Först: Jag har "nödig kännedom" om elinstalltion. Jag vet också att jag inte får och inte får göra.

Så till min fråga.
Finns det någon kabel som man får förlägga utan VP-rör i t.ex. en väggenomföring?

Eftersom du har nödig kännedom, så vet du redan svaret på den frågan :cool:

• Gilla
  • Arg
Sundsbron och 2 till
  • Laddar…
De allra flesta installationskablar utom EKRK/EQRQ får förläggas dolt direkt i vägg utan rör eller slang. T.ex EXQ, EXLQ, EKK, EKLK, EQQ, EQLQ, FQLQ. Du kan surfa in till tillverkarens sida och kontrollera hur varje kabel får användas, t.ex Draka, Nexans etc.

Det är dock sällan en bra ide att lägga en kabel direkt i vägg. Rör underlättar på alla sätt, även om det bara handlar om att gå rakt igenom väggen.

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Tack

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är dock sällan en bra ide att lägga en kabel direkt i vägg.
Som ni vet håller jag inte med här. Det är bara en vanesak. Bara kabeln ligger vertikalt/horisontellt på förutsägbara stråk.

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Som ni vet håller jag inte med här. Det är bara en vanesak. Bara kabeln ligger vertikalt/horisontellt på förutsägbara stråk.
Då tycker du säkert denna är en toppen uppfinning, den kör ju bara vertikalt o horisontellt? :rofl:

• Wow
Panor82
  • Laddar…
Det där var ju en fantastisk lösning. Jag har faktiskt en produkt (wireslim eller nått sånt) för nätverkskabel som funkar på samma sätt (aldrig använt dock). Jag ser fram emot när nästa ägare av huset får sig en kyss när de spikar nått i väggen. En lös kabel kan ju flytta sig lite, här är det lite svårare.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.