Hej!
Jag förstår att jag måste fylla på expansionskärlet för att få mer vatten i elementet men hittar "Fan" inte det någonstans i huset. Jag har testat ta ut luft ur elementet men kommer endast luft och inget vatten.
Vi delar vatten brunn med grannen så är lite osäker om vi verkligen har ett sånt där expansionskärl men det måste vi väl ändå ha ? köpte nyss huset så kan inte allting än. Vi har luft och vattenpump som är ganska ny installerad ute i garage huset. Sen har vi någon Varm vatten pump nere i källaren på huset. Men hittar ingenting med någon "BAR" mättare. Någon som har en anning var det kan finnas ?

Det borde sitta en påfyllningskran ute vid pumpen och likaså en manometer.

E elmont skrev:
Det borde sitta en påfyllningskran ute vid pumpen och likaså en manometer.
nej där finns inget.. Är det möjligt att den finns i pumpen ? om jag tar bort fronten ? läste någonstans att det är möjligt men vet fan inte

Ja i alla fall en påfyllningskran. Det kan vara en liten svart hatt på kranen.

O
Är det ett gammalt hus? I så fall finns det risk att du har ett så kallat "öppet expansionskärl" på vinden. Det skulle förklara varför du inte hittar varken kärlet eller någon manometer (tryckmätare). Ett öppet expansionskärl placeras i husets högsta punkt och ger då naturligt det rätta trycket. Vid påfyllnad fyller man tills det är fullt. Det märker man via ett så kallat skvallerrör. Det sitter monterat i en bit upp på kärlet så när det blir fyllt till den nivån så börjar det rinna vatten genom skvallerröret och då vet man att det är fullt. Skvallerröret borde finnas i närheten av en golvbrunn.

Jag skrev "risk för att du har" eftersom de oftast anses som en riskkonstruktion idag. Mest för att de oftast är gamla och rostiga, och ifall de börjar läcka får man lätt allvarliga fuktskador. Ett annat problem är frysning som också ger läckage och fuktskador. Egentligen är dock konstruktion både enkel och underhållsfri så länge man ser till att skälet är i gott skick och väl isolerad. Så det är inte meningen att skrämma upp dig.

O Steamboy skrev:
Är det ett gammalt hus? I så fall finns det risk att du har ett så kallat "öppet expansionskärl" på vinden. Det skulle förklara varför du inte hittar varken kärlet eller någon manometer (tryckmätare). Ett öppet expansionskärl placeras i husets högsta punkt och ger då naturligt det rätta trycket. Vid påfyllnad fyller man tills det är fullt. Det märker man via ett så kallat skvallerrör. Det sitter monterat i en bit upp på kärlet så när det blir fyllt till den nivån så börjar det rinna vatten genom skvallerröret och då vet man att det är fullt. Skvallerröret borde finnas i närheten av en golvbrunn.
Ja det är gammalt, cirka 1930 byggdes det men har byggts på ett fler tal gånger. Vi har en vind men där finns endast isolering. Det är inte lätt att hitta något känner jag, det finns inte någon Tryckmätare någonstans. Endast någon mätare som visar grader, inte BAR! att det ska vara så jädra svårt haha

K kibbe93 skrev:
Hej!
Jag förstår att jag måste fylla på expansionskärlet för att få mer vatten i elementet men hittar "Fan" inte det någonstans i huset. Jag har testat ta ut luft ur elementet men kommer endast luft och inget vatten.
Vi delar vatten brunn med grannen så är lite osäker om vi verkligen har ett sånt där expansionskärl men det måste vi väl ändå ha ? köpte nyss huset så kan inte allting än. Vi har luft och vattenpump som är ganska ny installerad ute i garage huset. Sen har vi någon Varm vatten pump nere i källaren på huset. Men hittar ingenting med någon "BAR" mättare. Någon som har en anning var det kan finnas ?
Ute i garaget vid sidan av Luft-Vatten VP:n

GoC GoC skrev:
Ute i garaget vid sidan av Luft-Vatten VP:n
Finns bara massa rör men ingenting som ser ut att fylla på vattnet....

För att fylla upp systemet efter att VP blev monterad så har dom endera satt dit en påfyllnadskran men troligast fans det en innan. Har det stått en vedpanna i huset tidigare så sitter påfyllnaden säker i närheten av den.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
K kibbe93 skrev:
Finns bara massa rör men ingenting som ser ut att fylla på vattnet....
....fast vad är det du tittar efter, det vill säga: Hur förväntar dig dig att "som ser ut att fylla på vatten" ser? Det kan ju vara så att det finns mitt framför nästan på dig utan att du inser att det är det du letar efter. Som @elmont skrev är det oftast en diskret liten ratt någonstan på röret, oftas svart eller blå, t.ex.:

Mässingsfärgad påfyllningsventil med svart ratt för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldfärgad påfyllningsventil med svart ratt, avsedd för vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara att följa returledningarna för elementen, respektive tappvattenledningarna, och se ifall de kopplas ihop någonstans med något som ser ut ungefär sådär.

E elmont skrev:
För att fylla upp systemet efter att VP blev monterad så har dom endera satt dit en påfyllnadskran men troligast fans det en innan. Har det stått en vedpanna i huset tidigare så sitter påfyllnaden säker i närheten av den.

Där är en pellets panna men den är inte igång. Där finns ingenting nära den iheller. jag har kollat varje milimeter

Ta då en massa bilder vid både VP och pelletspanna så kan säkert forumets detektiver lösa dett åt dig.
Påfyllningen kan även sitta uppe på en VV-beredare

K kibbe93 skrev:
Där är en pellets panna men den är inte igång. Där finns ingenting nära den iheller. jag har kollat varje milimeter
Ta lite bilder och lägg upp.
Det kan även vara en kran som ser ut som ett litet hjul, ev har dom plockat bort "hjulet" från axeln och då sitter det bara en fyrkantig "axel" på ungefär 6x6 mm.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Ring gamla ägaren och fråga? Om du har hens nummer :)

M Mlindahl skrev:
Ring gamla ägaren och fråga? Om du har hens nummer :)
Hon är över 90, ingen koll tyvärr. Jag lägger ut bilder senare i eftermiddag! TACK så mycket för hjälpen av er alla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.