Byggahus.se
På fasaden på mitt hus har jag diverse kopplingar av slaget på bilden nedan. Det skulle jag vilja åtgärda. Har tittat i gömmorna och jag har flera utanpåliggande dosor av kända märken, typ Eljo U-56.

Det finns ingen skyddsjord i dosan på insidan väggen, så jag har inte för avsikt att använda fasad-elen förrän det är fixat. Jag har dock en fundering om hur dylika dosor ska användas korrekt.

Genomföringshålet man kan ta upp på baksidan för kabel samt skruvhålen har ju vad jag kan se inget som helst skydd för inläckage. Hur monterar man en dosa så att den får/bibehåller rätt klassning för utomhusbruk på en fasad?

(Den nedre kabeln i bilden leder för övrigt ingenstans utan är helt sonika avklippt lite längre fram. Det hela styrs av en strömbrytare i hallen.)

• En fasad med elektriska kopplingar, inklusive en avklippt kabel och utanpåliggande dosor som behöver skyddsuppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
siggebo siggebo skrev:
På fasaden på mitt hus har jag diverse kopplingar av slaget på bilden nedan. Det skulle jag vilja åtgärda. Har tittat i gömmorna och jag har flera utanpåliggande dosor av kända märken, typ Eljo U-56.

Det finns ingen skyddsjord i dosan på insidan väggen, så jag har inte för avsikt att använda fasad-elen förrän det är fixat. Jag har dock en fundering om hur dylika dosor ska användas korrekt.

Genomföringshålet man kan ta upp på baksidan för kabel samt skruvhålen har ju vad jag kan se inget som helst skydd för inläckage. Hur monterar man en dosa så att den får/bibehåller rätt klassning för utomhusbruk på en fasad?

(Den nedre kabeln i bilden leder för övrigt ingenstans utan är helt sonika avklippt lite längre fram. Det hela styrs av en strömbrytare i hallen.)
Det finns nippel du sätter i hålet för tätning.27170073.jpg
Alternativt så går kabeln in i en av de förberedda hålen med tätning

Bästa svaret

siggebo siggebo skrev:
Hur monterar man en dosa så att den får/bibehåller rätt klassning för utomhusbruk på en fasad?
Genom att göra den otät!
dvs öppna dräneringshål på baksidan längst ned,
och bara se till att den tät ovanifrån.
Om den sitter lågt och/eller utsätts för direkt vattenbesprutning kan det vara nödvändigt att hålla IPX4 eller IPX5, men då får man försöka minska risken för kondens t.ex genom att skydda den från solen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
dvs öppna dräneringshål på baksidan längst ned,
Ja se där, det finns ju utstansat! Tack!

T Tompafix skrev:
Det finns nippel du sätter i hålet för tätning.
Alternativt så går kabeln in i en av de förberedda hålen med tätning
Visst, såna sitter ju i de andra nio hålen, men det hjälper ju inte att göra tätt vid skruvarna. Hur gör ett proffs om man nu vill ha en helt tät dosa?

siggebo siggebo skrev:
Ja se där, det finns ju utstansat! Tack!

Visst, såna sitter ju i de andra nio hålen, men det hjälper ju inte att göra tätt vid skruvarna. Hur gör ett proffs om man nu vill ha en helt tät dosa?
Som @Bo.Siltberg skriver så ska eventuell fukt som tar sig in kunna ta sig ut genom dräneringshålet. Så någon tätning kring skrivarna behövs ej.

Detta är baksidan på en U56. Det är meningen att sargen kring skruvhålen ska sluta tätt mot väggen, så gott som det går. Man får anstränga sig för att få helt tätt.

Vit bakstycke av en U56 eldosaskropp med flera förslutna kabelingångar och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Och vill man ha en helt tät dosa använder man en dosa med täta förskruvningar och ett helt tätt lock. Men det duger nästan alltid med IP44 som bla den visade dosan är och med dräneringshålen nedåt öppnade så är det aldrig nått problem med vatten i dosan, i alla fall inte i dom miljöer som den dosan ska användas i tex utomhus på en vägg.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ABB gör en vi vissa lägen väldigt passande dosa, AP9

IP65.

Tätningarna bakåt är med från fabrik, behöver inte köpas till.

Skruven körs ut genom plast - hålet blir inte större än skruvkärnan.

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.