E
El-Löken66: [citat] Nä, det vet du ju bäst själv ifall det behövs.
81 svar · 32,6k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Det kan påverka värmeutvecklingen negativt, du sätter värmekällan i botten och värmer hela uttaget.
8 svar · 1,3k läst
tommib
tommib: Gipsspackel. Du ska väl ändå spackla väggarna.
11 svar · 4,4k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Räkna med att det kan kosta några lakan.
5 svar · 3,4k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Japp, det är mycket komplicerat. Antingen måste du ha kopplingsdosan där kabeln slutar idag eller dra om en ny längre och höja den. Och den är av modell XL.
16 svar · 5,5k läst
·
Tolle_
Tolle_: [citat] [citat] [citat] Jag kopplade som du föreslog, inkommande elmatning som vanligt förstås och styrkabeln från spiskåpan till den ena svarta i anslutningen på fläkten och den andra svarta byglar jag mot nollan. Det märkliga är att när jag kopplar så här har jag styrspänning ut på fläkthastighet 2 och 3, men ingen spänning på tomgång/avstängd eller på hastighet 1. Fläkten
8 svar · 14,8k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Två av dessa skulle fungera centralt placerade, men tänk på att kabelarean måste upp om du inte ska tappa för mycket. https://se.rs-online.com/web/p/din-rail-power-supplies/6657832/ Jag skulle oavsett börja med att mäta strömmen på en kastare i drift för att få rätt underlag innan jag köpte något. Det tillkommer en kapsling, någon säkring, plint, en brytare och kabel.
33 svar · 8,7k läst
Silver78
Silver78: Jag jobbade i ett tråg som bagare en gång i tiden. Då hade jag en degblandare som gick på trefas. 20 kg deg per sats. Så allt är ju relevant på hur man och vad man använder grejerna till. Men när det kommer till hushållsbruk så var de ju ofta remdrivna. Om motorn blev för hårt belastad så slirade remmen. Man behövde inte överkapacitet på motorn. Nu är det nästan åt andra
10 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: Man måste skala kabeln innan den sticks in i wagon. Jag skulle tro att fjäderstålet i Wagon skadas annars och kan ge upphov till glappkontakt i framtiden. Iofs funkar det med 2,5 kvmm också så det kanske går men det är inte att rekommendera. Jag skulle skruvat dit en ubåt, mest för min egen sinnesfrid. Speciellt i utebelysningen. Det känns inte bra att lämna ledarändar oisolerade,
4 svar · 5,2k läst
E
etompau: Svar ja.
17 svar · 4,5k läst
·
E
17 svar · 4,5k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Plastdragspelen var ändå för söta. ;)
1 svar · 1,2k läst
Tekniker
Tekniker: [citat] Så kan man göra men det finner jag personligen inte så estetiskt tilltalande. Har köpt en smal kontakt så det kommer att lösa sig utan att göra åverkan i foder eller skiva samt att den får plats på ett snyggt sätt.
47 svar · 13,5k läst
·
P
Pin: När du ändå drar el fundera också på om du behöver dra nätverkskabel. Behöver du larm, styra värmen...
2 svar · 615 läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Jag med, hos mig kallas läget "Manuellt" Det är det jag har aktiverat nu som backup till LVP, termostaten har jag satt till 16 grader så att den inte riskerar att köra igång när LVP fungerar som normalt. Känns rätt bra att ha den som backup när man är på skidåkning i Alperna, ingen risk att man kommer hem till en Igloo då :cool:
8 svar · 3,3k läst
·
P
Anonymiserad 401588: [citat] Hej alla bidragare Tack för många bra uppslag! Har ännu inte lyckats provocera fram något jordfel så jag får bida min tid och angripa det när det händer nästa gång. Lär höra av mig då. :D
11 svar · 2,3k läst
·
M
Millox: Det är lite olika, men de flesta motorskydd har nog fasbortfallsskydd som löser vid obalans mellan faserna. Jag har aldrig sett parallellkoppling av polerna utan endast seriekoppling, sannolikt för att utlösningsströmmen då blir lite odefinierad. Vid seriekoppling ser alla polerna samma ström, men vid parallellkoppling delas strömmen baserat på små skillnader i resistans och gör att
5 svar · 10,4k läst
·
S
stalf: Då var det precis som jag trodde, därav "onödig fråga" i inledande inlägg. Om man monterar en krok med uttag. Räknas det som fast installation?
