Borde ju finnas någon mätare för trycket tycker man. Du får spåra var inkommande vatten går och se om det är anslutet till radiatorkretsen någonstans. Där borde det finnas en kran kan man tycka.

Värmer pumpen varmvattnet också? Om du följer inkommande från luftpumpen. Vart går anslutningarna?

Jag hittade den!!!! Där var fan en lucka i luft och värme pumpen däe fanns 2 ventiler och 1 Bar mättare, mättare var nere på 0.2 så höjde den till 1.5. Nu jävla funkar elementet igen. Tack för hjälpen allesammans!!

• Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
Gick nyss ut för att kolla så trycket på mättare fortfarande var på 1.5 men den var nere på cirka 0.3 nu igen. Kan detta bero på en läcka någonstans eller är det vanligt att de sjunker så snabbt? Vad kan jag gjort för fel annars? Uppe på pumpen sitter någon ventil för att få in syre, är det något man ska öppna upp när man släpper in vatten? Tacksam för er hjälp

Du vill inte ha in syre i systemet det kan orsaka rostbildning. Hur var det har du ett slutet eller öppet expansionskärl?

Som elmont säger slutet eller öppet system , när du fyller börjar det skvala vatten i ett rör i källaren som kommer från taket då eller kommer det vatten från ett rör som sitter ihop mer annat rör i källaren

K kibbe93 skrev:
Gick nyss ut för att kolla så trycket på mättare fortfarande var på 1.5 men den var nere på cirka 0.3 nu igen. Kan detta bero på en läcka någonstans eller är det vanligt att de sjunker så snabbt? Vad kan jag gjort för fel annars? Uppe på pumpen sitter någon ventil för att få in syre, är det något man ska öppna upp när man släpper in vatten? Tacksam för er hjälp
Kan vara ett läckage. Eftersom trycket har fallit pga någon orsak.
När.man fyller på systemet måste man samtidigt lufta systemet på dess högsta punkt.

E elmont skrev:
Du vill inte ha in syre i systemet det kan orsaka rostbildning. Hur var det har du ett slutet eller öppet expansionskärl?
När jag fyllde på vatten nyligen och kom upp till cirka 1.2 så sjönk de direkt och hörde då att de kom ut en mängd med vatten i det röret som går via pannrummet till andra sidan väggen. Vet inte vad det heter jag har men expansion saken sitter i en lucka i värmepumpen

• Rörledningar och en svart expansionskärl i ett pannrum, synliga mot en vit betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer och röranslutningar inuti en öppnad värmepump, med synliga droppar och fuktspår.
    Skapa konto
  • Vattenläckage nära rörsystem och ventiler i ett värmepumps pannrum, synligt på golvet.
    Skapa konto
Du har ett öppet system och det du menar är säkerhetsventilen som ska öppna om trycket blir högre än 1,5 bar, den gör ingen nytta nu, fungerar bara med slutet system. Så ett exspansionskärl i källaren förebygger inte bara en begynnande vattenskada i taket när kärlet på vinden börjar läcks ( och det gör det så småningom ) utan kommer att hålla trycket på plats ca 1 bar vanligt tryck, om det inte är en läcka någonstans.

J jonaserik skrev:
Du har ett öppet system och det du menar är säkerhetsventilen som ska öppna om trycket blir högre än 1,5 bar, den gör ingen nytta nu, fungerar bara med slutet system. Så ett exspansionskärl i källaren förebygger inte bara en begynnande vattenskada i taket när kärlet på vinden börjar läcks ( och det gör det så småningom ) utan kommer att hålla trycket på plats ca 1 bar vanligt tryck, om det inte är en läcka någonstans.
Förstår fan inte vad du menar... :(
Gör jag fel som försökte få in mer vatten genom att vrida ventilerna? Hur ska jag annars få in mer vatten? Elementen fungerar bra nu. Men känns som där bör vara mer vatten än vad där är eller?
Och vilket kärl på vinden? Där finns bara ett garage ovanför

0,3 bar, det betyder att värmepumpens överkant är placerad ca tre meter under vinden på huset ditt. Är det ett öppet system är expansionskärlet placerat på vinden i huset. Och du skall inte försöka få i mer vatten då det kommer rinna ut genom skavallerröret på expansionskärlet. Så funkar allt är det bara att låta det vara.

GoC GoC skrev:
0,3 bar, det betyder att värmepumpens överkant är placerad ca tre meter under vinden på huset ditt. Är det ett öppet system är expansionskärlet placerat på vinden i huset. Och du skall inte försöka få i mer vatten då det kommer rinna ut genom skavallerröret på expansionskärlet. Så funkar allt är det bara att låta det vara.
Okej tack !!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.