El
Demmpa: Ja, nollan är viktig för nya spisen men även för den befintliga. Den befintliga är märkt 220-240, och den fungerar, samt huset är relativt nytt (2009), därav så antog jag att nollan redan finns, men det är aldrig fel att dubbelkolla/trippelkolla.
Bobban1: Nej fan, ibland går inte hissen hela vägen upp. Direkt efter att jag skrivit inlägget så åkte hissen en våning högre. Är ju inte så konstigt om jfb löser när faserna ligger efter jfb och nollan innan. Bvp ska ligga utanför jfb. Man blir lätt stressad när man står där och inte får igång bvp. Får man bara sätta sig ner några minuter och tänka så löser det sig oftast. Tack
Staffans2000: [citat] Det är tyvärr ett rent önsketänkande. Ibland får man vad man betalar för ... och ibland inte! Staffan
Darling McFluff: [citat] Bra förslag, tänkte inte på det, ska bara ha en utgående kabel så det är lämpligt.
Derbyboy: Anslutningen kommer inte synas. Dock kommer det dröja innan elementen installeras. Så dosan kommer va synlig tills renoveringen är klar. Lite fånigt men de bjuder jag på :) kanske nåt sånt här skulle fungera?
TomasSchwarz: Hej! Hade behövt hjälp med att hitta rätt sorts spot till mitt hem! Jag tycker utvalet är en djungel och behöver hjälp! Den ska ha följande egenskaper Dim to warm funktion eller fungera för en hue lampa. Den ska kunna ha baflar man kan byta till t.ex silver eller guld ( ringarna på insidan) Man ska kunna välja spridningvinkel på dem olika spottarna. Någon som har kunskapen ? Tack på
Appeplan: Hej, Är inte så värst kunning inom El-installationer och rimmliga priser och behöver lite hjälp och råd. På egen hand renoverade jag min förra lägenhet (1:a om ca 45 kvm) i Göteborg. Anlita där en elektriker som bla bytte proppskåp mot jordfelsbrytare, la till 3 väggkontakter (dragning av utanpåliggande EL i kabelkanal), flytt av 3 väggkontakter (
BirgitS: [citat] Separationer lär ha ökat en del under året men inte så det blir massor i en trappuppgång samtidigt. Nej, det måste ligga något annat bakom t.ex. före detta hyreshus där det har renoverats så de flesta tidigare hyresgäster har flyttat och så säljs lägenheterna när det är klart (risk för fuskrenovering).
trojlee: [citat] Tusen tack. Nu ska jag kunna lösa installationen på ett snyggt sätt(y)
zwanzig: Infällt borde inte finnas för vanlig apparatdosa eftersom två stycken schukokontakters stift inte skulle få plats att "försänka" bredvid varandra på den ledden i enkeldosa.
zwanzig: Om utseendet inte är ett problem kan väl brytarna få sitta kvar, med varsitt ip-klassat vägguttag strax under. Ser ut att bli väldigt högt upp om man tar bort dem och ersätter med uttag direkt. Som det är gjort nu med "skarvsladd" är mycket riktigt inte ok.
HasseTeknik: Om du tänker använda samma 12V, som du har idag, likrikta den och montera glättningskondensator, så tänk på att du kommer att få en högre spänning ( 17V i tomgång ) ut och den kommer att vara beroende på lasten! Utan kondensator blir det en pulserande (100 Hz ) spänning med upp till 17V toppvärde.
GK100: Ännu större anledning då att byta ut allt till nytt tex de typiska för 22.5 mm hål.
Belmlu: [citat] Missade det fetmarkerade tidigare så kontrollerade nu och det är precis den kabeln samt dimension som sitter i sladden. Märket Voltomat köpta hos Bauhaus: https://www.bauhaus.se/skarvsladd-voltomat-5m-ip44-h07rn-f-3g1-5-svart https://www.bauhaus.se/skarvsladd-voltomat-ip44-h07rn-f-3g1-5-10m-svart https://www.bauhaus.se/skarvsladd-voltomat-h07rn-f-3g1-5-20m-ip44-svart
Mederman: [citat] Elektrikern kopplar som sagt bort spänningen från ledningarna i väggen och kan även dra ur ledarna så att ni får tomma rör och kontakter/strömbrytare. Jag gjorde det själv i garaget då jag visste vad jag gjorde. Ring elektrikern om du känner dig osäker på hur det fungerar. Ett tips, när du ska in med eventuell ny el, är att sätta upp lappar med märkning där du vill ha
Freddedan: Nä det är inget annat seriekopplat som sådant utan det är direkt kopplat mot trådarna i taket. Däremot sitter det ett lysrör och glödlampor i ett annat rum men på samma säkring
Andyha: [citat] Tack! Det låter rimligt. Dubbelkollar kapacitansen som du tipsar om genom att mäta den andra kondingen. Jag lägger några minuter på att kolla efter fler skador innan jag kasserar. Ser att när jag svarar kommer det upp ytterligare text som du förmodligen redigerat bort angående kondensatorn. Den är definitivt trasig, det syns inte på bilden men den är helt av.
Trollskidan: Testa nya rörelse lampor i källaren/garderob m.m Funkar kanon tycker jag till OK pris. https://www.rusta.com/se/sv/led-lampa-e27-p911501550101.aspx Några fler som testa?
kanonkula: [citat] En pump som är direktstartad bör avsäkras minst 1,5gånger märkströmmen för att klara startströmmen. Iallafall på vanliga trefas motorer. Risken är att en 6A löser vid starten om den är stämplad med 4,7. Å andra sidan är det en långkabel
Avemo: Det beror på matlagningsvanorna. 20 A räcker inte för att ha alla plattor på max någon längre stund. Men för de flesta räcker det för normal matlagning. Med 16 A har man mindre marginal. Finns möjligheten att ha 20 A så välj det. Om det bara finns 16 A så använd det. Det som är viktigt här är att vara uppmärksam på om det börjar lösa säkringar. Det man absolut inte får
Fluttershy: [citat] Tack. Elektriker blir det som får komma och kolla igenom all el här hemma.
tommib: Jag kör fyra Reolinkkameror (Domen, 5k). De är helt ok och kostade 500 kr/st på reolink.com Ett observandum är att de försöker ringa hem till någon server i Kina så man får blocka dem i brandväggen om man inte vill det.
Demmpa: Fas, nolla & tändtråd måste du har på samma ställe någonstans mellan strömbrytare & lamputtag.
Rostig_9000i_-88: Prova att motionera potentiometern (vredet där du ställer in grader), vrid upp-ned-upp-ned ett tiotal gånger då det kan ha bildats en beläggning alternativt ett litet slitage på kolbanan som orsakar dina problem. Ibland har man tur då det kan räcka med lite motion :)
Bjober: [citat] Nä ingen uppvärmning. Endast lyse och mycket sällan nått elverktyg. Det handlar enbart om att jag vill få hela uthuset strömförsörjt utan att krångla i hennes stuga. Lite lite men ytterst lite handlar det om att det skulle kännas bäst att förbruka egen ström, vet av erfarenhet att alla inte har full koll på vad olika förbrukare kostar. Jag vet att lyset kostar 10kr, hon
Trrttsch: Haha, ja så är det förstås. Bäst o skippa vattnet också så man inte halkar o slår sig. :-)