Hej gott folk!

Har en rutab elcentral som har 6 outnyttjade säkringar. Källarn behöver ny ström, med flera säkringar men...

Nollskenan är full (liksom jordskenan) och jag har förstått att man inte får ha 2 nolledare på samma skruv, så jag antar att vi behöver en till skena.

Fråga 1; Kan den nya nollskenan kopplas ihop med den gamla och på så vis förlänga den? (tänker själv att det borde bli samma princip som köra dubbla nollor på samma skruvar, men kanske har missförstått något) Eller... Bör den nya skenan få nolltillförsell från en extra jordfelsbrytare?

Fråga 2; Hur hittar vi en skenhållare som passar vårt skåp. Jula, som säljer Rutab säljer jord och nollskenor, men inga skenhållare och jag hittar inte heller någon att beställa på nätet. Kan det passa med skenhållare från andra märken? alltså kan man kombinera olika tillverkare i samma skåp? Eller finns det ett tillåtet sätt att själv (elektrikern själv ;)) skapa ett fäste att sätta skenan på? Det finns två oanvända piggar längst ned i skåpet som en extra skenhållare bör kunna fästas i.

Tack på förhand!

• Elcentral med säkringar, noll- och jordskenor och jordfelsbrytare, fråga om expansion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns jord/nollplintar för montage på din-skenor. Då försvinner ju förstås lite plats på din-skenorna, men det är nog enda alternativet i din central.

• Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…

Bästa svaret

K Kojfabriken skrev:
jag har förstått att man inte får ha 2 nolledare på samma skruv, så jag antar att vi behöver en till skena.
Det finns åsikter om detta men inget förbud idag. Det som gäller är att det blir en bra förbindning, och två ledare av samma typ i denna skruvplint kan svårligen misslyckas.
K Kojfabriken skrev:
Kan den nya nollskenan kopplas ihop med den gamla och på så vis förlänga den?
Ja
K Kojfabriken skrev:
Eller... Bör den nya skenan få nolltillförsell från en extra jordfelsbrytare?
Måste nej, bör kanske. Du har endast 1 JFB för hela centralen. Du kanske behöver en till om den ska utökas, med tanke på naturliga läckströmmar och avsikten med utökningen.
K Kojfabriken skrev:
Hur hittar vi en skenhållare som passar vårt skåp.
Det har nog bara Rutab. Men en DIN-skenemonterad fungerar lika bra.

• Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Aha! Jag förstår! Tack så jättemycket för svaren!

Då är det alltså att hitta skenor som kan fästas på det som finns kvar av den nedre din-skenan. Bara ett krux då. Drar jag till med en extra jordfelsbrytare också så finns det föga platts kvar om skenor också ska fästas på din-skena. Kanske ändå kan räcka dock.

I annat fall, är det tillåtet att ha ett litet skåp intill där skenorna fästs och sedan dra alla nolledare från det lilla skåpet till det stora, genom vp-rör??? (Kanske onödigt tillkrånglat dock)

• Gilla
Drusus
  • Laddar…
Ja den passar på DIN-skena. Det finns många varianter på dessa.

• Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Super! Tack alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.