Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Normcentral felkopplat?

1. K
    Medlem · Skåne · 61 inlägg

krr

Medlem
    Hej!

Jag har tittat i normcentralen och hittat två "trefas" -grupper som verkar vara felaktigt och farligt kopplade. Kan någon bekräfta detta?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7535F6FF-5971-4548-A27C-D10CEA97A073_1_105_c.jpeg

Det finns 1 fas till lägenheten, men L1 leds vidare in i L2 och L3 i de två "tre fas" -grupperna. Grupperna går till kök och tvättstuga.

Om jag förstår det korrekt kommer den nollaren att få upp till 3 gånger belastningen på L1, eftersom det inte finns någon fasförskjutning. Rätt? Och det klarar dom 2.5mm2 nog inte...

Den elektriska tillståndsrapporten har ingen anmärkning (jag vet inte om de har tittat inuti normcentralen) och det är enligt uppgift en auktoriserad installatör som har gjort det.

Jag tror att den förmodligen är förberedd för 3 faser, men då borde L1 inte ha slingats vidare på detta sätt, och grupptråden borde inte ha L2- och L3-ledarna anslutna.

Någon som vet?

• Laddar…
  2. A
    Medlem · 2 349 inlägg
    Används nollan till mer än en "fas"

3. Bästa svaret

tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 911 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Det där var en lite udda installation. Är det Sverige?

Det är också helt fel installerat. Nollan kommer överbelastas precis som du skriver. Eftersom jag inte kände till just den där dvärgbrytaren så var jag tvungen att kolla upp den och nollan är inte skyddad, den bara bryter tillsammans med de andra. Hade nollan varit skyddad så hade det faktiskt fungerat i säkerhetshänseende men det hade varit en väldigt udda koppling.

Edit: Kollade nu och en MCN413 hade fungerat. Skillanden mellan den och den sittande MCN613 är att även nollan är avsäkrad i den vilket som sagt skulle hindra överbelastning.

Det är väldigt prydligt gjort, men av någon som uppenbart inte förstår problemet.

Redigerat 6 mar 2021 10:24
  4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 678 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det där är fel, nollan blir som sagt överbelastad!
    Det går inte att lägga trefas när det inte finns, det måste bli 3x1-fas!

Tillägg: Tänker ett varv till...nollan kommer brytas med de andra men, det hjälper inte. 30 A i nollan med 10 i vardra fasledaren.
    Hur ser det ut i andra änden?

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 678 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Dessutom är det C13 när jag ser efter...3x13=39.

6. C
    Medlem · 237 inlägg

cotillion

Medlem
    Hur fan hände detta? Alla 3+N grejer måste väl gjort detta väldigt mycket dyrare.

7. H
    Husägare · Strängnäs · 1 514 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Samtliga säkringarär byglat till en enda fas eller? Så det verkar ej vara 3 fas kopplat

8. K

krr

Medlem
    Ja, det är det jag är rädd för.

9. E
    Medlem · jämtland · 21 849 inlägg

elmont

Medlem
    Smart lösning, bara synd att det är helt galet och farligt.

• Laddar…
  10. K

krr

Medlem
    Bostaddsrätt i Köpenhamn. Dvärgbrytare måste enligt lag bryta alla alla polar och nollaren, om jag kommer ihågg rätt.

• Laddar…
  11. H

håbbe1961

Husägare
    Är det detta ett hus eller vad

12. K

krr

Medlem
    Nej, och det är präcis jag tänker att nollaren överbelastas.

13. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 911 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Det är bra att inleda med att det inte är Sverige, eftersom andra länder har andra krav. Det ändrar inget i just detta fallet, kopplingen lär näppeligen vara tillåten i DK heller, men det förändrar analysen lite av vad som har hänt.

Hade det varit Sverige så blir man direkt misstänksam eftersom dvärgbrytare med nollbrytning är ovanliga i bostadsinstallationer. Inom industrin kanske det förekommer, det vet inte jag.

Som jag skrev i min edit ovan så hade det faktiskt fungerat säkerhetsmässigt om man hade använt rätt dvärgbrytare (MCN413 istället för MCN613) . Det kanske är ett ärligt misstag? Jag kan inte heller riktigt se anledningen till att koppla på detta sätt ändå. Om man tänker sig att det ska vara äkta trefasgrupper (för t.ex. motordrift) så kan de inte fungera alls som de är kopplade nu. Om man tänker sig att det ska vara uppdelade trefasgrupper så hade man kunnat lägga ihop alla utgående fasledare i en Wago och sätta en 1P+N dvärg istället. Så dyra är inte dvärgbrytare att man inte skulla kunna byta ut den om man får äkta trefas senare.

Intressant för övrigt med en bostadsrätt med tvättstuga. Det kanske är vanligt i DK?

14. U
    Verktygstokig · 683 inlägg
    Vad i helvete? Hur kommer man ens på tanken

15. H

håbbe1961

Husägare
    Jo nollan skall ej avsäkrasutan delas upp till jord o nolla
    Vågar inte äns fundera på hur jordfelsbrytaren är kopplad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.