Har en fråga, vars rubrik är snarlik en tidigare här i elforumet, men frågeställningen lite annorlunda.https://www.byggahus.se/forum/threads/fast-installerat-eluttag-i-rabatt-i-traedgarden.247129/
https://www.byggahus.se/forum/threads/fast-installerat-eluttag-i-rabatt-i-traedgarden.247129/
Vårt fall handlar om en rabatt på gården i en bostadsrättsföreningen. I den rabatten finns ett träd som är belyst med en spotlight och i trädet sitter dessutom en belysningsslinga. Dessa två belysningar matas dock på två olika sätt, som vi nu vill samordna.
Spotlighten, som är den äldsta delen (men bara några år gammal), matas via en kabel från själva spotlighten till en strax under markytan befintlig ”vanlig” (?) vit dosa, och från den går under marken och under stenläggningen någon sorts kabel in till elcentalen. Detta är installerat av behörig el-firma, så jag antar det måste vara korrekt utfört.
Belysningsslingan, som är något yngre, matas istället via ett vid trädet (orange) sladduttag för utomhusbruk vars sladd sedan går ovan mark och ovan gårdsstenar till ett eluttag i närheten.
Vår tanke har nu varit att från den idag befintliga dosan under mark, som matar spotlighten, också dra en kabel ca en halv meter upp till ett nytt utomhus eluttag vid (inte på) trädet dit belysningsslingan sedan ansluts. På så sätt hoppas vi bli av med den idag befintliga kabeln ovan mark. Se mer i den bifogade bilden.
Nu har vi frågat samma elfirma som utfört den ursprungliga installationen av spotlighten om de kan sätta upp ett eluttag (bredvid trädet) och ansluta kabeln till den precis bredvid men under mark redan befintliga eldosan, som redan matar spotlighten. Det besked vi då fått är ”att ett uttag i den planteringen, om det ska göras enligt alla regler, kommer att bli ett ganska komplicerat och omfattande arbete” och därmed också dyrt.
Såklart vill vi att det ska göras enligt alla regler, men kan någon förklara vilka regler som finns som skulle kunna göra anslutningen av ytterligare en kabel från ett eluttag till den redan befintliga dosan som nu redan matar spotlighten? Och varför skulle detta kunna vara ett komplicerat och omfattande arbete?
Jag har visserligen igen elbehörighet, men är utbildad elektronikingengör, så lite vet jag om el, och jag förstår inte vari det komplicerade ligger. (Hade det varit i min egen trädgård hade jag t.o.m fuskat och gjort jobbet själv.)
https://www.byggahus.se/forum/threads/fast-installerat-eluttag-i-rabatt-i-traedgarden.247129/
Vårt fall handlar om en rabatt på gården i en bostadsrättsföreningen. I den rabatten finns ett träd som är belyst med en spotlight och i trädet sitter dessutom en belysningsslinga. Dessa två belysningar matas dock på två olika sätt, som vi nu vill samordna.
Spotlighten, som är den äldsta delen (men bara några år gammal), matas via en kabel från själva spotlighten till en strax under markytan befintlig ”vanlig” (?) vit dosa, och från den går under marken och under stenläggningen någon sorts kabel in till elcentalen. Detta är installerat av behörig el-firma, så jag antar det måste vara korrekt utfört.
Belysningsslingan, som är något yngre, matas istället via ett vid trädet (orange) sladduttag för utomhusbruk vars sladd sedan går ovan mark och ovan gårdsstenar till ett eluttag i närheten.
Vår tanke har nu varit att från den idag befintliga dosan under mark, som matar spotlighten, också dra en kabel ca en halv meter upp till ett nytt utomhus eluttag vid (inte på) trädet dit belysningsslingan sedan ansluts. På så sätt hoppas vi bli av med den idag befintliga kabeln ovan mark. Se mer i den bifogade bilden.
