El
Cff: [citat] Just dimma den befintliga led-lampan är inte aktuellt så lampan får fortsätta att vara släkt tills jag orkar ta tag i att lösa det eller plocka ned den och spackla hålen. Sååå synd att de gjorde den med led och sååå irriterad över att jag inte såg det innan jag beställde den.
buildman: OK, då fungerar den som jag hoppades. Tack för svaret!
Magnus E K: [citat] 253 kr/kWh har jag betalat en gång om man räknar så! (Skulle bli en bit över 300 kr nu om jag lyckades återupprepa bedriften att förbruka en enda kWh under en månad.)
El-Löken66: [citat] Den verkar inte så bra, du kan nog vänta några år. [MEDIA=youtube]L6ZXH2a_0Vs[/MEDIA] [MEDIA=youtube]aKh-DKLfAqk[/MEDIA] men Hagers kommer nog inte lösa av din hårfön i alla fall.
El-Löken66: [citat] Det är även stor skillnad på tysk ädelplast och den billiga kinesiska sorten som knäcks sönder bara man tittar på den, riktiga märken är plasten nästan som en seg kola och man får svårt att misslyckas. Lite taggar kan man skrapa bort med kniven.
sunqan: [citat] Kapitel 11 i trafikförordningen är spännande. Men faktum kvarstår - elinstallationsarbete är olagligt om det utförs av en person som inte ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram(Eller har behörighet och gör det åt sig själv). Köra fortare än gällande hastighetsbegränsning behöver inte vara det.
trojlee: [citat] Fasen den såg ju toppen ut, måste nog beställa en sådan. Surt bara när jag har wiser och driver:crysmile:
erikbjäre: [citat] Tack för ditt svar. Precis så blir det. Elektrikern kommer i veckan och drar nya flexirör runt dörröppningen och nya trådar där det går.
Bo.Siltberg: De enda LED-armaturer jag varit i kontakt med på senare tid är Malmbergs som verkar helt ok, även i pris. https://www.elbutik.se/category.html/lysrorsarmaturer
swedjeep: [citat] Förstår det, i det här fallet har jag en granne som är elektriker så kaffe o bullar funkar bra att muta med
Mike_DK: Den korrekte webadresse for G4 pæren er: https://www.sunflux.dk/da/products/g4-led-stift-for-12v Så er den lidt nemmer at finde
El-Löken66: [citat] Så himla diskriminerande! Vad orsakar elolyckor? Många dödsolyckor som inträffar vid lågspänning, där jord- felsbrytare skulle kunna ha räddat liv, har orsakats av: • Felkopplingar, oftast gjorda av lekmän. Så det är bara män som kan koppla fel? Kanske ligger något i det förresten. För övrigt stämmer väl broschyren men skicka det med jordfelsbrytare med stickpropp och
El-Löken66: 1, 50 är nog vanligt men ska du skriva mycket på den kan du ju sätta den på 1,60. :rofl: Bara du inte kör olika höjder i olika rum. Och du räknar centrummått till färdig golvnicp.
Mikael_L: Men nu börjar det bli ett tråkigt sidospår. Kan vi inte bara säga att det endast är de som är villiga att erkänna att de är så korkade att de inte alls förstod något p.g.a. rubriken som får fortsätta att klaga på rubriken. Jag fattade från första början vad TS menade, och kommer inte klaga på rubriksättningen.
El-Löken66: [citat] Du kan ta en vanlig dummer. Det till gräsklipparen bör fungera också. Så länge det är seriekopplat enligt standard och hur är status på inkommande, ingen spänning där? Så kan du ta en eller två gamla teleproppar och skicka och eventuellt ta emot signalen.
El-Löken66: [citat] Tyvärr så åker du på betydligt mer än så när du väl börjar riva i grejerna. Detta har jag pratat om länge, inget ovanligt alls med konservburkar och decilitermått som dosor och en gammal vattenslang kan bli elrör men frågan är om här ens finns något. Sen kommer kunden och kräver att man kopplar i denna anläggning så den blir välsignad. Ser nu att där är något rör i
Mr9: [citat] IP68 ”tål att sänkas i vatten en längre tid” Men genom den kabelgenomföringen får du inte igenom ”klumpen ” på sladden. Den enklare dosan med mjuk plast där kabeln skall gå in gör man ett litet jack med mejsel sen kan man dra igenom paketet. Gör helst hålet på dosans sida som är neråt.
TechChad: [citat] Den röda på denna bild. Sen måste den också plockas bort från sockerbiten i dosan.
Andreas_kalmar: Den ska sitta precis där röret ska fram sen får man hyra en sökare för att ta fram den
Jotsat: [citat] Ok, tack, misstänkte det. Hoppades kanske på undantag inom att skåpet monteras fast. Behöver ha 4 ledare ner o det fick knappt plats 2st fq i höljet från drakas exq (5g). Bygger ut skåpet med 10mm list istället så får sagda 5g exq mer rimliga böjar (ger ca 20mm tomrum bakom skåp). Tack för svar! PS. vafan har man usb-uttag till i badrumsskåp ds
BirgitS: Går utmärkt att koppla in en jordfelsbrytare till ett gammalt proppskåp.
Bo.Siltberg: Ja du har rätt, 400 V var det...om det nu ändrar frågeställningen, egentligen.
Mr L: När vi köpte huset för 8 år sedan handla det mer om att byta elen. Efterhand som man bor som kommer man på massa nytt som man kanske inte hade i tankarna i början. T.ex kablen till garaget var dragen på väggen och då handla det att ersätta den och få in de i väggen. [bild] Och då blev resultatet såhär. Hade inga tankar då på att man kanske ville har en elcental eller framtida
Demmpa: Ja, nollan är viktig för nya spisen men även för den befintliga. Den befintliga är märkt 220-240, och den fungerar, samt huset är relativt nytt (2009), därav så antog jag att nollan redan finns, men det är aldrig fel att dubbelkolla/trippelkolla.
Bobban1: Nej fan, ibland går inte hissen hela vägen upp. Direkt efter att jag skrivit inlägget så åkte hissen en våning högre. Är ju inte så konstigt om jfb löser när faserna ligger efter jfb och nollan innan. Bvp ska ligga utanför jfb. Man blir lätt stressad när man står där och inte får igång bvp. Får man bara sätta sig ner några minuter och tänka så löser det sig oftast. Tack
Staffans2000: [citat] Det är tyvärr ett rent önsketänkande. Ibland får man vad man betalar för ... och ibland inte! Staffan
Darling McFluff: [citat] Bra förslag, tänkte inte på det, ska bara ha en utgående kabel så det är lämpligt.