1 551 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
LED spotlight lyser svagt trots avstängd
Hej,
Som rubriken låter så har jag kopplat på ett par LED spottar i hallen.
När brytarn är av så lyser lamporna svagt, slår jag på brytaren så lyser allt som vanligt.
Körde med kabel i hölje 3 ledare (3G1,5) eftersom det ska vara utanpåliggande dragning till brytarn. Testade med lösa sladdar (RK 1,5) istället dvs fas och nolla för sig och inte i något vitt hölje då lyser det inte svagt. Misstänker att isoleringen inte är så bra i kabeln med vita höljet.
Men nu till det lustiga, när jag mätte med mutlimetern i spotlightens fas/nolla så slutade lamporna lysa svagt och allt såg bra ut, tog jag ut multimeterns sladdar så började dem lysa svagt igen.
Kanske behöver slänga in ett ohM motstånd eller liknande? Vad tror ni?
Som rubriken låter så har jag kopplat på ett par LED spottar i hallen.
När brytarn är av så lyser lamporna svagt, slår jag på brytaren så lyser allt som vanligt.
Körde med kabel i hölje 3 ledare (3G1,5) eftersom det ska vara utanpåliggande dragning till brytarn. Testade med lösa sladdar (RK 1,5) istället dvs fas och nolla för sig och inte i något vitt hölje då lyser det inte svagt. Misstänker att isoleringen inte är så bra i kabeln med vita höljet.
Men nu till det lustiga, när jag mätte med mutlimetern i spotlightens fas/nolla så slutade lamporna lysa svagt och allt såg bra ut, tog jag ut multimeterns sladdar så började dem lysa svagt igen.
Kanske behöver slänga in ett ohM motstånd eller liknande? Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "multimeterns"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan bero på att strömbrytaren bryter nollan istället för fasen. Eller att tändtråden ligger nära någon strömförande ledare. Det kan räcka för att led lyser.A Ackeobd skrev:Hej,
Som rubriken låter så har jag kopplat på ett par LED spottar i hallen.
När brytarn är av så lyser lamporna svagt, slår jag på brytaren så lyser allt som vanligt.
Körde med kabel i hölje 3 ledare (3G1,5) eftersom det ska vara utanpåliggande dragning till brytarn. Testade med lösa sladdar (RK 1,5) istället dvs fas och nolla för sig och inte i något vitt hölje då lyser det inte svagt. Misstänker att isoleringen inte är så bra i kabeln med vita höljet.
Men nu till det lustiga, när jag mätte med mutlimetern i spotlightens fas/nolla så slutade lamporna lysa svagt och allt såg bra ut, tog jag ut multimeterns sladdar så började dem lysa svagt igen.
Kanske behöver slänga in ett ohM motstånd eller liknande? Vad tror ni?
Strömbrytaren hos mig bryter på fasen. (Första jag kollade på)T Tompafix skrev:
Yes, det skämmer. Det är det jag misstänker eftersom det är en 3G1,5 kabel där alla kablar sitter ihop i vitt hölje.
Tanken är ifall man kan lägga in ett motstånd eller liknande.
Klicka här för att svara