Nu har vi frågat samma elfirma som utfört den ursprungliga installationen av spotlighten om de kan sätta upp ett eluttag (bredvid trädet) och ansluta kabeln till den precis bredvid men under mark redan befintliga eldosan, som redan matar spotlighten. Det besked vi då fått är ”att ett uttag i den planteringen, om det ska göras enligt alla regler, kommer att bli ett ganska komplicerat och omfattande arbete” och därmed också dyrt.
Såklart vill vi att det ska göras enligt alla regler, men kan någon förklara vilka regler som finns som skulle kunna göra anslutningen av ytterligare en kabel från ett eluttag till den redan befintliga dosan som nu redan matar spotlighten? Och varför skulle detta kunna vara ett komplicerat och omfattande arbete?
Jag har visserligen igen elbehörighet, men är utbildad elektronikingengör, så lite vet jag om el, och jag förstår inte vari det komplicerade ligger. (Hade det varit i min egen trädgård hade jag t.o.m fuskat och gjort jobbet själv.)
Ja, det blir dyrt med grävmaskin och stenläggning, vad är det för dosa under mark, den lär du inte kunna ansluta något i. Men klippa kablarna och göra nya dosor, men jag håller med din elektriker, ska det va' så ska det va' ordentligt annars får det va'.Phiplex skrev:
Har en fråga, vars rubrik är snarlik en tidigare här i elforumet, men frågeställningen lite annorlunda.
[länk]
Ny N1XV 5G2,5 från centralen till en riktig skarv punkt, med tur kan du använda befintligt rör och bara gräva upp i ändorna, borra upp hålet och täta, sen klart.
Vaför tror du det behövs grävmaskin och att det inte skulle gå att ansluta något i den befintliga dosan. Vad jag inte skrev var att samma el-firma var här i förra veckan och bara bytte spotlighten till ny modell och då gick det utmärkt att ta bort den gamla och ansluta den nya till befintliga dosan under mark. Vilka regler eller annat hindrar att man anslutet en kabel till som går till ett nytt eluttag?E El-Löken66 skrev:Ja, det blir dyrt med grävmaskin och stenläggning, vad är det för dosa under mark, den lär du inte kunna ansluta något i. Men klippa kablarna och göra nya dosor, men jag håller med din elektriker, ska det va' så ska det va' ordentligt annars får det va'.
Ny N1XV 5G2,5 från centralen till en riktig skarv punkt, med tur kan du använda befintligt rör och bara gräva upp i ändorna, borra upp hålet och täta, sen klart.
Kanske uttrycker mig otydligt - men det eluttag jag talar om är det nya tillkommande eluttag vi skulle vilja att elfirman satt dit i rabatten i närheten av den befintliga spotlighten. Om jag nu tolkar dig rätt, menar du att svårigheten är att ansluta ytterligare en kabel till dosan som redan finns under mark. Om jag då omformulerar frågan något: vad tror du om tanken att ta den redan befintliga kabeln som nu redan går till spotlighten, kapa den ovan jord och istället låta den gå till ett (ev dubbelt) eluttag. Sedan till detta nya (dubbla) eluttag sedan ansluta dels belysningsslingan i trädet och dels även den befintliga (eller möjligen en helt ny likadan) Spotlight?E El-Löken66 skrev:Svårt att uttala sig om en eldosa som inte syns men om man bytte spottat fanns ju redan kabeln där.
Din sista fråga står det eluttag, var kom det ifrån?
Såklart kan man koppla på sig på det gamla, men slutar det fungera i övermorgon är det siste elektrikern som får skulden för detta, allt funkade bra tills hen kom, därav att det helst skulle gjort om med riktiga kablar och anslutningsdon.
