den ska anslutas typ 1m ovanför golvet?
Att låta den hänga helt fritt är ju enkelt, men varken snyggt eller lämpligt.
Nån typ av skena att montera kabeln på som kan hänga i taket? Som går att köpa/beställa som privatperson.
Antingen klamrar du ner den, fortsätter med vp-rör eller sätter buljärn eller montageplåt.
Med vp-röret kan du lämna en liten spalt emellan taket å väggen.
Buljärnet kan du böja till lite för vinkeln mot vägg å tak

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det finns ingen vägg i närheten. Kabeln ska ner mitt i rummet typ...

Vad ska kabeln anslutas till? Går det inte att sätta ett uttag i taket och hänga ner en lämplig skarvsladd?

5
5
Finns ju mindre trådstege med (som jag själv tycker blir väldigt snyggt i installationer, alltså inte villa installationer då), som det finns färdiga fästen för alla möjliga vinklar. Men jag vet inte hur lätt det är för privatpersoner att köpa?
Annars funkar ju en egensnickrad skena/pinne etc

Redigerat:
useless useless skrev:
Vad ska kabeln anslutas till?
9kW elpatron

Hur gjorde du sedan?

Flyttade om lite så den hamnade typ 1 m från en vägg. Så det blev en gummikabel från en strömbrytare.

B BrokenArrow skrev:
Flyttade om lite så den hamnade typ 1 m från en vägg. Så det blev en gummikabel från en strömbrytare.
... va? Kan du förklara mer hur du menar?

Ändrad placeringen av tanken med elpatronen så att den hamnade närmare en vägg. Då gick det istället dra en gummikabel från en väggbrytare istället för att pendla från taket. Det blev ingen kabel från taket alltså.

B BrokenArrow skrev:
Ändrad placeringen av tanken med elpatronen så att den hamnade närmare en vägg. Då gick det istället dra en gummikabel från en väggbrytare istället för att pendla från taket. Det blev ingen kabel från taket alltså.
Ah då förstår jag, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.