Hej på er!

Bakgrund: gammal kåk, tillbyggd 1975. 2 proppskåp med gamla hederliga proppar. 3 huvudsäkringar på 16 A. Vi har bott i huset i drygt 2 år, har direkt aldrig haft nåt problem förrän nu. Igår löste samma huvudsäkring ut 2 ggr med några timmars mellanrum och nu ikväll gick samma huvudsäkring igen, och samtidigt löste jfb ut. När jag bytte ut huvudsäkringen löste jfb ut igen. Det känns lagom olustigt detta och vi är hyfsat okunniga så jag ska ringa elektriker på måndag, men någon som har någon teori varför detta uppstått precis nu? Vi har luft-luft-värmepump på den huvudsäkring som gick, men i övrigt mest belysning. Vitvarorna är på en annan huvudsäkring. Hjälp.
 
Bryt allt som ligger på den fasen och sen är det bara att slå på en sak i taget och se när det löser ut, då hittar du förhoppningsvis sen förbrukare som får det att smälla och sen är det bara koppla ur den och peta i en ny säkring.
 
Maken min säger att spisen går på samma huvudsäkring men jag vet inte om han har rätt. Skulle man tjäna på att byta spisens 10A-säkringar?
 
Hej, vad mer är inkopplat av grejor tror du? motorvärmare, elbil etc. Kör man tvätt, spis eller diskmaskin så ökar också belastningen.
 
Spisen är ju iofs. en vanlig kandidat vid den här typen av fel. Var spisen igång när det hände?
 
O
Laddbil?
 
Förlängningskabel till motorvärmaren ligger kvar på i snön?
Utebelysning med fukt i?
En extra värmefläkt som används tillfälligt?
JFB löser ut om nollan får kontakt med jord någon stans i anläggningen. = 30mA tar en annan väg tillbaka till inkommande nät utan att passera JFB
 
T
Kan satsa en tunna skit på att det är luftvärmepumpen som är problemet. Någon som vågar satsa emot och ha chansen att vinna en tunna skit?
 
  • Haha
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, vad mer är inkopplat av grejor tror du? motorvärmare, elbil etc. Kör man tvätt, spis eller diskmaskin så ökar också belastningen.
Varken motorvärmare eller elbil. Diskmaskin var igång men tror inte den är på samma huvudsäkring...
 
H hempularen skrev:
Spisen är ju iofs. en vanlig kandidat vid den här typen av fel. Var spisen igång när det hände?
Ja idag var den det. Inte igår.
 
T TechChad skrev:
Kan satsa en tunna skit på att det är luftvärmepumpen som är problemet. Någon som vågar satsa emot och ha chansen att vinna en tunna skit?
Vad skulle vara problemet med den menar du? Den är installerad 2019.
 
L Leif i Skåne skrev:
Förlängningskabel till motorvärmaren ligger kvar på i snön?
Utebelysning med fukt i?
En extra värmefläkt som används tillfälligt?
JFB löser ut om nollan får kontakt med jord någon stans i anläggningen. = 30mA tar en annan väg tillbaka till inkommande nät utan att passera JFB
Ingen motorvärmare, ingen utebelysning, ingen värmefläkt... Vad menas med "nollan får kontakt med jord"?
 
O
Skruva ur säkringen och kolla vad som saknar kräm.
Då kan ni sedan felsöka de grejerna som sitter via den säkringen.

Utebelysning och kontakter utomhus är ofta bovar.
Kan vara Dåligt inkopplade armaturer, motorvärmare eller utedelar till värmepumpar
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Det som jobbar mest nu i kylan är nog värmepumpen den har förmodligen en elvärme som kopplas in när inte pumpen orkar ge mer. 16A låter lite som huvudsäkring till allt , brukar man ha bara för värmepumpen. Men jordfelsbrytaren utlöses kan ju vara annat. Ingen eget avlopp med pumpbrunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.