Hej.
Jag har läst alla trådar jag kan finna i ämnet men ännu inte lyckats lösa mitt eget problem så därför kör jag en egen tråd och bifogar film på eländet.
Våra spottar i taket började för en tid sedan bete sig konstigt. Jag tog hit en elektriker som bytte transformatorn. Den gamla spottade och fräste så den var nog slut.
Men det fungerade fortfarande inte. Istället för att lysa svagt och ibland inte alls lyse rspottarna ganska bra i några minuter och sedan börjar de pulsera i regelbunden takt.
Vi har provat två olika typer av dimmer och nu sitter en helt vanlig strömbrytare men det fungerar ändå inte. Jag har bytt ut alla små lampor (10 stycken) så allt är bytt men ljuset beter sig ändå knäppt.
Varken jag eller framför allt elektrikern har fler idéer.
Han talar om att det i så fall behövs göras en grundlig genomgång av alla dragningar och det vill jagg helst inte av kostnadsskäl.
Så.
Finns det några bra idéer man kan prova innan man kör hela det racet.

Spottarna är tio till antalet 12Volt och 20 watt. Halogen, små stiftlampor.
Transformatorn är på bild, det är den nedre.
Nu senast är det en helt vanlig strömbrytare inkopplad men det funkar ändå inte.
Hjälp!

/Peter

• Transformator för halogenlampor märkt Osram, monterad på vägg med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om du bara har ett par lampor inkopplade?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Det vet jag inte. Kanske värt att testa. plockar ur hälften till att börja med. Återkommer.

P PapaVave skrev:
Det vet jag inte. Kanske värt att testa. plockar ur hälften till att börja med. Återkommer.
När jag plockat bort fyra lampor lös fem svagt och en otroligt starkt. När jag plockade bort den starkast lysande lös de övriga fem svagt men faktiskt utan att pulsera. Nu har jag dock bara en vanlig strömbrytare isatt, inte en dimmer.

Hmm. Ja då borde de lysa max. Har du något mätinstrument så du kan mäta utspänning från transformator och i någon spott?

innan du plockade bort lampor, var det alla tio som blinkade synkront? och under de första minutrarna så lyser alla 10 med full styrka?

trafon ska ju klara 225 W, men var och en av dess tre utgångar är märkt med max 150W, lite oklart om överbelastning på en slinga skulle ge fenomenet du ser, men det vore min bästa gissning, att trafon har något termiskt skydd som reagerar på hög ström och stänger av sig, för att sedan försöka återställa sig var tionde sekund

på fotot framkommer det att det verkar vara två slingor med spottar som matas från den nedersta trafon – fyra trådar som går ut från den...kan det möjligen vara åtta spottar (160W) på den ena?

något man kunde testat med är att bara koppla in en slinga i taget, om inte annat för att räkna antalet spottar som ligger per slinga

sen var ju resultatet av ditt senaste test – fem svaga, en stark spot – klart märkligt... lös alla jämnstarkt innan elektrikern bytte trafo?

T Tompafix skrev:
Hmm. Ja då borde de lysa max. Har du något mätinstrument så du kan mäta utspänning från transformator och i någon spott?
Ja. Jag återkommer.

P PapaVave skrev:
Ja. Jag återkommer.
Jag fixar inte riktigt att mäta. Jag har en multimeter men begriper inte riktigt vad den säger till mig. Men jag kan ha i åtta lampor och allt lyser. När jag sätter i en nionde börjar det pulsera.

De lyser dock inte med full kraft, som jag minns det, med undantag av en lampa som nog lyser så mycket som alla gjorde från början.

inlägg #6...

harka harka skrev:
innan du plockade bort lampor, var det alla tio som blinkade synkront? och under de första minutrarna så lyser alla 10 med full styrka?

trafon ska ju klara 225 W, men var och en av dess tre utgångar är märkt med max 150W, lite oklart om överbelastning på en slinga skulle ge fenomenet du ser, men det vore min bästa gissning, att trafon har något termiskt skydd som reagerar på hög ström och stänger av sig, för att sedan försöka återställa sig var tionde sekund

på fotot framkommer det att det verkar vara två slingor med spottar som matas från den nedersta trafon – fyra trådar som går ut från den...kan det möjligen vara åtta spottar (160W) på den ena?

något man kunde testat med är att bara koppla in en slinga i taget, om inte annat för att räkna antalet spottar som ligger per slinga

sen var ju resultatet av ditt senaste test – fem svaga, en stark spot – klart märkligt... lös alla jämnstarkt innan elektrikern bytte trafo?
Alla lös jämnstarkt innan elektrikern bytte. Fast väldigt svagt och blinkane.
Sedan var det precis så som du säger. Alla lös med likadan styrka, dock inte fullt och efter några minuter började alla 10 pulsera synkront.

Som jag skrev på annan plats lyser alla lampor stabilt med bara åtta anslutna. Sätter jag i en nionde börjar alla pulsera. Jag tror du är något på spåret här. 150 watt 8 lampor a 20 watt. Lite mer men kanske inom felmarginalen på något sätt.

Fel trafo installerad av elektrikern :surprised:
Känns som en överbelastning. Men de borde lysa på maxstyrka med bara fyra anslutna oavsett hur många de ligger per slinga.
Annars måste det bildas någon inre resistans

T Tompafix skrev:
Fel trafo installerad av elektrikern :surprised:
Känns som en överbelastning. Men de borde lysa på maxstyrka med bara fyra anslutna oavsett hur många de ligger per slinga.
Annars måste det bildas någon inre resistans
Jag börjar också misstänka att trafon inte är rätt. Tack för bra inspel båda två.

T Tompafix skrev:
Fel trafo installerad av elektrikern
njaa – trafon ska ju klara av att leverera 225 watt, alltså 11 spottar, men har synpunkter på att varje "kanal" inte ska vara mer lastad än max 150W; om mer än åtta spottar skulle ligga på en slinga så vore det fel trafo, annars borde det vara OK

sen händer det mystiska saker som att spottarna inte lyser med full styrka, eller att de har olika styrka – det tyder på att det verkar felkopplat i taket...kanske en blandning av serie- och parallellkoppling av spottarna

jag skulle nog gått vidare i felsökningen med att bara koppla in en slinga i taget på trafons sekundärsida för att se om slingorna var för sig beter sig

harka harka skrev:
njaa – trafon ska ju klara av att leverera 225 watt, alltså 11 spottar, men har synpunkter på att varje "kanal" inte ska vara mer lastad än max 150W; om mer än åtta spottar skulle ligga på en slinga så vore det fel trafo, annars borde det vara OK

sen händer det mystiska saker som att spottarna inte lyser med full styrka, eller att de har olika styrka – det tyder på att det verkar felkopplat i taket...kanske en blandning av serie- och parallellkoppling av spottarna

jag skulle nog gått vidare i felsökningen med att bara koppla in en slinga i taget på trafons sekundärsida för att se om slingorna var för sig beter sig
låter som en plan. Jag gör det i morgon. Tack för all hjälp. Jag återkommer och berättar hur det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.