A arasmus skrev:
Äh, jag köper en istället. Tack så mycket för hjälpen!
Ja, den gamla du har kan tyvärr inte användas som jonaserik uppmärksammade.

Så du behöver antingen köpa en lös perilexstickpropp eller ett komplett perilexsladdställ. Du fick en bild av mig tidigare vilka stift som är L1, L2 och L3. Bilden visar ett uttag framifrån. Om det perilexsladdställ du köpte till hällen stämmer så är brun - L1, svart - L2 och grå - L3. Köper du ett likadant så vet du att du ska använda grå ledare (plus blå för nolla och skyddsjord förstås). Annars får du ta din multimeter och ohmmäta ifall brun - stiftet för L1, svart - L2 och grå - L3 stämmer, och därmed veta vilken stift som ugnen ska få.

• Gilla
arasmus
  • Laddar…
E
A arasmus skrev:
Ja, den saknar det stiftet. Detta var alltså sladden till vår gamla 400 V spis som vi hade innan elektrikern drog fram nolla och satte upp nya uttag.
Ber om ursäkt, jag har nog vilselett dig lite här, trodde du köpte ett nytt sladdställ istället för stickpropp Perilex i butiken, men det till din gamla spis går då rakt inte.

• Gilla
arasmus
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är Perilexuttag nu felkopplat också? Det ska ju vara utfört av en elfirma.
Detta blir bara värre och värre..
Försöker du trolla? Menade att om dit uttalande att N går genom sladden stämmer då skulle perilexet vara felkopplat eftersom stiften till N saknas i stickproppen. Men det vet du. Du försöker bara ha lite skoj.

E
J J Vos skrev:
Försöker du trolla? Menade att om dit uttalande att N går genom sladden stämmer då skulle perilexet vara felkopplat eftersom stiften till N saknas i stickproppen. Men det vet du. Du försöker bara ha lite skoj.
Det du beskriver förekommer tyvärr också.
Men nu kommer TS välja en godkänd lösning istället.

Var det inte du som postade en bild på ett. Perilex med två nollor kopplade förresten?

J jonaserik skrev:
För att göra en lång historia kort , lossa på locket till uttagen och se hur många ledare det är kopplat, är nog kanske 4 st för uttaget till spisen och 3 st till uttaget ugnen, ta gärna foton hur det ser ut, då framkommer allt i sin dager. vad som finns
Att de stackars uttagen ska få lida för att jag har fel sladd. Här är de iaf. Då är det hugget som stucket vilken hällen är på va?

• Närbild på olämpligt anslutna kablar i ett vägguttag, med synliga anslutningar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med anslutna kablar och en hand som håller en felaktig sladd.
    Skapa konto
Båda uttagen har 3 faser och noll + jord och en liten skiss var häll och ugn ska vara på i stickproppen, Gjorde bara en blid men texten förklarar

Edir Lämpligt är då att plocka bort dom stift från stickproppen om det går som inte använts, det går inte med gjutna stickproppar , så att föredra är stickproppar som går att dela.

• Bild på ett öppet eluttag med tre faser och noll+jord, textmarkeringar visar var häll och ugn ansluts.
    Skapa konto
  • Gilla
arasmus och 1 till
  • Laddar…
Det där är dina uttag, roterade 90 grader respektive -90 grader för att förvilla. Det som är intressant där är att de båda lika kopplade. Färgerna på fasledarna där verkar lite omkastade, men det är heller inte så tydligt vilken som är L1, bara det är lika, och du gör lika i stickpropparna för att hålla isär L1-L3.

Tack så mycket allihop! Jag tror jag har koll på det hela nu.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.