M marp68 skrev:
När jag tryckte på knappen för att ställa klockan, så slutade den blinka och lyser med fast sken. Och då plötsligt fungerar spisen. Vet inte riktigt varför man gjort det på det sättet.
Jag har sett skrivet även tidigare på forumet att många spisar är felkonstruerade på så vis att ugnen inte fungerar om inte klockan är ställd. Så bra att det löste sig. Det hade uppenbart inte med kortslutningen att göra.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Det är inget konstruktionsfel utan är väl för att inget ska gå igång av sig själv efter ett strömavbrott?
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inget konstruktionsfel utan är väl för att inget ska gå igång av sig själv efter ett strömavbrott?
Om det är önskemålet behövs ingen klocka. Det är bara att titta på vredet. Står det aktivt vid spänningspåslag startar inte ugnen. Det är bara opraktiskt att blanda in klockan.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Anledningen att klockan måste vara ställd är ju för att man ska kunna använda sig av klockans funktioner med timerstyrning osv. Om man ställer en tillagningstid så måste ju ugnen stängas av när tiden gått ut. Därav måste klockan ställas om spisen har display så att timern kan bryta ett relä.

Sen att i princip ingen använder sådana funktioner är ju en annan sak :)
 
E
A Avemo skrev:
Om det är önskemålet behövs ingen klocka. Det är bara att titta på vredet. Står det aktivt vid spänningspåslag startar inte ugnen. Det är bara opraktiskt att blanda in klockan.
Vred?! :crysmile:
 
N Nixon90 skrev:
Anledningen att klockan måste vara ställd är ju för att man ska kunna använda sig av klockans funktioner med timerstyrning osv.
Självklart är det så. Det är nog uppenbart för de flesta att man måste ställa klockan för att kunna använda klockan. Men att man måste ställa klockan för att alls kunna använda ugnen ser jag bara nackdelar med.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vred?! :crysmile:
Om vi pratar vred känns förklaringen i inlägg #17 rimlig även om jag inte håller med om att det är rätt lösning. Pratar vi å andra sidan touchkontroller blir förklaringen helt obegriplig.
 
Klock-menyn har touchkontroller. Och märkligt att en ej inställd klocka i så fall bara påverkar strömmen till ugnen, och inte till plattorna. Induktionsytorna fungerade fastän klock-menyn blinkade och inte var inställd. kan nämnas att det är vred för att sätta på både plattor och ugn.
 
M marp68 skrev:
För att mäta 400 V, menar du alltså att man ska mäta mellan två av någon av de tre faserna och inte alls mot nollan alls? Kortsluter man inte då man kopplar ihop två faser?
Inte om man använder mätinstrumentet rätt. Viktigt är att det är inställt på att mäta VOLT inte ström (då kortsluter du via instrumentet) vid voltmätning så är instrumentets inre resistans så pass hög att ingen kortslutning sker.

Ställ instrumentet på ayy mäta VOLT och växelspänning skala 1000v alt 500V.
Sedan mäter du mellan fas1,2,3 och nollan där skall det vara 230-240V sedan mäter du mellan fas1 och fas2 och mellan fas 2-3 och 3-1. Där skall du få 390-410V ungefär.


För att testa jordfelsbrytaren kan du mäta mellan noll och jord.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
D droopy skrev:
Inte om man använder mätinstrumentet rätt. Viktigt är att det är inställt på att mäta VOLT inte ström (då kortsluter du via instrumentet) vid voltmätning så är instrumentets inre resistans så pass hög att ingen kortslutning sker.

Ställ instrumentet på ayy mäta VOLT och växelspänning skala 1000v alt 500V.
Sedan mäter du mellan fas1,2,3 och nollan där skall det vara 230-240V sedan mäter du mellan fas1 och fas2 och mellan fas 2-3 och 3-1. Där skall du få 390-410V ungefär.


För att testa jordfelsbrytaren kan du mäta mellan noll och jord.
Tack. Allt har lösts sig. Det var menyn som var problemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.