Kanske måste tillägga och förtydliga att spotlighten då (antingen den befintliga eller en ny likadan) förstås måste förses med en stickkontakt för att kunna anslutas till det nya dubbla eluttaget.Phiplex skrev:
Kanske uttrycker mig otydligt - men det eluttag jag talar om är det nya tillkommande eluttag vi skulle vilja att elfirman satt dit i rabatten i närheten av den befintliga spotlighten. Om jag nu tolkar dig rätt, menar du att svårigheten är att ansluta ytterligare en kabel till dosan som redan finns under mark. Om jag då omformulerar frågan något: vad tror du om tanken att ta den redan befintliga kabeln som nu redan går till spotlighten, kapa den ovan jord och istället låta den gå till ett (ev dubbelt) eluttag. Sedan till detta nya (dubbla) eluttag sedan ansluta dels belysningsslingan i trädet och dels även den befintliga (eller möjligen en helt ny likadan) Spotlight?
Hej, allt är ju möjligt. Uttag då blir det helt andra strömmar än dina lampor, 16A drar en apparat utan problem, fråga om du har något överlast skydd, det kommer behövas annars.Phiplex skrev:
Kanske uttrycker mig otydligt - men det eluttag jag talar om är det nya tillkommande eluttag vi skulle vilja att elfirman satt dit i rabatten i närheten av den befintliga spotlighten. Om jag nu tolkar dig rätt, menar du att svårigheten är att ansluta ytterligare en kabel till dosan som redan finns under mark. Om jag då omformulerar frågan något: vad tror du om tanken att ta den redan befintliga kabeln som nu redan går till spotlighten, kapa den ovan jord och istället låta den gå till ett (ev dubbelt) eluttag. Sedan till detta nya (dubbla) eluttag sedan ansluta dels belysningsslingan i trädet och dels även den befintliga (eller möjligen en helt ny likadan) Spotlight?
Frågan är om dosan bara är nedsläng i marken som du skriver, antar ingen jordfelsbrytare skyddar, då hade det löst på studs.
Det finns en möjlighet att det är en gelfylld dosa trots allt och då kan det hålla.
Kan du kolla area, säkring och längder i elcentralen?
Går det att borra ut en kabel där du ska ha uttaget istället då detta behöver jordfelsbrytare?
Om du tar reda dessa förutsättningar så kommer säkert bättre svar imorgon bitti:
Kabeltyp
Rör
Förläggningsdjup
Säkring (ar)
Antal faser i grupp
Storlek jordfelsbrytare
Dosa samt tätning
Övrigt skydd mot mekanisk åverkan
Längder mellan samtliga noder i den fasta installationen
Det mesta hittar du runt elcentralen.
Allt kommer lösa sig, var inte orolig.
Det hjälps inte, någon kan dra ut denna därav krav på jordfelsbrytare.Phiplex skrev:
Ett uttag i utomhusmiljö med löst hängande sladdar nu antar jag transformera, och fullt med barn kch djur som springer runt kräver noggrann planering.
@El-Löken66, du rör till trådarna mer än vanligt om du skriver massor av inlägg som du sedan raderar.
Kanske bra att ibland att inte hela tiden skjuta från höften utan istället fundera en stund innan man postar inlägg.
(Visserligen OT men många trådar du deltar i blir smått kaotiska och att skriva för att sedan radera förbättrar knappast...)
Kanske bra att ibland att inte hela tiden skjuta från höften utan istället fundera en stund innan man postar inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Visserligen OT men många trådar du deltar i blir smått kaotiska och att skriva för att sedan radera förbättrar knappast...)
Förstår jag dig rätt att du menar att redan den ovan mark befintliga gummikabel som via det orange sladduttaget vid trädet som belysningsslingan är ansluten till idag inte skulle vara tillåten. Även det sladduttaget kan ju barn och djur springa runt. Den gummikabeln är sedan i andra ändan inkopplad till ett annat utomhus placerat fast väggmonterat eluttag.E El-Löken66 skrev:
Du förefaller vara tveksam till att det just är ett eluttag vi önskade vid trädet. Samt att du säger att eluttag, oavsett som de sitter i ändan på en sladd, eller sitter fast på en vägg utomhus så måste det vara elmatat via en jordfelsbrytare. Det mycket möjligt det är sant. Du förefaller tro eller i alla fall vara osäker på att det är så hos oss. Nu är hela installationen i hela fastigheten, inkl alla in- och utomhus uttag, armaturer och Spotlights, gjord för bara cirka två år sedan av behörig elfirma, så bara det lär väl då innebära att alla utomhus placerade eluttag och även belysningsarmaturer är matade via jordfelsbrytare.
