H
Blev såhär,
Något uppenbart som jag missat? Utöver fk mellan plint och nätagg samt att plyfa är väl kanske inte optimalt men den hade legat löst på ett bord annars.

Nätagget ger 24v till loggern som i sin tur ger 12v från en av de digitala ingångarna till s0 på energimätaren.

Tog en lite rejälare kapsling så den skulle vara lite mer stöttålig.

• Elutrustning monterad på träplywood inklusive energimätare, kapsling och WebMaster Pro med kablar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kapsling med nätaggregat och kabelanslutningar, installerade på vit bakgrund.
    Skapa konto
tommib
Du behöver ha FK på sekundären också samt från mätaren till loggern. Som det är nu har du bara enkel isolering mellan 230 V och berörbara delar. Ett annat alternativ (sämre) är att fysiskt, med god marginal, skilja kretsarna åt och bunta fast dem.

Ett bättre sätt att lägga upp det på hade varit att samla all 230 V på vänster sida av kapslingen och klenspänningen till höger.

Hade det varit jag hade jag nog gjort det där i en tvåradig kapsling för att få allt under skalet.

Med tanke på löst liggande sladd hade det nog varit bra med bättre dragavlastning också, en förskruvning är inte mycket när någon snubblar på kabeln.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H
Hm, bra synpunkter!
Byggahus levererar som vanligt.

Stora anledning till att jag valde att placera loggern utanför är att det skulle vara enklare att koppla in och ur övriga givare.
Kanske skulle ha tänkt denna som en mer renodlad energimätare.

Kan ju möblera om lite.
Starkström både in och ut på vänstersidan.
Byta plats på nätagg och energimätare
Det svåra blir att avskilja s0 utgången från starkströmmen.

Det är lågspänningskabel till och från logger nu, vad blir fördelen med fk?

Vad har jag för alternativ till förskruvning som dragavlastning som passar i en normcentral?

Förskruvningarna du har är bra som dragavlastning och inget du behöver ändra. Om något kanske du kan borra några små hål i skivan där du kan snara fast sladdarna ytterligare med tex buntband. Och skiljer du vettigt på sidorna med nätspänning och övrigt blir det också bra. Bunta ledarna för de oliks typerna ordnat och separerat.

Fördelen med FK är att den är godkänd för 230 V och därmed tillåten att använda i denna applikation. Jag har inte riktigt koll på exakt hur reglerna ser ut gällande blandade spänningar, men kortfattat är det ungefär att samtliga ledare skall tåla högsta förekommande spänning i kapslingen.

Jag skulle nog använt kabel istället för lågspänningsledarna i de yttre förbindningarna, alternativt panduit-kanal(se nedan). Den är kanske inte riktigt snygg direkt, men gör i alla fall att man slipper se förbindningarna.

Vill du ha kabel istället kan du använda exempelvis Ölflex som finns i lämpliga ledarantal och som är godkänd för förekommande spänning... Eller vanlig installationskabel...

https://www.conrad.se/p/obo-betterm...s&utm_source=google&utm_term=1962749&vat=true

Ska man vara sån kunde det ju varit fint med båda sladdarna in via vänster gavel med förskruvningar och ev yttre förstärkt förankring. Dessa kopplde via plintarna där det finns tillräckligt många för både in/ut och internmatningen. Sen mätaren i mitten och nätdonet till höger. Samtliga nätspänningsförande ledare ordnat mot vänster sida och nätdonets sekundär åt höger för S0 och loggerns matning. Som sagt kunde det passa med någon tvåledare på högersidan och ut neråt från kapslingen. Ett alternativ som är lättåtkomligt där är vanlig lampsladd SKX 2x0.75.

Men i stort tycker jag TS klarat det bra finns inte mycket anledning att vara kritisk. Ett lyckat första försök som även många i facket inte gjort direkt bättre.

• Gilla
halj
  • Laddar…
H
He igen! Försökt ta till mig av allt ni skrivit.

Flyttade nätspänning till vänster sida och lågspänning till höger.
Buntade ihop kablar samt bytte ut lågspänningskabel till en lampkabel för att få dubbelisolerad lågspänning inuti kapslingen.

Förstärkte dragavlastningen med buntband både innanför och utanför kapslingen.
Tavlan kommer inte monteras fast så den kommer garanterat åka i golvet innan nån av kablarna rycks ur förskruvningarna.

Den enda svaga punkten jag ser nu är anslutningen till s0utgången som ligger rätt nära nätspänning.

Extra tack till gk1000 som fick mig att känna mig mindre dålig!

• Elektrisk kapsling med ordnat kablage där nät- och lågspänning är separerade och säkrade med buntband.
    Skapa konto
  • Gilla
Millox och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jättesnyggt!

Mina elmätare hade en plastskiva som man skulle sätta dit mellan anslutningen av kommunikationskablarna och anslutningarna av kraftkablarna, det följde inte med någon sådan som ökar isolationen? Annars tycker jag det där ser bra ut ändå. Det bör rimligen inte flytta på sig med tanke på buntbanden och kabeln är godkänd för spänningen ändå. Om man förväntar sig mycket vibrationer kanske det inte riktigt funkar, men då det inte är så i det här fallet tycker jag det blir bra.

Snyggt jobbat, jag gillar speciellt hur du har buntat in och utgående förbindningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.