Jag har sett skrivet även tidigare på forumet att många spisar är felkonstruerade på så vis att ugnen inte fungerar om inte klockan är ställd. Så bra att det löste sig. Det hade uppenbart inte med kortslutningen att göra.M marp68 skrev:
Anledningen att klockan måste vara ställd är ju för att man ska kunna använda sig av klockans funktioner med timerstyrning osv. Om man ställer en tillagningstid så måste ju ugnen stängas av när tiden gått ut. Därav måste klockan ställas om spisen har display så att timern kan bryta ett relä.
Sen att i princip ingen använder sådana funktioner är ju en annan sak
Sen att i princip ingen använder sådana funktioner är ju en annan sak
Självklart är det så. Det är nog uppenbart för de flesta att man måste ställa klockan för att kunna använda klockan. Men att man måste ställa klockan för att alls kunna använda ugnen ser jag bara nackdelar med.N Nixon90 skrev:
Klock-menyn har touchkontroller. Och märkligt att en ej inställd klocka i så fall bara påverkar strömmen till ugnen, och inte till plattorna. Induktionsytorna fungerade fastän klock-menyn blinkade och inte var inställd. kan nämnas att det är vred för att sätta på både plattor och ugn.
Inte om man använder mätinstrumentet rätt. Viktigt är att det är inställt på att mäta VOLT inte ström (då kortsluter du via instrumentet) vid voltmätning så är instrumentets inre resistans så pass hög att ingen kortslutning sker.M marp68 skrev:
Ställ instrumentet på ayy mäta VOLT och växelspänning skala 1000v alt 500V.
Sedan mäter du mellan fas1,2,3 och nollan där skall det vara 230-240V sedan mäter du mellan fas1 och fas2 och mellan fas 2-3 och 3-1. Där skall du få 390-410V ungefär.
För att testa jordfelsbrytaren kan du mäta mellan noll och jord.
Tack. Allt har lösts sig. Det var menyn som var problemet.D droopy skrev:Inte om man använder mätinstrumentet rätt. Viktigt är att det är inställt på att mäta VOLT inte ström (då kortsluter du via instrumentet) vid voltmätning så är instrumentets inre resistans så pass hög att ingen kortslutning sker.
Ställ instrumentet på ayy mäta VOLT och växelspänning skala 1000v alt 500V.
Sedan mäter du mellan fas1,2,3 och nollan där skall det vara 230-240V sedan mäter du mellan fas1 och fas2 och mellan fas 2-3 och 3-1. Där skall du få 390-410V ungefär.
För att testa jordfelsbrytaren kan du mäta mellan noll och jord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