4 svar · 2,9k läst
E
El-Löken66: [citat] 250 volt är vanligast ja, men det finns även som exempel för 440 volt där man kan koppla två faser. [bild] Sen ska du kanske inte fokusera för mycket på kontor heller, där är nog långt mindre risk att händige Harry skickas för att byta ett sprucket uttag. Folk är glada att tala om att man ska ha två- eller trepoliga dvärgbrytare vid denna typ av installationer, som helst
55 svar · 12,6k läst
·
G
gbgustaf: Fundera på om du har fler strömbrytare som du vill göra trådlösa. I så fall kan det vara värt att ta dit en elektriker som drar fram neutralledare till allihop.
5 svar · 1,7k läst
·
E
etompau: Det där ser ju inte så bra ut. Tvåfaselement är fast anslutna och då ska kabeln anpassas och fästas på ett säkert och korrekt sätt.
1 svar · 690 läst
·
U
Uffe A: [citat] Det gör denne säkert om det är en med kunskap och erfarenhet ;)
28 svar · 2,3k läst
·
U
Uffe A: [citat] Håller med dig ifall det är en yrkesperson som ser det Denne vet biledarens funktion och inser att den inye har tillräcklig area för att vara en skyddsjord (hoppas jag) Men en som inte har den kunskapen kan bli förvillad
7 svar · 2,6k läst
·
F
Flankabo82: Ja låter som det. Blir lite konfunderad varför säkringen går för den ”svartakabeln” när man drar ned strömbrytaren. Kanske har någon någon naturlig förklaring men jag ser inget fel iaf. Blir nog elektriker. Som byter uttaget.
15 svar · 2,2k läst
·
C
corre: Normalt sett går man upp med skyddsrören till/under placeringen för centralen, men i ditt fall ser det inte ut som du tänk ha centralen där? https://www.elbutik.se/product.html/central/anslutningsdosa Det finns skarvhylsor för markrör så du kan gå vidare till centralen och komma ut bakom eller under centralen. Men det får inte vara för stor radie vid förflyttning runt hörn tex. Hur
1 svar · 5,8k läst
·
C
Cff: [citat] Just dimma den befintliga led-lampan är inte aktuellt så lampan får fortsätta att vara släkt tills jag orkar ta tag i att lösa det eller plocka ned den och spackla hålen. Sååå synd att de gjorde den med led och sååå irriterad över att jag inte såg det innan jag beställde den.
20 svar · 5,3k läst
·
B
buildman: OK, då fungerar den som jag hoppades. Tack för svaret!
2 svar · 1,7k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [citat] 253 kr/kWh har jag betalat en gång om man räknar så! (Skulle bli en bit över 300 kr nu om jag lyckades återupprepa bedriften att förbruka en enda kWh under en månad.)
45 svar · 6,2k läst
·
R
RichiB: [citat] Ja sorry nu blev det rörigt haha
30 svar · 6,7k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Den verkar inte så bra, du kan nog vänta några år. [MEDIA=youtube]L6ZXH2a_0Vs[/MEDIA] [MEDIA=youtube]aKh-DKLfAqk[/MEDIA] men Hagers kommer nog inte lösa av din hårfön i alla fall.
14 svar · 1,7k läst
E
El-Löken66: [citat] Det är även stor skillnad på tysk ädelplast och den billiga kinesiska sorten som knäcks sönder bara man tittar på den, riktiga märken är plasten nästan som en seg kola och man får svårt att misslyckas. Lite taggar kan man skrapa bort med kniven.
9 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.