Jag har en gammal lampa där kopplingen ser ut som på bilden. Hur kopplar jag blå resp brun? Jag ser ingen märkning i den svarta.
 
  • Elektrisk kabel med blå och brun tråd, gammal lampa och svart lampsockel demonterad på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ledare i respektive hål i sockeln. Polariteten har ingen betydelse.
 
Åh vad enkelt! Tack!
 
Om du vill vara extra ambitiös så kan du koppla blå ledare till skruven som har anslutning till gängorna i sockeln.
 
  • Gilla
Kludden33 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En ledare i respektive hål i sockeln. Polariteten har ingen betydelse.
Nja, man ska helst inte spännigssätta gängan utan botten för att minska risken för att någon ska råka åka på en kyss.
 
Du ska koppla fas (brun) till den skruven som har kontakt med botten på uttaget om det är så att den andra har kontakt med gängan
Om gängan inte är en ledande del av av uttaget spelar det ingen roll
Detta för at undvika att du får en stöt om du byter ljuskälla med brytaren tillslagen
 
J jonko skrev:
Nja, man ska helst inte spännigssätta gängan utan botten för att minska risken för att någon ska råka åka på en kyss.

Förstår inte
 
Om du byter ljuskälla på ett normalt sätt, utan att stoppa fingrarna in i sockeln med strömmen påslagen, så behöver du inte bekymra dig om var ledarna ansluts.
 
U Uffe A skrev:
Du ska koppla fas (brun) till den skruven som har kontakt med botten på uttaget om det är så att den andra har kontakt med gängan
Om gängan inte är en ledande del av av uttaget spelar det ingen roll
Detta för at undvika att du får en stöt om du byter ljuskälla med brytaren tillslagen
Hm, nu vet jag inte vilken sattes var. Den är på plats...
 
E Evasofia skrev:
Förstår inte
Vänd på denna och lägg upp ett foto så förklarar vi. :)

En svart elektrisk anslutning upp-och-ned på ett träbord.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vänd på denna och lägg upp ett foto så förklarar vi. :)

[bild]
Beroende på hur det ser ut på andra sidan kanske det inte spelar någon roll
 
E etompau skrev:
Om du byter ljuskälla på ett normalt sätt, utan att stoppa fingrarna in i sockeln med strömmen påslagen, så behöver du inte bekymra dig om var ledarna ansluts.
Då kan vi börja köra blanktråd i bostäder också, så länge ingen rör tråden är det ingen fara.
 
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Gängan i sockeln spänningssätts inte förrän lampan är nästan helt iskruvad så "risken" är liten att man ska skada sig.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gängan i sockeln spänningssätts inte förrän lampan är nästan helt iskruvad så "risken" är liten att man ska skada sig.
Nej i praktiken kvittar det och "gamla vanliga" lampkontakter skiljer inte på nolla och fas, men kan man och vill man göra helt rätt så varför inte?

Dock skiter jag fullständigt i eventuell noll/fasmärkning på vanliga schukouttag så ingen ska beskylla mig för att vara konsekvent... :oops:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll var man sätter ledarna på ett Shuko uttag
Men jag är konsekvent och placerar fasen så att den är till vänster när det sitter på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.