El
Harald Blåtumme: Jag gav ett råd ovan. Beakta detta noga.
Härryda2015: [citat] Ctr-01 har ett relä på/av max 16A Plejd har även kommit med rel-02 som har samma funktion fast med två relä på/av 16A fördelat på två utgångar.
tttomten: Driftsatt och kontrollerat(y) Nu är det bara 12 voltssystemet kvar att bygga om. Tack för hjälpen!!!
etompau: Ja defekt ser den ut att vara. Utan att se grejorna på närmare håll så går det inte att avgöra om det finns möjlighet att laga den. Det kan vara trasig drivelektronik eller lysdioder som orsakar detta.
nisse123: Det står Hög-Låg-Auto på omkopplaren och en kontaktor till vänster om tiduret. så troligtvis styr den elvärmen, det har nog varit dubbel-tariff på elmätaren förut. Eller VVB
jonaserik: Heter bergmanrör och med en yttermantel av aluminium samt tjärpappaklädd invändigt. mycket gammal , sen 40 - talet, bockades men en speciell bergmantång. Ett otyg om man ska dra om ledningarna, så det minsta det korvar till sig så blir tjäran varm och ett stopp blir så kallnar tjäran och klistrar fast nya ledningar. Då är det tvärstopp både fram och tillbaka. Bara dra nya rör.
neonskij: Det låter ju rimligt. Tack för svar. All el ska bytas ut så småningom.
Anonymiserad 122206: Ha! Det har jag inte ens tänkt på, lite mer jobb, men exakt det resultatet jag vill ha.
El-Löken66: Snyggt, lägg gärna upp bilder @GK100, detta är fina grejor.
Eraze: [citat] Ja det är inte okej, tyvärr har jag ingen vit kabel hemma men ska se till att få det bytt. Har skrivit upp det i min el bok.
GK100: [citat] Du kan söka på tex "förhöjningsram" "flerfack" "trefack" så får du se om något kan passa dig. Under Schneider döljer sig ju numera de vanliga sorterna Elko och Eljo så det bör finnas lite att välja på där. Du kan bygga olika kombinationer med envägsuttag i ramen/ramarna och en av sektionerna sätter du över dosan. Det man sen vill göra som lite ger mervärdet är att man
El-Löken66: Steg 1, visa intresse och visa att du är villig att jobba. Så ska du få jobba. Sök enligt annonser, kontakter samt bara skicka mejl till de kända företagen, de behöver alltid folk i dessa tider. Det duger inte med sovmorgnar heller så lägg dig o tid och ställ klockan.
Bo.Siltberg: Förutom att rören bör ligga på den varma sidan så ska de inte ligga för varmt, dvs de ska ligga nära vägg- eller takskivan, inte begravd i isoleringen. Annars kan man inte använda med gängse tumregler om ström/area som finns. Så någonstans mellan alternativ 1b-1c och 2b blir bra. De tre centimetrarna i taket har marginell påverkan då ledningen är klamrad mot takregeln.
Sosiani: Finns det nån SNÄLLA ELEKTRIKER i närheten av Kungsbacka som kan hjälpa mej å sätta upp en 400v uttag till en spis.. Pm mej med din pris .. Bli jätte TACKSAM! 0707704733
13th Marine: Troligtvis ett störningsfilter som kräver koppling till jord.
hempularen: Men i första inlägget står det att el slås ut i flera lägenheter när säkringen löser ut. Men att det är värmepannans säkring som löser. Med den beskrivningen låter det mer som att det är en huvudsäkring som löser, annars hade bara pannan påverkats. Men om spabadet inte slås ut, så går det inte på samma fas som den som bryts. Den är oskyldig.
harka: går det möjligen att justera upp bottenblecket lite grand? det kan ha blivit nedtryckt av tidigare lampor OBS! först bryt strömmen till armaturen genom att ta ur / slå ner / säkringen och försäkra dig om att det är spänningslöst i armaturen (slå inte bara av med strömbrytaren)
Demmpa: [citat] Max mätarsäkringsstorlek för en normal bostad är 25A, och ja det går att överbelasta säkringarna lite.
Eraze: [citat] [citat] Ugnen fanns på plata och även spishällen. Men inga skåp mer än ritningar och mått. Det fanns plats bakom, gott om plats. Ca 20 cm med fritt utrumme ovanför ugnen. Men den sitter i ett högskåp. Spishällen är för sig själv och det är där de fått sätta sakerna i ett annat skåp. Är planeringen där som var dålig då hab satt och försökte lista ut hur han skulle
permagnuso: Jag har har gjutit en mur som är mellan 20-60cm (slutande tomt) och stolparna är gjutna i muren. Rör och sladdar är ingjutna i muren och det kommer upp två sladdar vi varje stolpe. Så antingen får jag dra två sladdar upp till lampan eller sätta en dosa. Tror dosa blir helt ok.
etompau: [citat] Byt säkring eller köp en ny dimmer.
Krokben: [citat] Tung dammsugare :crysmile:
Soltorp40: Tack för intresset - men jag kan/vill inte skriva en ren "reklamtext" för ett fabrikat i detta forum. Speciellt inte som jag (i princip) kan sälja sådana prylar själv också - även om jag aldrig gjort det hittills, då jag mest jobbar mot industri och fastighetssidan, där jag accepterar att kunden själv köper in enligt mina anvisningar. Det jag tänker på är ett av de system som finns
harka: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-infalld-strombrytare/ det första du behöver känna till är om strömbrytaren är en kronströmbrytare eller en dubbeltrapp -- det avgör vilken typ av ersättare du behöver införskaffa, därtill behöver du införskaffa nödvändig kunskap utifall den skulle vara lite haltande
El-Löken66: [citat] Hade säkerligen hjälpt att enbart byta den trasiga också men bra det löste sig! (y)
HSP: Maximalt effektuttag på 25A huvudsäkringar är 17kW fördelat på tre faser. Med enbart laddning som förbrukning så klarar du ca 7 laddplatser med 2.3kW vardera som laddar samtidigt. Men då får det inte vara någon mer "övrig" förbrukning samtidigt.
Glad_Amatör2: [citat] Var ju bara en enkelledare och dessutom med blyhölje (leder väl ström = noll isolerad) Flertrådiga Ledaren i var 4-6mm2
havskatt: [citat] Misstönkte det, tänkte om det fanns någon regel om det bara.
hempularen: Lite osäker på om jag förstår frågan. På bilden har du två tandtrådar av någon anledning, troligen en vidarekopplingar till en annan lampa? men du kan sätta dem i var sitt hål på en Trepolig wago, och din bruna från lampan i det 3e. Du har koll på att all hålen i en wago är ihopkopplade? Du behöver alltså 3 st wago för ditt ändamål.