El
El-Löken66: [citat] Glöm inte laga den gamla via forumet så kan du ha en för ren och en för smutsig disk.
El-Löken66: [citat] Det går under förutsättning att du drar hel kabel i röret eller gör dosan åtkomlig.
MrJay: Sök ”byta automatsäkring” på Youtube. Svårare än så är det inte :cool: Ett videoklipp säger mer än längsta foruminläggen.
blackarrow: [citat] Men det är ju ett positivt besked. Jag trodde det skulle vara omöjligt. ;) Men jag avstår nog ändå.
Hm1984: [citat] Tack! Det funkar fint. Ja, inte helt optimalt men det är ändå läge att byta ramen mht till att den har gulnat.
Nyfniken: Jag bumpar den här tråden. Hur får jag tag på centrumplattan och ratten till en Trend-dimmer? De känns lite saftigt med 700:- bara för att få fatt på plasten..
jonaserik: Beror lite på vad mer som är igång. Sen även om det är en del minusgrader ute så håller den längre, det är värmen som knäcker diaze-säkring..
Gonzon: Jag hittade dolda apparatdosor i en innervägg där strömbrytare tidigare suttit. Otroligt fult att spackla/måla över dessa. Ifrån dessa var det kopplat hej vilt och blandat med godtyckliga färger. Jag drog ur allt och drog i nytt enligt rätt standard. Allt löst och fungerar prima. Äntligen.
El-Löken66: [citat] Jag tycker han verkar bortskämd. [bild]
AndersS: Skulle undvika detaljer och istället sätta som krav att det görs en anslutningspunkt eller motsvarande förberedande för el på din fastighet. Ansvarig entreprenör får sedan utföra det enligt de regelverk som finns i Estland.
Anonymiserad 282191: Om du mäter på kablarna i bilen så vet du ju om det finns ström fram till uttaget iaf:)
Gjutjärn: [citat] Detta är en vanligtvättstuga med då tvättmaskin, torktumlare, v.v beredare och ett tvättställ! Säkringar var det nog jag som tog ut, tyckte det var dumt att det låg spänning på 2 faser fram som inte användes. Gängsäkringarna är fördelade 1 på varje rad före allt annat som är 3 fas så som vv beredare och spis!
Bo.Siltberg: Den traditionella trappkopplingen är enklare att förstå, orsakar vanligen inga magnetiska fält för fasen och tändtråden har bara en väg att gå. https://www.byggahus.se/forum/threads/sparkoppling.291395/ [citat] Om jag läser mellan raderna här så har du en utanpåliggande installation med kablar? Det är första gången det nämns. Det är alltid bra att veta alla förutsättningar
marcusjj: [citat] Kan säga att den nyckeln från Biltema inte funkar. Nyckeln i inlägg #12 är det som passar :) värt varenda krona när man öppnar skåpet enkelt nu.
uffen: Hej tack för svar. Nä det är jag med på. Får i så fall fälla in slang från den befintliga dosan.
jonaserik: [citat] Då är det dimmers som ska ha mer eller mindre driv på sig, blir lite knepigt att få till det. Bättre då med tryckdimmers och arbetsrelä som ger impuls till relät och startar upp. Behöver du inte dimmra så ett vanligt arbetsrelä som drar från mottagare, jag starter motorvärmaren på frugans bil så, det jag har är Malmbergs och fungerar bra. och inga dyra prylar.
stigen: [citat] Tack Jac! Daniels inlägg hade jag missat. Jag testade min egen jigg igen men med skillnaden att nu har jag ett nytt 120 papper monterat i slipen. Nu gick det betydligt bättre att slipa in 25˚ fasen och järnen höll sig svala.Tidigare har jag kört med ett mycket slitet 120 papper och då blev det lätt blånad på järnen. Så kontentan av det hela blir att jag skippar invertern och
Håbbe01: [citat] Skönt att det finns en lösning :) på trafodesign , men gisssar att det blir svårare att hitta en trafo med 115V
harka: ...skulle bli vansinnig om någon fick för sig att låsa skåpet och hindra mig från att komma åt mina huvudsäkringar... skåpet verkar ju redan vara försett med någon form av låsanordning, men som inte har någon verksam funktion en enkel förbättring är att föreningen sätter i ett lås som går att öppna med alla lägenhetsnycklar (det vill säga på samma sätt för som portlåset)
lnilsson: [citat] Det är ju en elegant lösning att sätta en kondensator i serie med en änden av en kabelmantel! Om man bygger matningen till elcentralerna som ett träd-nät så blir det ju iallafall skapliga induktanser mellan dom i och med kablarnas längd, samtidigt som förbindelserna till trafon blir så lågohmiga som dom kan bli (avseende strukturen i nätet). Ett träd-nät skapar ju en ganska
guggen: Jag tycker TS,. Du, borde köpa en färdigkopplad hagercentral från tex eldirekt. Kostar en hundring extra, om ens det. Då får du huvudbrytare, jfb, skenor och några 10a säkringar inkopplade. Köp en med Hager snabbkopplingar. Ser det väl eg bara att fylla på med c10 säkringar, ev ugnen och några andra potentiella högförbrukare eller möjliga 3 fasare får du hålla koll på. Dra 2.5
Wheelabrator: Det finns något för alla på internet, även för den som är intresserad av gamla kontakter :cool: Ja det är rejäla grejer dom där gamla assistenterna, min går som ett urverk.
Xhevdet 70: Tack att ni anstränger er för att förklara. Som sagt el mässigt kan jag också en hel del men just hur man bruka göra när man drar kabel så det inte syns så mycket sen tänkte kanske man ska inte klamspicka i en vardagsrum, och i själva verket jag skulle hjälpa en bekant och tänka att göra på en konventionelt sätt .
Ramnemark: En väldigt gammal tråd som någon just gillade ett inlägg i. Så här ser det ut i vårt vardagsrum nu
cpalm: Helt rätt. I kommersiella teleskydd för HF-tillämpningar sitter det serieresistorer istället för en induktans. Därav att dessa skydd specificerar maximal ström genom skyddet. Men man kan ju inte stoppa dit en för stor resistor heller, för då signalerar den slingavbrott.
Bo.Siltberg: [citat] Det är tillåtet, men får du plats med ett rör så får du plats med en lågt byggande takdosa 32 mm. Då kan du använda ett DCL-uttag som inte bygger speciellt mycket, eller ansluta armaturen fast. Det kan vara värt att ge möjligheten att montera en uttag över dosan i framtiden.
lnilsson: Nu vet jag inte om det är dricksvattenledningen du har värmekabeln i, men när jag körde utan termostat i dricksvattenledningen så blev vattnet ljummet och ganska äckligt att dricka. Annars håller mitt vatten temperaturen 6-7˚, vilket jag tycker är perfekt temp att dricka.
hepaha: så de kommer att förlängas 2mt över dörröppningen, kanske två många varv, Har fått en mer skicklig elektriker att ge råd om att använda kabelkanal eftersom kort avstånd skulle vara ok, men han kan inte göra jobbet. Det är en bra lösning, Det är en bra lösning? Jag kommer att rekommendera det till andra Elektriker