Hej!

Jag har ett ställe i taket där det suttit en slags plafondlampa i porslin från Familjebostäders dagar, men om jag ska ha spottar eller annan plafond måste den flyttas en bit in i köket, annars slår luckan från översta skåpet i lampan.

Alternativ 1. Låta det vara så, skåpet ska inte användas annat än till en koppling till frånluftsfilter. Jag får tåla att det bara kan öppnas en glipa. Det är som ett "fejkskåp" bara.

Alternativ 2. Någon snygg lösning utan att behöva spåra i taket. Det är mycket poröst där mot bjälklagret och är rädd att jag får mer problem än nödvändigt.
Någon diskret dragning av kabel med en platt dosa mot taket. Absolut inte någon sådan här variant med utanpåliggande kåpa.

Eller hur gör man.

• Glödlampa hänger från en improviserad hållare i tak med synliga kablar och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med nätstruktur och en vit porslinsockel kopplad med sladd till takdosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon riktigt diskret lösning utan att spåra i taket ser jag inte. Det närmaste man kan komma är att lägga en kabelkanal som täcker rörutloppet och som sedan sträcker sig bort till ny plats där ett utanpåliggande lamputtag kan monteras. Det kräver byte att ledningarna till längre som räcker hela vägen, och det är ett behörighetskrävande arbete.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Någon riktigt diskret lösning utan att spåra i taket ser jag inte. Det närmaste man kan komma är att lägga en kabelkanal som täcker rörutloppet och som sedan sträcker sig bort till ny plats där ett utanpåliggande lamputtag kan monteras. Det kräver byte att ledningarna till längre som räcker hela vägen, och det är ett behörighetskrävande arbete.
Tack för svar! Ska höra med elektrikern vad de kan göra när han kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.