2 589 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Kabel ner från innertak
Som en naturlig följd av min tråd om att klamra en kabel i betongtak så kommer här en annan fråga:
Vad använder man lämpligen för att förlägga kabeln från taket och ner till där den ska anslutas typ 1m ovanför golvet?
Att låta den hänga helt fritt är ju enkelt, men varken snyggt eller lämpligt.
Nån typ av skena att montera kabeln på som kan hänga i taket? Som går att köpa/beställa som privatperson.
Vad använder man lämpligen för att förlägga kabeln från taket och ner till där den ska anslutas typ 1m ovanför golvet?
Nån typ av skena att montera kabeln på som kan hänga i taket? Som går att köpa/beställa som privatperson.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Antingen klamrar du ner den, fortsätter med vp-rör eller sätter buljärn eller montageplåt.B BrokenArrow skrev:Som en naturlig följd av min tråd om att klamra en kabel i betongtak så kommer här en annan fråga:
Med vp-röret kan du lämna en liten spalt emellan taket å väggen.
Buljärnet kan du böja till lite för vinkeln mot vägg å tak
Det finns ingen vägg i närheten. Kabeln ska ner mitt i rummet typ...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
https://www.storel.se/sto/Produktka...tageprofiler/KLAMRINGSBAND-15MM-ALU/p/1116012B BrokenArrow skrev:
Har du något att fästa den i där den ska ner så kan du använda en sådan, dvs buljärn kallas visst för klammringsband med...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Finns ju mindre trådstege med (som jag själv tycker blir väldigt snyggt i installationer, alltså inte villa installationer då), som det finns färdiga fästen för alla möjliga vinklar. Men jag vet inte hur lätt det är för privatpersoner att köpa?
Annars funkar ju en egensnickrad skena/pinne etc
Annars funkar ju en egensnickrad skena/pinne etc
Redigerat:
Hur gjorde du sedan?
Flyttade om lite så den hamnade typ 1 m från en vägg. Så det blev en gummikabel från en strömbrytare.
Ändrad placeringen av tanken med elpatronen så att den hamnade närmare en vägg. Då gick det istället dra en gummikabel från en väggbrytare istället för att pendla från taket. Det blev ingen kabel från taket alltså.
Klicka här för att svara