H
Hej!

Ska bygga en portabel energimätare till jobbet för att kunna logga hur mycket ström olika typer av utrustning förbrukar. Kommer inte vara fasta installationer och vill därav att det ska vara flexibelt.
Har någon tips om en färdig produkt så tipsa gärna om den. Kravet är att det får inte vara någon trådlös lösning utan måste vara trådat.
Utsignal kan vara 0-10V, 4-20mA, s0-puls osv.. Men analog, ej modbus eller liknande.

Tanken är att bygga något åt det här hållet

Tänkte använda detta:
Energimätare
Transformator, mest troligt 240V AC->5 eller 12V DC
Dinmonterad vägguttag.
Normkapsling.

Kopplar alltså in utrustningen som ska loggas i det din-monterade uttaget och apparatkabeln i ett vägguttag.
Tänkte sätta någon förskruvning för att kunna dragavlasta apparatkabeln.

Kommentarer/åsikter?
Bör denna avsäkras på något vis?
 
  • Elektrisk mätutrustning med energimätare, transformator och vägguttag för ett portabelt loggningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte bara använda en energimätaren och uttaget och mata allt med stickproppsanslutning. Det finns ingen vinst med trafomätning vid så små strömmar. Och låt all interna kopplingar göras med 1,5 mm2 ledningar så behöver du inte tänka på någon avsäkring och som sagt dragavlastning på anslutningsledningen.
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/103-elmatare-1-fas-din.html har bla denna energimätare samt några till
 
Raspberry med zwave controller + några trådlösa elmätare med stickpropp.

Skitenkelt att flytta runt och starta upp på olika ställen

Pris Raspberry med zwsve dongel 1000:-
Beg för 500:-

+ 500:- per trådlöst elmätare



Fördelar

CE märkt elmätare bara att plugga in.
Realtid avläsning både watt och förbrukning kWh loggas.
Loggning samt historik sparas lokalt i Raspberry pi enheten och kan lätt raderas eller exporteras.
 
  • Graf över daglig energianvändning och effektförbrukning mätt av trådlösa elmätare, visar realtidsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill köra på din trådade ide borde de va en kapsling som är godkänd för ändamålet. Exempelvis en byggcentral kan du nog bygga vidare på men det drar snabbt iväg ekonomiskt om du vill ha lite djupare avläsning.

Duger inte en vanlig elmätare på Clas ohlson för 199:- ?
 
E elmont skrev:
Ännu enklare.
[länk]
Länka du till en abonnemangtjänst ? De där är ju scam!!
 
E elmont skrev:
Har ingen aning om till vilken sida jag länkar, däremot finns det en energimätare av samma typ som det finns på ett otal ställen.
Jula kanske passar bättre ?
[länk]
Jula gillar jag! Mycket bättre ;)
 
H
E elmont skrev:
Varför inte bara använda en energimätaren och uttaget och mata allt med stickproppsanslutning. Det finns ingen vinst med trafomätning vid så små strömmar. Och låt all interna kopplingar göras med 1,5 mm2 ledningar så behöver du inte tänka på någon avsäkring och som sagt dragavlastning på anslutningsledningen.
[länk] har bla denna energimätare samt några till
Inser att jag var lite otydlig i första inlägget. Jag vill logga varje puls till ett klockslag. För att sedan kunna ta ut kurvor över effekt och energiförbrukning över tid. Utsignalen, s0utgången, kommer anslutas till en logger med pulsräknare.

Jag kanske har missförstått hur en s0-port på en energimätare funkar så rätta mig gärna om jag har fel.
Förstått det som ett potentialfritt relä som sluter kretsen en kort period 1000/10000 gånger per kwh som går genom den primärkretsen?

Känns isåfall rätt dumt att köra 230V på pulsutgången då dessa trådar behöver dras ut ur kapslingen.

K Knight skrev:
Raspberry med zwave controller + några trådlösa elmätare med stickpropp.

Skitenkelt att flytta runt och starta upp på olika ställen

Pris Raspberry med zwsve dongel 1000:-
Beg för 500:-

+ 500:- per trådlöst elmätare



Fördelar

CE märkt elmätare bara att plugga in.
Realtid avläsning både watt och förbrukning kWh loggas.
Loggning samt historik sparas lokalt i Raspberry pi enheten och kan lätt raderas eller exporteras.
Finns absolut fördelar med din metod men mätningarna sker i forskningssammanhang och det är viktigt att det blir rätt då jag inte vill behöva upprepa experimenten. Litar därför inte på trådlöst och är lite osäker på hur bra upplösning de är på wifi/zigbee energimätare.
Pengar är inget större bekymmer då det inte är mina pengar det handlar om.
 
Kolla på en mysensors pulsmätare som man bygger själv. Med den kan du själv välja vilken uppdateringsfrekvens du vill ha på loggningen.

Kör 2 st sanna själv och jag är vänligt nöjd med dessa
 
tommib
Om det är för forskning så ska nog mätaren vara kalibrerad, dvs det utesluter alla former av hemmabyggen (om man inte vill skriva ett metodpek också och vill lägga tid på hårdvarudesign).

Jag skulle kolla på MID-godkända mätare.

S0-utgången är galvaniskt skild så du behöver inget särskilt skydd utöver det.
 
H
tommib tommib skrev:
Om det är för forskning så ska nog mätaren vara kalibrerad, dvs det utesluter alla former av hemmabyggen (om man inte vill skriva ett metodpek också och vill lägga tid på hårdvarudesign).

Jag skulle kolla på MID-godkända mätare.

S0-utgången är galvaniskt skild så du behöver inget särskilt skydd utöver det.
Haha nä precis, hemmabyggen går bort.
Jo, tänkte köra MID-godkänd. Då har man ju ändå nån form av stöd för att den ger pålitliga mätningar.

Då blir det nån variant av det här. Ska bara ta reda på vilken insignal labbets pulsräknare vill ha och välja trafo efter det.
 
tommib
Mitt tips skulle vara att försöka mata från pulsräknaren så att du inte behöver ha mer än mätaren i en liten kapsling. Dra ut S0 till en plint på utsidan och se till att du håller isolering mellan nätspänning och S0.
 
Fundera på om du även behöver mäta reaktiv effekt. Den kan vara betydande för småförbrukare och bör intressera i forskningssammanhang. Ta t.ex. en vanlig LED-lampa, typ E27 som tillförs lika mkt reaktiv som aktiv effekt. Får man fråga vad det är för forskning samt syfte?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Mitt tips skulle vara att försöka mata från pulsräknaren så att du inte behöver ha mer än mätaren i en liten kapsling. Dra ut S0 till en plint på utsidan och se till att du håller isolering mellan nätspänning och S0.
Jo det hade varit det bästa.

J Johan456 skrev:
Fundera på om du även behöver mäta reaktiv effekt. Den kan vara betydande för småförbrukare och bör intressera i forskningssammanhang. Ta t.ex. en vanlig LED-lampa, typ E27 som tillförs lika mkt reaktiv som aktiv effekt. Får man fråga vad det är för forskning samt syfte?
Bra tanke men är i princip bara rent resistiva laster. Nån fläktmotor kanske men små effekter i sammanhanget.

Inom energieffektivisering. Vill nog inte vara mer specifik än så då jag gärna är anonym på forumet. Blir lätt sökbart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.