12 974 läst ·
74 svar
13k läst
74 svar
Åtgärda ormbo och lite annat hempul
Japp, lite under 10 papp kan vara helt vettigt.
Då materialet kostar lite mindre än 4000:- så är ett totalpris på under 6000:- i princip omöjligt.
8000:- är absolut inte oskäligt, 10¨är möjligen lite i överkant, men det beror ju även lite på ifall man då även tänkt in planering och undersökning av vad som finns befintligt och kanske även en viss liten mängd felsökning om det uppstår problem, så kan det vara en vettig offert, med låg risk att det går knasigt med efterföljande prisdiskussion.
Då materialet kostar lite mindre än 4000:- så är ett totalpris på under 6000:- i princip omöjligt.
8000:- är absolut inte oskäligt, 10¨är möjligen lite i överkant, men det beror ju även lite på ifall man då även tänkt in planering och undersökning av vad som finns befintligt och kanske även en viss liten mängd felsökning om det uppstår problem, så kan det vara en vettig offert, med låg risk att det går knasigt med efterföljande prisdiskussion.
Offerten är fast pris med en reservation om det finns jordfel, då blir det timpris för att hitta dem. Eftersom allt utom kylfrysarna är skyddade idag räknar jag inte med sådana problem.
Priset ligger närmare 9 lax än 10. Rivning, montering, inkoppling, provning, drifttagning, märkning, gruppförteckning, städning och forsla bort gammalt. Överströmsreläet ska behållas tills LVVP är installerad. Övrigt hempul och Plejdprototyper får vara kvar denna gång, han hade inget emot att spänningssätta dem igen. Ska fixas så klart men inte nu.
Priset ligger närmare 9 lax än 10. Rivning, montering, inkoppling, provning, drifttagning, märkning, gruppförteckning, städning och forsla bort gammalt. Överströmsreläet ska behållas tills LVVP är installerad. Övrigt hempul och Plejdprototyper får vara kvar denna gång, han hade inget emot att spänningssätta dem igen. Ska fixas så klart men inte nu.
Ser inte alls snyggt ut med kablar och rör som går ut från centralen.
Men det är ni säkert medvetna om
Ska han fixa detta också?
Det kan vara ett ganska tidsödande arbete.
Enklast är att dölja det bakom en panel/lock så att det inte syns
Men det är ni säkert medvetna om
Ska han fixa detta också?
Det kan vara ett ganska tidsödande arbete.
Enklast är att dölja det bakom en panel/lock så att det inte syns
För min del var det viktigare att allt enkelisolerat hamnade under kåpan.U Uffe A skrev:
Detta var bara första steget i uppstädningen av ormboet.
Fast det blir lite mer jobb för honom, upptäckte att cirkpumpen inte har alla faser så jag fick stänga av den. Lite kyligt i huset. Jag har lokaliserat problemet till fasskenans anslutning till dvärgen men han får fixa det. 230V, 183V och 26V på faserna... cirkpumpen var rätt varm.
Felet var lite skämmigt enkelt. Den översta JFBn är en typ med lång utlösningstid och de finns inte i QC-utförande. Installatören hade glömt dra skruvarna mot fasskenan. Chefen var ute idag och såg detta och drog skruvarna och allt funkade igen.
Konstigt, jag menar man läser här varje dag om att ingen utbildad elektriker skulle ju någonsin lämna ett jobb utan att provmäta allt. Bara hemmapulare som håller på med såntLogad skrev:
Tja, jag tror inte det är så vanligt att man kontrollmäter precis alla grupper efter att man bytt säkringscentral. Jag har nog aldrig gjort det ...
Däremot är det ganska vanligt att jag kontrolldrar samtliga skruvar en sista gång, när jag känner mig klar för spänningsättning. Det tar ju bara några enstaka minuter, och man slipper skämmiga fel ...
Däremot är det ganska vanligt att jag kontrolldrar samtliga skruvar en sista gång, när jag känner mig klar för spänningsättning. Det tar ju bara några enstaka minuter, och man slipper skämmiga fel ...
Grejen var att allt först fungerade. Min teori är att det var kontakt men efter att steg 2 slog till i elkassetten efter ett par timmar så rörde sig fasskenan och det blev kass kontakt. När elementen inte ville bli varma kollade jag och cirkpumpen snurrade inte längre. Stängde av den och skickade ett SMS. Dagen efter kom chefen och det var 16 grader i huset.
Det där är bara bedrövligt!Logad skrev:
Grejen var att allt först fungerade. Min teori är att det var kontakt men efter att steg 2 slog till i elkassetten efter ett par timmar så rörde sig fasskenan och det blev kass kontakt. När elementen inte ville bli varma kollade jag och cirkpumpen snurrade inte längre. Stängde av den och skickade ett SMS. Dagen efter kom chefen och det var 16 grader i huset.
Denna människa har låtit minst 8 tåtar hänga fritt? Gå genom all din eletrinok du hade i pluggas och kolla ifall det klarat sig.
Hoppas inte firman skickar faktura på detta, fast det gör de givetvis, ty det är mänskligt att fela. Gång på gång. På gång. Med samma jordfelsbrytare.
Det är den översta JFB på min bild. På den sitter endast 2 st 3-poliga dvärgar, en till elkassetten och en till cirkpumpen. Temporärt, nästa vecka kommer LVVP med innedel att sitta på dem. Inget annat sitter på denna JFB så det är ingen fara.
Ingen fara?Logad skrev:
Ren katastrof skulle jag vilja påstå.
Emontören kan bara med QC, skruvkopplingarna överlät hen till sin kollega som inte dök upp i tid och så gick det som det gick.
Jag hade nog haft någon kompetent över för att se över det där.
Nog om detta nu, alltid lätt från läktarplats.
Fortsätt uppdatera nästa vecka Logad så blir det bra.
Klicka här för att svara


