A
abel48: Ok tack så mycket för hjälpen. Då förstår jag bättre. Fattade inte riktigt varför man skulle koppla ihop 2 stift. Trodde man skulle ha fas och nolla i varje ände på rören. Mvh Anders
2 svar · 8,7k läst
·
L
Leif i Skåne: Jag lyckades få i DCL kontakten med den med den lilla plast klubban som finns i paketet.:crysmile:
20 svar · 4,9k läst
·
useless
useless: Förmodligen dålig kontakt i knappen. Går den att ta isär så man kan putsa upp kontaktytorna?
5 svar · 926 läst
·
jbr
jbr: [citat] Varför just det aggregatet, är det redan inhandlat? Det har ju annars sina fördelar med extern manöverpanel.
1 svar · 2,7k läst
·
Marike
Marike: [citat] Absolut. Kvalitetsproblem, kanske medvetet, tillverkarna vill ju sälja. Men räknat på tid så tycker jag att de bör hålla mer än 3 mån kontinuerlig drift, ( 2 säsonger ). Fast det blir ca 2200 tim, kanske får man vara nöjd med det.
9 svar · 1,3k läst
Peter1986
Peter1986: Kanske det... Jag har en LandisGyr ZMF 120ACd. Finns en kontakt benämnd Laststyrning. Hur ser en lösning ut på detta?
2 svar · 1,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Kablar får ligga an mot taket men inte enkelisolerade ledare. Förr tummade man ganska mycket på detta, troligen pga de isolerade rum som fanns då (och finns kvar idag). Det är dock tyvärr än idag inget absolut förbud utan man får tänka sig för för att inte orsaka brand eller elchock.
23 svar · 11,4k läst
·
C
camaro1969: och ser nu att bilden är roterad, kan jag ändra det? man ser skymten av det undre uttaget rakt nedanför om man vrider huvudet eller ställer skärmen på högkant :D
16 svar · 5,2k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Den mantlade kan man klamra hyfsat. Nu syftade jag på EXQ2x som kan synas lite mer sladdrig. Men VP-12 blir lagom annars.
7 svar · 3,5k läst
·
I
IngaGrönaFingrar: Jag anlitar alltid en elektriker för större jobb, men för enklare jobb, typ detta så litar jag på den samlade kunskap som finns på forumet. stort tack för hjälpen, allt funkar som det skall!
4 svar · 3,0k läst
·
harka
harka: [citat] mina tre cent: -- Shelly 4 Pro verkar ha utgått från sortimentet tyvärr (och innehöll fyra reläer i en kapsel) -- värme skulle jag inte var så bekymrad för, jag tror att alla Shellys har mindre än 1 W i egenkonsumtion, men en liten luftspalt är nog av godo -- däremot sitter ju WiFi-antennen placerad inne i pucken (som för väldigt många små trådlösa puckar), så det kan ju
3 svar · 3,1k läst
·
U
Uffe A: Det fixar målaren med latexfog :cool:
25 svar · 3,9k läst
·
J
jkbpower: [citat] Från garaget så klart . Nej, men den kommer in ovan från taket.
40 svar · 5,7k läst
·
B
Berrabus123: [citat] ?
3 svar · 1,2k läst
J
Jotre: Har ej valt armatur än, tänkte mest att få bort sladdar, hängt ut sedan vi köpte huset och ville mest snygga till det till en början
13 svar · 2,2k läst
·
E
elmont: Wago fungerar tom bättre utan ändhylsa.
2 svar · 2,3k läst
G
gråsten: Det jag lärt mig är att en dimmer som klarar trappkoppling har två L-ingångar. Eventuell X ingång är inte ansluten i dimmern utan utgör bara en eventuellt praktisk kopplingspunkt, t ex för nolla. Elektroniken hos dimmern vill skilja på induktiv eller kapacitiv last. Klassiska lindade transformatorer innebär induktiv last. Resistiv last som gamla glödlampor och LED hamnar då i
15 svar · 12,5k läst
·
O
OleBul: Aha, ok. Tack för ditt svar "cpalm" Då kan jag bortse från dessa med andra ord.
2 svar · 2,2k läst
Magnus E K
Magnus E K: [citat] I form av en papegoja eller en tatuering?
14 svar · 4,2k läst
U
Uffe A: Kravet på isolationsvärdet har ändrats på senare tid Nu är det 1 MOhm innan var det 0,5 MOhm Så i en äldre anläggning hade jag kunnat acceptera ett värde lägre än 1 MOhm Men om jag gjort en nyinstallation hade jag blivit betänksam om jag fått ett värde på under 10 MOhm
9 svar · 1,6k läst
B
Bragul: [citat] Tack, det blir perfekt! Löste trådarna direkt, stor skillnad :) [bild]
2 svar · 1,2k läst
·
S
Stegar89: [citat] Tack Birgit! Så gör jag :) Tack alla för så bra hjälp!
13 svar · 5,7k läst
·
E
elmont: Men inte har väl en elektriker dragit EKK inne i ett bostadsrum??? Om det är så kanske du ska reklamera jobbet. Visserligen är den godkänd men ack så olämplig.
7 svar · 1,5k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] Jag har fått lära mig drillen för att i vissa specifika fall arbeta i farlig närhet till 16 kV... blanktråd (grov 180 mm^2 koppar...) Inget som jag är jättepigg men det går. Det finns andra tillfällen där man ska göra saker där en av kraven är att man inte har med någon halvmeter lång metallpinne.... sedan ska man helst inte vara 2.1 m lång heller - då är huvudet inne i
31 svar · 6,4k läst
·
N
Nicktim: [citat] okej tack för hjälpen
13 svar · 2,0k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Då är det nog bättre med en sladdimmer av något slag. Ring tillverkaren och kollar. Annars blir det som useful skriver, att dottern kopplar dammsugaren dit eller något annat, det ska då märkas ordentligt tycker jag, i värsta fall kanske något tar skada annars.
38 svar · 6,0k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Det lät lite jobbigt, har som tur var inte en enda kopplingsdosa som sitter i vägg (har undersökt detta hus extremt mycket) och vi har bara tretex i väggarna förutom där jag har renoverat så allt sitter i takdosorna som hittills ser okej ut (y)
22 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: Ja, om man kan få till en bra anslutning så. Annars så finns det ofta vidarekopplingsplintar.
1 svar · 4,5k läst
E
El-Löken66: [citat] Den länkade listen är genomskinlig och utan lock så det borde bli nästan enligt önskemål.
5 svar · 9,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.