Så låt oss för den fortsatta diskussionens skull anta och förutsätta att alla eluttag, belysningsarmaturer mm redan nu idag finns efter godkända och korrekt installerade jordfelsbrytare. Skulle det, mot förmodan inte visa sig vara fallet, då får vi väl då ordna det.
Med det antagandet, är det då återigen, något i de av mig föreslagna två alternativen på att få ett eluttag monterat i rabatten, som i sig förefaller komplicerat och omfattande och dyrt.
Skulle du även i detta fall tro att det skulle vara så (dvs komplicerat, omfattande och dyrt), vill jag höra vad du då säger om möjligheten av att istället för det eluttag jag tänkt mig vid trädet, via en ny, ovan mark placerad utomhusdosa ansluta direkt både befintlig Spotlight och i trädet befintlig belysningsslinga. Denna nya dosan ovan mark vid trädet kan ju fortfarande anslutas på den kabel som redan idag kommer upp till vår spotlight, så att vi inte behöver göra något ingrepp i den befintliga dosan under mark. Dvs vi sätter då inget eluttag, utan bara en ny dosa ovan mark i rabatten!! Vad säger du?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Jag ser inte vad elfirman menar med dyrt, komplicerat och enligt regler. Ok, den nedgrävda dosan kanske är fylld med gjutharts så att den måste klippas bort. Men annars är det inga konstigheter.
Däremot ett lågt placerat uttag på en offentlig plats är något jag skulle fundera både en och två gånger över med tanke på vandaler och strömtjuvar. Det befintliga skarvsladdstället är därmed inte heller bra. Det bästa är nog en typ motorvärmarlåda som kan låsas med stickpropp i. Den bör fortfarande monteras på stolpe minst nån halvmeter ovan mark, helst en meter.

En kopplingsdosa, fortfarande ovan mark, är inte heller fel. Den kan placeras lägre och är betydligt billigare.

Krav på JFB för uttag har funnits länge, men för belysningskretsar kom kravet först 2017 och gäller endast i bostäder. Så det är inte säkert att den nedgrävda kabeln är skyddad av en JFB. Det bör varken vara komplicerat eller dyrt att komplettera med en sådan. Det bör göras även om ni väljer att använda en dosa för fast anslutning.
Däremot ett lågt placerat uttag på en offentlig plats är något jag skulle fundera både en och två gånger över med tanke på vandaler och strömtjuvar. Det befintliga skarvsladdstället är därmed inte heller bra. Det bästa är nog en typ motorvärmarlåda som kan låsas med stickpropp i. Den bör fortfarande monteras på stolpe minst nån halvmeter ovan mark, helst en meter.

En kopplingsdosa, fortfarande ovan mark, är inte heller fel. Den kan placeras lägre och är betydligt billigare.

Krav på JFB för uttag har funnits länge, men för belysningskretsar kom kravet först 2017 och gäller endast i bostäder. Så det är inte säkert att den nedgrävda kabeln är skyddad av en JFB. Det bör varken vara komplicerat eller dyrt att komplettera med en sådan. Det bör göras även om ni väljer att använda en dosa för fast anslutning.
Min första tanke var också att sporten matas med 12 v. Med de måste det till nya godkända markrör eller liknande. Svårt att avgöra utan mer info. Bästa hade väl varit att fråga elfirma varför dom inte kan använda befintliga rör. Om de stämmer borde man kunna byta slingan till 12 v.
Precis, mycket oklarheter.Phiplex skrev:
Förstår jag dig rätt att du menar att redan den ovan mark befintliga gummikabel som via det orange sladduttaget vid trädet som belysningsslingan är ansluten till idag inte skulle vara tillåten. Även det sladduttaget kan ju barn och djur springa runt. Den gummikabeln är sedan i andra ändan inkopplad till ett annat utomhus placerat fast väggmonterat eluttag.
