4 140 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Element bubblar och är kallt
Gick nyss ut för att kolla så trycket på mättare fortfarande var på 1.5 men den var nere på cirka 0.3 nu igen. Kan detta bero på en läcka någonstans eller är det vanligt att de sjunker så snabbt? Vad kan jag gjort för fel annars? Uppe på pumpen sitter någon ventil för att få in syre, är det något man ska öppna upp när man släpper in vatten? Tacksam för er hjälp
Kan vara ett läckage. Eftersom trycket har fallit pga någon orsak.K kibbe93 skrev:Gick nyss ut för att kolla så trycket på mättare fortfarande var på 1.5 men den var nere på cirka 0.3 nu igen. Kan detta bero på en läcka någonstans eller är det vanligt att de sjunker så snabbt? Vad kan jag gjort för fel annars? Uppe på pumpen sitter någon ventil för att få in syre, är det något man ska öppna upp när man släpper in vatten? Tacksam för er hjälp
När.man fyller på systemet måste man samtidigt lufta systemet på dess högsta punkt.
När jag fyllde på vatten nyligen och kom upp till cirka 1.2 så sjönk de direkt och hörde då att de kom ut en mängd med vatten i det röret som går via pannrummet till andra sidan väggen. Vet inte vad det heter jag har men expansion saken sitter i en lucka i värmepumpenE elmont skrev:
Du har ett öppet system och det du menar är säkerhetsventilen som ska öppna om trycket blir högre än 1,5 bar, den gör ingen nytta nu, fungerar bara med slutet system. Så ett exspansionskärl i källaren förebygger inte bara en begynnande vattenskada i taket när kärlet på vinden börjar läcks ( och det gör det så småningom ) utan kommer att hålla trycket på plats ca 1 bar vanligt tryck, om det inte är en läcka någonstans.
Förstår fan inte vad du menar...J jonaserik skrev:Du har ett öppet system och det du menar är säkerhetsventilen som ska öppna om trycket blir högre än 1,5 bar, den gör ingen nytta nu, fungerar bara med slutet system. Så ett exspansionskärl i källaren förebygger inte bara en begynnande vattenskada i taket när kärlet på vinden börjar läcks ( och det gör det så småningom ) utan kommer att hålla trycket på plats ca 1 bar vanligt tryck, om det inte är en läcka någonstans.
Gör jag fel som försökte få in mer vatten genom att vrida ventilerna? Hur ska jag annars få in mer vatten? Elementen fungerar bra nu. Men känns som där bör vara mer vatten än vad där är eller?
Och vilket kärl på vinden? Där finns bara ett garage ovanför
0,3 bar, det betyder att värmepumpens överkant är placerad ca tre meter under vinden på huset ditt. Är det ett öppet system är expansionskärlet placerat på vinden i huset. Och du skall inte försöka få i mer vatten då det kommer rinna ut genom skavallerröret på expansionskärlet. Så funkar allt är det bara att låta det vara.
Okej tack !!!!GoC skrev:
0,3 bar, det betyder att värmepumpens överkant är placerad ca tre meter under vinden på huset ditt. Är det ett öppet system är expansionskärlet placerat på vinden i huset. Och du skall inte försöka få i mer vatten då det kommer rinna ut genom skavallerröret på expansionskärlet. Så funkar allt är det bara att låta det vara.
Klicka här för att svara