Hej,

Tänkte köpa en Brf verkstadslokal, tittat runt lite och har då förstått att de allihopa har säkrat dessa lokaler för
3-fas 25A, det är ju inte mycket att hänga i julgranen.
Jag frågade då om priset för att uppgradera till 63A, svaret blev mellan 200.000-300.000sek.
Det fattar jag också att det är oskälligt.
Vad säger herrar elektriker att en sådan uppgradering skulle kunna kosta om man gör antagandet att det krävs en ny kabel om 50m samt ny central i "min" brf lokal som kan hantera 63A inklusive jobbet att hänga ihop allt?

MVH
Manfred

Det beror väl alldeles på vad som finns i andra änden? Elbolaget kanske behöver byta transformator och dra fram en ny högspänningsledning?
50 meter 16-kvadrats kabel och en ny elcentral kostar inte så mycket.

Nej det behöver man inte, och inte behöver man bygga ett nytt kärnkraftverk heller:rofl:

Räkna bara med att det är att jacka på där högspänningsledningen och den befintliga fördelningen till alla brf:er redan är inkopplade, men att det kräver att man drar i ny kabel med rätt area.

Kanske skulle förändringen medföra att Brf åker på högre huvudsäkringar?

Vart ska kabeln gå då? Nergrävd i asfalterad mark, eller i en befintlig kanalisation?

Den går i en kanalisation.

E
M MPG skrev:
Den går i en kanalisation.
Vad är din fråga egentligen, går det att förtydliga?

Du är medveten om att nätägaren har monopol?

Du får ta dina 300k och se hur mycket solceller du får för detta.

Mikael_L
M MPG skrev:
Vad säger herrar elektriker att en sådan uppgradering skulle kunna kosta om man gör antagandet att det krävs en ny kabel om 50m samt ny central i "min" brf lokal som kan hantera 63A inklusive jobbet att hänga ihop allt?
En rak fråga, som kanske förtjänar ett rakt svar. Även om svaret ändå är helt värdelöst.

SE-N1XE-AS 4G50 ger jag 55:- + moms / meter. Det blir väl runt 3500:- inkl moms för 50 meter.
Hager MÄTARTAVLA 63 A e 2290641 ger jag 3750:- + moms för.
Sen behövs det väl en kopplingslåda för övergången alu/koppar, den går väl loss på ca 1500-2000 inkl plintar.

Alternativet är väl att de vill ha strömtrafomätning, jag hittar en låda för det för 4400:- (e2384360), som jag tror tar alu direkt.

Sen kommer det garanterat vara en del annat småkrafs för 2-4000:-

Vad som behövs på nätstationens sida har jag inte koll på.
Knappt detta heller, då det inte är mina arbetsuppgifter sånt här.

Så här har vi väl material för ca 20' inkl moms.

Lycka till med förhandlingen. :)
Det kanske är billigare att köpa ett dieseldrivet reservkraftverk. :)

Så nu lite mera info kring detta att uppdatera från 25A till 63A i en tilltänkt BRF verkstadslokal.
Någon kunnig får gärna komma med input kring offerten, som är bifogad här nedan:

AB Swedia El & Teleteknik
Doktor Widerströms Gata 50 C, 129 54 Hägersten
Telefon: 08-510 659 59 • Mail: info@swedia.euwww.swedia.eu
Org nr: 556806-7085 • Styrelsens säte: Stockholm • Bankgiro 738-3383 • Godkänd för F-skatt
1
Offert PBP Mälardalen 2 AB 210126

Framdragning 63A till en lokal, ombyggnation av elservis.

PBP Mälardalen 2 AB
Fyrkantsvägen 5
163 46 Spånga
Er ref: Petru Cocian
Vår ref: Tobias Lundberg

Vi tackar för ert förtroende och offererar nedanstående.
Arbetets innehåll:

Framdragning av en st 5G16 63A till avsedd lokal som önskar 63A
abonnemang.
Ombyggnation av hela servisen för att få plats med knivsäkring 80A och ny
mätartavla avsedd för 63A.
Ny för och efteranmälan på hela projektet till EON.

AB Swedia El & Teleteknik
Doktor Widerströms Gata 50 C, 129 54 Hägersten
Telefon: 08-510 659 59 • Mail: info@swedia.euwww.swedia.eu
Org nr: 556806-7085 • Styrelsens säte: Stockholm • Bankgiro 738-3383 • Godkänd för F-skatt
2

Förutsättningar & Reservationer
• Reservation för eventuella förseningar i projektet på grund av handläggningstid
från centralbyggare och EON.
• Reservation för att EON kan vid eventuell bedömning neka utformning
av ny elservis bestyckad med 1 st 80A då endast 250A in från
gatan finns tillgängligt.
• Ingen effektberäkning av fastighet är utförd och eventuella säkringar
i form av överlast som löser ansvaras ej av oss.
• Eventuella viten i form av följförseningar godtas ej då EON’s handläggningstid
kan ej påverkas.
• Arbetet utförs helgfria vardagar mellan 07.00-16.00
• Borrning skall kunna ske mellan 07.00-16.00.
• Tillgång till samtliga arbetsutrymmen skall finnas under hela arbetets
gång.
• Kostnad för eventuell bankgaranti ingår inte.
• Skriftlig beställning av offert innan arbetet påbörjas.

Pris: 604 000:-

För att inte få följdförseningar i form av ombyggnation
elservis, ny föranmälan och inskickade dokument till
EON är denna offert endast giltig i 7 dagar.

Tillkommande arbeten:
Arbetskostnad per timme: 550:-
Resekostnad per dag: 325:-
Materiel: Netto + 20%
Betalningsvillkor: 30 dagar
Giltighetstid: 7 dagar
Moms: Omvänd Skattskyldighet
Tobias Lundberg 073-5289000

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Och vad vill EON ha för den utökade servisen? För företaget lämnar väl ingen offert på jobbet före överlämningspunkten eller jobbar dom på EONs uppdrag? Men ta in fler offerter och då gärna specade jag tycker det verkar i dyraste laget.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
C
604 000:-
W T F !?!

Med tanke på att den firmans moderbolag heter "AB Inept" vilket översatt blir typ. "AB Inkompetent" så bör du nog ta in lite fler offerter.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
:thinking: Material för 20 000:- och tre manårs arbete för att dra fram en 16-kvadrats kabel? Ska dom gräva ner den i en asfalterad gata med matsked?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
600kkr var ju lagomt. Iaf för att få lite perspektiv så har jag haft lite interaktion med Ellevio. 25kkr för att bryta säkringen vid nätstationen. 85kkr för att säkra upp med 200A till (kabeln fanns redan i backet men behövdes skarvas 10m). Så om det behöver dras en ny kabel så blir det nog 100kkr+ för det.

Men frågan är om det behövs en ny kabel? Detta var ju en BRF, om de säkrat av lokalen 25A tidigare så är det ju "bara" 40A som saknas. Kanske deras befintliga servis kan klara av att förse med ström, eller så kanske den kan säkras upp så det räcker för dig. Om du skulle få en undermätare så kan man slippa eget abonnemang. Du betalar då din el till föreningen istället. Med rätt förutsättningar kanske inte elbolaget behöver blandas in. Att reda ut förutsättningarna kan dock vara problematiskt. Man får i första hand fråga föreningen men den vet oftast inte om det finns ledig effekt på befintliga kablar eller i nätstationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.