Hej.
Jag har efter lite rotande lyckas få fram vilka drivdon det sitter till LED spottarna i vardagsrummet. Totalt sitter det 12st spottar på 3.6W/st samt 4 drivdon till dessa.
Drivdonen är dessa.
Kan jag koppla in en schnider dosdimmer universal LED samt en återfjädrande strömbrytare till dessa? Kommer det fungera ihop?
Tänker mig en sån strömbrytare som man måste hålla in knappen föratt dimmra. Tänker mig schnider exxact serie.
Mvh Danne
Jag har efter lite rotande lyckas få fram vilka drivdon det sitter till LED spottarna i vardagsrummet. Totalt sitter det 12st spottar på 3.6W/st samt 4 drivdon till dessa.
Drivdonen är dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag koppla in en schnider dosdimmer universal LED samt en återfjädrande strömbrytare till dessa? Kommer det fungera ihop?
Tänker mig en sån strömbrytare som man måste hålla in knappen föratt dimmra. Tänker mig schnider exxact serie.
Mvh Danne
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 642 inlägg
Varför är bilden vriden 110 grader??
Det går aldrig att lita på att en traditionell dimmer som klipper en del av sinuskurvan på 230 V-sidan kommer att fungera med ett dimbart drivdon eller ljuskälla. Den gamla dimmertekniken fungerar inte pålitligt för dagens moderna apparater. Det du kan göra är att gå in på Schneiders dimmerguide och se om du hittar något användbart: https://www.se.com/se/sv/work/support/local/dimmertool.jsp
Det går aldrig att lita på att en traditionell dimmer som klipper en del av sinuskurvan på 230 V-sidan kommer att fungera med ett dimbart drivdon eller ljuskälla. Den gamla dimmertekniken fungerar inte pålitligt för dagens moderna apparater. Det du kan göra är att gå in på Schneiders dimmerguide och se om du hittar något användbart: https://www.se.com/se/sv/work/support/local/dimmertool.jsp
Vad menas med det då? Asså fram och bakkants dimmer.
Spottarna är Markslöjd Hera. Art nr: 106210
Spottarna är Markslöjd Hera. Art nr: 106210
en dimmer kapar antingen framkant eller bakkant av växelströmsvågen -- vilken som bör användas beror på vilken typ av last som anslutsTurbo-Danne skrev:
en del modernare/bättre dimmers brukar manuellt kunna ställas om mellan fram- eller bakkant, eller själva göra en identifiering av lasten
i ditt fall så påstår sig drivdonet fungera med endera -- därav min kommentar att utsikterna känns rätt skapliga att den går att dimma med en dimmer
därmed inte sagt att det garanterat fungerar eller att dimningen blir så perfekt som man tänkt sig
Läste oxå lite och bakkants dimmring är att föredra om jag fattar det rätt.
Men bör det funka med schniders dosdimmer LED universal ihop med återfjädrande tryckströmbrytare?
Mvh
Men bör det funka med schniders dosdimmer LED universal ihop med återfjädrande tryckströmbrytare?
Mvh
du kommer nog inte få någon på ett nätforum -- där ingen prövat exakt din kombination -- att utbrista "jajamen, det där blir kalas"
kikar man på Schneiders bruksanvisning så omnämns inte ditt driftfall direkt -- men själv skulle jag inte ha tvekat att testa med insikt om att oddsen känns goda att det ska bli bra; och om det inte skulle fungera skulle jag kunna hitta någon annan användning för den nyinköpta dimmern...
kikar man på Schneiders bruksanvisning så omnämns inte ditt driftfall direkt -- men själv skulle jag inte ha tvekat att testa med insikt om att oddsen känns goda att det ska bli bra; och om det inte skulle fungera skulle jag kunna hitta någon annan användning för den nyinköpta dimmern...
Ok, så det är inget som är klart att det funkar. Trodde att sånt är självklart. Hehe
Tänkte mer om förutsättningar, om dom passar ihop såatt säga utifrån vad som nämns eller om nån säger direkt att, nej. Det där kommer inte fingera då den saknar "nånting"
Men jag får ta och testa om det funkar. Det är väl inget farligt som kan hända om det inte funkar. Asså att man bränner sönder drivdonen eller sånt. Utan funkar det inte då täns det bara inte. Korrekt?
Tänkte mer om förutsättningar, om dom passar ihop såatt säga utifrån vad som nämns eller om nån säger direkt att, nej. Det där kommer inte fingera då den saknar "nånting"
Men jag får ta och testa om det funkar. Det är väl inget farligt som kan hända om det inte funkar. Asså att man bränner sönder drivdonen eller sånt. Utan funkar det inte då täns det bara inte. Korrekt?
nej --
det finns inget som säger att det är feltänkt/ogörligt i det du föreslår
ska det vara någon osäkerhet i projektet är att du har valt en dimmer som saknar nolla, det vill säga den har ingen egen strömförsörjning utan dess egna elektronik lever på en liten, liten ström som också går genom lasten -- vanligtvis är lasten en [LED-]glödlampa och är det en LED så kan den lilla strömmen räcka till för att lampan ska glöda lite svagt
i ditt fall har du inte några lampor direktanslutna till dimmern utan där sitter fyra drivdon och om de är kapabla att släppa igenom den lilla driftströmmen till dimmern är okänt, liksom vad drivdonen gör när de får en liten ström igenom sig -- räcker det för att tända spottarna? ingen vet...