Du förefaller vara tveksam till att det just är ett eluttag vi önskade vid trädet. Samt att du säger att eluttag, oavsett som de sitter i ändan på en sladd, eller sitter fast på en vägg utomhus så måste det vara elmatat via en jordfelsbrytare. Det mycket möjligt det är sant. Du förefaller tro eller i alla fall vara osäker på att det är så hos oss. Nu är hela installationen i hela fastigheten, inkl alla in- och utomhus uttag, armaturer och Spotlights, gjord för bara cirka två år sedan av behörig elfirma, så bara det lär väl då innebära att alla utomhus placerade eluttag och även belysningsarmaturer är matade via jordfelsbrytare.
Så låt oss för den fortsatta diskussionens skull anta och förutsätta att alla eluttag, belysningsarmaturer mm redan nu idag finns efter godkända och korrekt installerade jordfelsbrytare. Skulle det, mot förmodan inte visa sig vara fallet, då får vi väl då ordna det.
Med det antagandet, är det då återigen, något i de av mig föreslagna två alternativen på att få ett eluttag monterat i rabatten, som i sig förefaller komplicerat och omfattande och dyrt.
Skulle du även i detta fall tro att det skulle vara så (dvs komplicerat, omfattande och dyrt), vill jag höra vad du då säger om möjligheten av att istället för det eluttag jag tänkt mig vid trädet, via en ny, ovan mark placerad utomhusdosa ansluta direkt både befintlig Spotlight och i trädet befintlig belysningsslinga. Denna nya dosan ovan mark vid trädet kan ju fortfarande anslutas på den kabel som redan idag kommer upp till vår spotlight, så att vi inte behöver göra något ingrepp i den befintliga dosan under mark. Dvs vi sätter då inget eluttag, utan bara en ny dosa ovan mark i rabatten!! Vad säger du?
Ett eluttag kan ju vara bra att ha men hur framtida användning blir kan ingen sia om.
Dosa ovan eller under mark spelar ingen roll så länge det är korrekt gjort.
Misstänker att det finns en enkel lösning till detta som kanske inte nödvändigtvis håller så många år, eller en ordentlig som kostar lite mer. Men ta ut någon från elfirman och gå genom när du kollat upp de punkterna som behövs, så kan ni ju fundera över tillvägagångssätt.
Fördel med att fastansluta är ifall ni inte behöver en jordfelsbrytare för personskydd som obönhörligen kommer börjat lösa om några år i tid och otid då fukten ackumulerat, många har satt detta men ännu fler har kopplat bort det efter några år.
I en helt korrekt installation ska jordfelsbrytare inte lösa, men det kräver då korrekt materiel.
Så skulle det kunna ha varit förstås, men så är det inte. Spotlighten matas med 230V. Att jag vet det beror främst på att jag vet var andra ändan av markkabeln slutar och det är i samma eldosa som som kabeln till det väggfasta eluttag vi använder för gummikabeln till belysningsslingan. Sedan, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, så har spotlighten nyss blivit utbytt till en annan modell, eftersom det kommit in vatten i den tidigare och orsakat kortslutning och orsakat att säkringen (eller om det möjligen var jfb) gått till all annan gårdsbelysning, Nu killgissar jag men bedömer inte att samma effekten hade uppstått vid en 12V spot.mathiash77 skrev:
Ditt svar överensstämmer precis med hur jag själv tänkt. Att jag markerar detta som bästa svar beror då förstås på att jag redan är biased och väljer ett svar som stämmer med hur jag själv tycker, och inte ett som motsäger min egen uppfattning (för det vore så svårt att acceptera att jag skulle kunna ha felBo.Siltberg skrev:
Jag ser inte vad elfirman menar med dyrt, komplicerat och enligt regler. Ok, den nedgrävda dosan kanske är fylld med gjutharts så att den måste klippas bort. Men annars är det inga konstigheter.
[bild] [bild][bild]
[bild]