Har köpt ny köksfläkt då den gamla gått sönder. När kåpan kom av visade det sig att den gamla fläkten var strömsatt via en stickpropp, d v s ingen "fast" installation. Jag var mycket missnöjd med detta, då jag trodde att en köksfläkt måste vara en "fast" installation. När jag packar upp den nya fläkten visar det sig dock att även den har stickpropp. Om det är OK att koppla in den med sticproppen kan jag installera den själv. Men vad gäller egentligen...?
 
Eftersom den kommer med stickproppsanslutning så har tillverkaren valt detta anslutningssätt, som då gör att man själv kan koppla in fläkten utan att behöva anlita elektriker.

Tror nog att de flesta köksfläktar för privatbostäder har denna anslutningstyp. Ser inget problem med detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi bytte köksfläkt förra året. Gamla hade stickpropp och nya också, mycket smidigt och bra! Bara att tuta och köra!
 
S sepani skrev:
Har köpt ny köksfläkt då den gamla gått sönder. När kåpan kom av visade det sig att den gamla fläkten var strömsatt via en stickpropp, d v s ingen "fast" installation. Jag var mycket missnöjd med detta, då jag trodde att en köksfläkt måste vara en "fast" installation. När jag packar upp den nya fläkten visar det sig dock att även den har stickpropp. Om det är OK att koppla in den med sticproppen kan jag installera den själv. Men vad gäller egentligen...?
Varför har du fått för dig nåt sånt tokeri? Fläktar har haft Schuko som standard minst sen 1970-talet.

För övrigt är det bara dumheter med fast anslutning nuförtiden, för ALLA konsumentprodukter.

/M
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
När jag fick OVK rensade var fläktkåpan av för första gången. Då hängde det ner en sladd från taket med en kontakt i vilken fläktens stickpropp satt. Tyckte själv det såg lite ”slarvigt” ut men framförallt menade OVK killen att så kan det inte vara kopplat...men nu vet jag bättre o ser fram emot att åter ha köksfläkt....
 
Det var troligen inte stickkontakten han talade om utan den läsa sladden. Ska vara inkopplad i ett vägguttag.
 
  • Gilla
Affea2
  • Laddar…
Det blir svårt att få till ett vägguttag på det stället men får försöka....
 
M Marcus-AA skrev:
Varför har du fått för dig nåt sånt tokeri? Fläktar har haft Schuko som standard minst sen 1970-talet.

För övrigt är det bara dumheter med fast anslutning nuförtiden, för ALLA konsumentprodukter.

/M
Nej då, fast monterade och lite större elapparater bör också vara fast anslutna. Det är långt ifrån tokeri och dumheter. Uttag och stickpropp används till flyttbara elapparater. Schuko har dessutom visat sig inte vara anpassad för långvarig och hög belastning så man skulle i så fall behöva en ny typ av don. Men visst, schuko fungerar för en köksfläkt.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.