en dimmer som behöver anslutas till en nolla är mer oberoende av vad som ansluts som last, men då krävs också att en nolla fiskas fram till dimmern om det inte finns någon sådan tillgänglig där den placeras
nej --
det värsta som torde kunna hända är t.ex. att lamporna flimrar/fladdrar (outhärdligt) eller att det glöder lite svagt i armaturerna trots att du "har stängt av dimmern" (kan också vara svårt att leva med), eller att dom inte dimmar ner så mycket som man hoppats på "reglerar inte 0-100%" (kan man kanske lära sig leva med)
det finns inget som säger att det är feltänkt/ogörligt i det du föreslår
ska det vara någon osäkerhet i projektet är att du har valt en dimmer som saknar nolla, det vill säga den har ingen egen strömförsörjning utan dess egna elektronik lever på en liten, liten ström som också går genom lasten -- vanligtvis är lasten en [LED-]glödlampa och är det en LED så kan den lilla strömmen räcka till för att lampan ska glöda lite svagt
i ditt fall har du inte några lampor direktanslutna till dimmern utan där sitter fyra drivdon och om de är kapabla att släppa igenom den lilla driftströmmen till dimmern är okänt, liksom vad drivdonen gör när de får en liten ström igenom sig -- räcker det för att tända spottarna? ingen vet...
en dimmer som behöver anslutas till en nolla är mer oberoende av vad som ansluts som last, men då krävs också att en nolla fiskas fram till dimmern om det inte finns någon sådan tillgänglig där den placeras
nej --
det värsta som torde kunna hända är t.ex. att lamporna flimrar/fladdrar (outhärdligt) eller att det glöder lite svagt i armaturerna trots att du "har stängt av dimmern" (kan också vara svårt att leva med), eller att dom inte dimmar ner så mycket som man hoppats på "reglerar inte 0-100%" (kan man kanske lära sig leva med)
Ok. Tack för svaret allihopa.
Testar med den dimmern och skulle det inte fungera så får jag köpa en som måste kopplas till en nolla oxå ifall det är där det kommer brista.
Testar med den dimmern och skulle det inte fungera så får jag köpa en som måste kopplas till en nolla oxå ifall det är där det kommer brista.
Hittade text till drivdonen "Dimming with Triac" vad menas med det? Vet ni det?
Drivdonen är dessa:
https://www.luxendi.com/en-gb/ac-dc-single-output-led-driver-constant-current-cc-eip015c0350lsd1l
Drivdonen är dessa:
https://www.luxendi.com/en-gb/ac-dc-single-output-led-driver-constant-current-cc-eip015c0350lsd1l
datablad är bra!
i den här kontexten får man nog betrakta Triac som en indikation på framkantsdimmning
i databladet anges också tre olika kompatibla dimmers med drivdonet! dock ingen Schneider, utan tre vriddimmers: BERKER 2873;JUNG 225 NV DE; GIRA(226200/I01)
alla tre är dimmers utan nolla, men det verkar som att alla tre dimmers också har inbyggd strömbrytare, det vill säga att det går att helt bryta strömmen genom dimmern vid avläge ("garanterat ingen ström genom lamporna")
det skulle möjligen tyda på att drivdonen inte är helt tillfreds när de utsätts för en liten svag ström igenom sig -- eller så är de försiktiga och garderar sig
i den här kontexten får man nog betrakta Triac som en indikation på framkantsdimmning
i databladet anges också tre olika kompatibla dimmers med drivdonet! dock ingen Schneider, utan tre vriddimmers: BERKER 2873;JUNG 225 NV DE; GIRA(226200/I01)
alla tre är dimmers utan nolla, men det verkar som att alla tre dimmers också har inbyggd strömbrytare, det vill säga att det går att helt bryta strömmen genom dimmern vid avläge ("garanterat ingen ström genom lamporna")
det skulle möjligen tyda på att drivdonen inte är helt tillfreds när de utsätts för en liten svag ström igenom sig -- eller så är de försiktiga och garderar sig
Hur är det med tryckknapps brytare. Men dimmrar ju när man håller in knappen och trycker snabbt på och av. Släpper dom genom eller är det av när man tryckt till dom? Schnider's återfjädrande vippströmbrytare i det här fallet.
tryckknappen är bara styrsignal till dimmern och har inte med strömmen som går genom lasten/lampan att göra (förenklat men tillräckligt sant)
svaret på din fråga står egentligen att finna i databladet -- tillverkaren har angett tre olika kompatibla dimmers, följer man tillverkarens anvisningar så ska det vara lugnt, gör man avvikelser eller egna inkopplingar så tar man över ansvaret för lösningen och det är svårt att veta hur det går utan att pröva
svaret på din fråga står egentligen att finna i databladet -- tillverkaren har angett tre olika kompatibla dimmers, följer man tillverkarens anvisningar så ska det vara lugnt, gör man avvikelser eller egna inkopplingar så tar man över ansvaret för lösningen och det är svårt att veta hur det går utan att pröva
Dom flesta elektriker och hempulare sätter en PLEJD Dim 01 med ett vriddon. Den funkar klockrent i alla möjliga och omöjliga installationer.
Visst det finns Led lampor som inte är dimbara, har själv testat många och det var bara ICAs billigaste som flämtar vid neddimmad nära släkt.
I ditt fall har du en driver som ger 350 mA Mellan 28-43 Volt och det är standard vid seriekopplade 350 mA Led spottar. Du har tydligen 3 st spottar i serie för att komma inom arbetsområdet som är 28-43V troligen har spotten 3 st led på ett COB.
Visst det finns Led lampor som inte är dimbara, har själv testat många och det var bara ICAs billigaste som flämtar vid neddimmad nära släkt.
I ditt fall har du en driver som ger 350 mA Mellan 28-43 Volt och det är standard vid seriekopplade 350 mA Led spottar. Du har tydligen 3 st spottar i serie för att komma inom arbetsområdet som är 28-43V troligen har spotten 3 st led på ett COB.
Redigerat: