Jag har råkat ut för ett lite udda problem.
Proppen till ett vägguttag i köket gick utan att jag hade någon större belastning på det. När jag sedan drog tillbaka säkringen så fungerar uttaget fortfarande inte (uttaget verkar vara det enda som är kopplat på säkringen). Jag har mätt med multimeter och volten pendlar mellan 2-20, övriga uttag har ungefär 235V.
Dessutom har jag märkt att en platta på spisen slutat fungera, spisen går på en egen säkring som inte löst ut dessutom.
Några tankar på vad som kan ha hänt och vad jag kan göra?
Kan dessa problem ha med varandra att göra eller är det bara en slump?

Tack på förhand!

M Mysmatte skrev:
Jag har råkat ut för ett lite udda problem.
Proppen till ett vägguttag i köket gick utan att jag hade någon större belastning på det. När jag sedan drog tillbaka säkringen så fungerar uttaget fortfarande inte (uttaget verkar vara det enda som är kopplat på säkringen). Jag har mätt med multimeter och volten pendlar mellan 2-20, övriga uttag har ungefär 235V.
Dessutom har jag märkt att en platta på spisen slutat fungera, spisen går på en egen säkring som inte löst ut dessutom.
Några tankar på vad som kan ha hänt och vad jag kan göra?
Kan dessa problem ha med varandra att göra eller är det bara en slump?

Tack på förhand!
En huvudsäkring som löst Ut?

Låter som att en huvudsäkring kan ha gått. Kolla alla dom noggrant (ibland syns det inte att dom gått).

lnilsson lnilsson skrev:
Låter som att en huvudsäkring kan ha gått. Kolla alla dom noggrant (ibland syns det inte att dom gått).
Det är dvärgbrytare. Jag har testat att stänga av huvudbrytaren en stund och sedan satt på elen igen utan resultat.
Se bild. Jag har stängtav säkringen (3c) då uttaget ändå inte funger och strömmen fluktuerade.

• Elcentral med dvärgbrytare märkt med 1-5 och en avstängd säkring märkt 3c.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar finnas huvudsäkringar innan elmätaren (mätarsäkringar) i mätarskåpet. Dom brukar vara porslinssäkringar. Bor du i villa brukar dom ofta sitta utomhus i och med att elmätaren oftast sitter utomhus i nåt skåp. I flerfamiljshus har jag inte så god koll, men jag har hört att dom kan sitta i källaren.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det brukar finnas huvudsäkringar innan elmätaren (mätarsäkringar) i mätarskåpet. Dom brukar vara porslinssäkringar. Bor du i villa brukar dom ofta sitta utomhus i och med att elmätaren oftast sitter utomhus i nåt skåp. I flerfamiljshus har jag inte så god koll, men jag har hört att dom kan sitta i källaren.

Tack för info. Jag bor i ett flerbostadshus, jag får kontakta fastighetsförvaltaren och be han kika i elmätarskåpet.
Återkommer med update :)

E
M Mysmatte skrev:
Tack för info. Jag bor i ett flerbostadshus, jag får kontakta fastighetsförvaltaren och be han kika i elmätarskåpet.
Återkommer med update :)
Kolla vid din elmätare, där bör även anges vilka faser som är aktiva ifall det inte syns på säkringens plopp. Är det L3 som saknas exempelvis byter du högersta / understa och konstaterar att den börjar lysa igen.

lnilsson lnilsson skrev:
Det tog lite tid att få tag i förvaltaren men du hade rätt, en huvudsäkring hade gått och nu är allt frid och fröjd igen. Tack för hjälpen!

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
E
M Mysmatte skrev:
Det tog lite tid att få tag i förvaltaren men du hade rätt, en huvudsäkring hade gått och nu är allt frid och fröjd igen. Tack för hjälpen!
Har du varit strömlös två veckor?

Bra det löste sig till slut då.

E El-Löken66 skrev:
Har du varit strömlös två veckor?.

Bra det löste sig till slut då.
Nja, semi, ett uttag och halva spisen. Jagade förvaltaren i en vecka sen blev jag halvt utmattad och var tvungen att ta en paus

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
M Mysmatte skrev:
Nja, semi, ett uttag och halva spisen. Jagade förvaltaren i en vecka sen blev jag halvt utmattad och var tvungen att ta en paus
Säg mig var latmasken bor så ska vi ordna strömavbrott hos hen en vecka! :rofl:

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.