Dum fråga som antaligen avslöjar att jag inte ens borde försöka, men tycker själv det hela känns tämligen oskyldigt:

Har köpt en eldriven projektorduk. Dukens motor är kopplad till en lite dosa, som bl a tar emot RF-signal från fjärrkontrollen. Från dosan går sedan en elkabel till vanligt uttag. Mitt problem är att kabeln från dosan till uttag är för kort. Istället för att bara koppla ihop med förlängningssladdens hona har jag frilagt kablarna som jag tänkte koppla in direkt i dosan. Ser nu att kablarna jag tänkt koppla in är klart tjockare än de som kom med orginalsladden. Är detta något hinder?

En hand håller en elsladd nära en öppen kopplingsdosa med frilagda kablar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte ut att vara någon större skillnad. Om ledarna passar i kopplingsplinten så är det inget problem.

Kan bli problem med att få in dom med den påkrimpta ändhylsan

J jonte e skrev:
Dum fråga som antaligen avslöjar att jag inte ens borde försöka, men tycker själv det hela känns tämligen oskyldigt:

Har köpt en eldriven projektorduk. Dukens motor är kopplad till en lite dosa, som bl a tar emot RF-signal från fjärrkontrollen. Från dosan går sedan en elkabel till vanligt uttag. Mitt problem är att kabeln från dosan till uttag är för kort. Istället för att bara koppla ihop med förlängningssladdens hona har jag frilagt kablarna som jag tänkte koppla in direkt i dosan. Ser nu att kablarna jag tänkt koppla in är klart tjockare än de som kom med orginalsladden. Är detta något hinder?

[bild]
Får dom plats så i plinten så är det ingen fara om det är ledarna är grövre mindre motstånd bara bättre men det är inte bra om dom är klenare.

Tack för svar!!

Var onekligen svårt att få dem att passa på grund av ändhylsan och den tjocka isoleringen. Tog bort ändhylsan och skalad fram lite mer koppartråd som jag lindade med eltejp och kunde på så sätt få in dem tillräckligt.

J
J jonte e skrev:
Tack för svar!!

Var onekligen svårt att få dem att passa på grund av ändhylsan och den tjocka isoleringen. Tog bort ändhylsan och skalad fram lite mer koppartråd som jag lindade med eltejp och kunde på så sätt få in dem tillräckligt.
Lägg gärna upp bild på resultatet så får du fler ögon på det. Kanske missförstod inlägget, men eltejp som ensam isolering är en tveksam lösning.

J Jotsat skrev:
Lägg gärna upp bild på resultatet så får du fler ögon på det. Kanske missförstod inlägget, men eltejp som ensam isolering är en tveksam lösning.
Har ganska tjockt med eltejp, vilket kanske inte är så snyggt men förhoppningsvis funktionellt.
Hand håller tre elektriska kablar isolerade med tjockt lager svart eltejp.
Skapa konto
Elledningar täckta med tjockt lager eltejp inuti ett öppet eluttag mot en vit vägg.
Skapa konto
Elkabel ansluten till dosa med tjockt lager eltejp på anslutningarna.
Skapa konto

richardtenggren
Det där känns väldigt tvivelaktigt och osar hemmapul, troligen är plintarna inte gjorda för RK-ledare?

Ok, vad skulle rekommendera? Köpa en annan kabel eller bara ge upp idén och koppla in originalkabeln i en vanlig förlängningssladd? Blir inte så snyggt att ha skarvkopplingen hängande på väggen men vill inte heller att huset ska brinna ner...

(originalkabeln är 3x0,75mm2, den jag kopplade in är 3x1,5. Kanske ska köpa den här istället? https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/installationskablar/rkk-kabel-410036/#tab02 )

Redigerat:
J jonte e skrev:
Ok, vad skulle rekommendera? Köpa en annan kabel eller bara ge upp idén och koppla in originalkabeln i en vanlig förlängningssladd? Blir inte så snyggt att ha skarvkopplingen hängande på väggen men vill inte heller att huset ska brinna ner...

(originalkabeln är 3x0,75mm2, den jag kopplade in är 3x1,5. Kanske ska köpa den här istället? [länk] )
Skaffa sladd med rätt area så kan du anpassa längden till stickproppen som du vill. Bra om du inte fortsätter som du visat på senaste bilderna det är verkligen inte vettigt. Med 0.75 mm2 har du alla möjligheter att få till det riktigt.

• Gilla
jonte e
  • Laddar…
Klipp ledarna och skala av i lagom längd
Strunta i tejpen
Tryck ner fjädern med en spårmejsel (du har en "plupp" som släpper trycket på fjädern när den är intryckt)
Inga problem att använda mångledare där

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Klipp ledarna och skala av i lagom längd
Strunta i tejpen
Tryck ner fjädern med en spårmejsel (du har en "plupp" som släpper trycket på fjädern när den är intryckt)
Inga problem att använda mångledare där
Orsaken att jag tejpade var att isoleringen runt ledarna till skillnad från originalkabeln inte passar in i plinten, vilket gjorde att oisolerad koppartråd från L och N såg ut att ligga lite oroväckande nära varandra. Har nu ändå beställt 3x0,75 mm2 kabel för säkerhetsskull.

J jonte e skrev:
Orsaken att jag tejpade var att isoleringen runt ledarna till skillnad från originalkabeln inte passar in i plinten, vilket gjorde att oisolerad koppartråd från L och N såg ut att ligga lite oroväckande nära varandra. Har nu ändå beställt 3x0,75 mm2 kabel för säkerhetsskull.
Det gör du helt rätt i. Den plinten är knappast avsedd för 1.5 mm2 däremot utmärkt för RK bara du öppnar den som Uffe skrev. Ibland kan jag se det som att man om man förstår varför kan avvika från märkdata som srea och typ men knappast i det här fallet.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.