26 086 läst ·
58 svar
26k läst
58 svar
Elcentralen som Gud glömde
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Blandat ROGY med Malmbergs anslutet med strömskena, blir anslutningen bra?
Kan ha varit bättre att sy med RK då strömskenan kanske inte kommer i rätt höjd.
Varför är Malmbergs tvåpolig, vad är anledningen.
Protte
Kan ha varit bättre att sy med RK då strömskenan kanske inte kommer i rätt höjd.
Varför är Malmbergs tvåpolig, vad är anledningen.
Protte
Fick blanda då det blev lite bråttom att få ihop en fungerande central med diverse ny kabeldragning. Ja, anslutningen är bra och stabil, men eventuellt byts malmbergsdvärgarna ut inom kort.prototypen skrev:
Står i ett tidigare inlägg, men de tvåpoliga dvärgarna matar tvåpoliga uttag i kök (ugn + kombiugn) och badrum (TM/TT)
Den satt där från början, men inkommande kablar räckte inte dit så fick bygga om centralen. Ville inte skarva inkommande..lnilsson skrev:
Tja, ser väl ganska "normalt" ut. Det finns både slarvigare och prydligare, gjort av både hempulare och av yrkesmän. Det är ju fortfarande rätt lite tråd i centralen, det går kanske att ordna till det något lite finare, för det kommer se värre ut när det blivit fullt.P PontusP skrev:
Tips, vik ner långa fasledare i en båge under säkringen så blir det inte kabel överallt Se bild (och skit i att det är en blå EK där, jag tog det som låg närmast till hands för fotot bara). Och klipp ner sånt som är på tok för långt (nu verkar det inte vara något sådant i din central).
Är uttaget inkopplat/rätt inkopplat, jag ser inte tre ledare till det?
PE och PEN (och ev N) kan tilläggsmärkas lite för att det inte ska finnas några som helst tveksamheter i framtiden. Men det är en option. Inkommande PEN är i så fall viktigast.
Svårt att bedöma areor och omöjligt att bedöma skalning och inkopplingar, så jag hoppas det är ett noggrant och gediget arbete.
I övrigt så det som direkt slår mig, och det jag först av allt skulle tänka/reagera på ifall jag kom till den centralen är att det är billigaste materialet. Ger direkt tanken att det är hempulare eller Polsk multihantverkare som varit i farten.
Bara någon enstaka hundring till så kunde det varit något mer seriöst märke (alltså bara känslan - seriöst ... , Rogy är kanske världens bästa produkter och samtidigt lägst pris, vem vet...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Tja, ser väl ganska "normalt" ut. Det finns både slarvigare och prydligare, gjort av både hempulare och av yrkesmän. Det är ju fortfarande rätt lite tråd i centralen, det går kanske att ordna till det något lite finare, för det kommer se värre ut när det blivit fullt.
Tips, vik ner långa fasledare i en båge under säkringen så blir det inte kabel överallt Se bild (och skit i att det är en blå EK där, jag tog det som låg närmast till hands för fotot bara). Och klipp ner sånt som är på tok för långt (nu verkar det inte vara något sådant i din central).
Är uttaget inkopplat/rätt inkopplat, jag ser inte tre ledare till det?
PE och PEN (och ev N) kan tilläggsmärkas lite för att det inte ska finnas några som helst tveksamheter i framtiden. Men det är en option. Inkommande PEN är i så fall viktigast.
Svårt att bedöma areor och omöjligt att bedöma skalning och inkopplingar, så jag hoppas det är ett noggrant och gediget arbete.
I övrigt så det som direkt slår mig, och det jag först av allt skulle tänka/reagera på ifall jag kom till den centralen är att det är billigaste materialet. Ger direkt tanken att det är hempulare eller Polsk multihantverkare som varit i farten.
Bara någon enstaka hundring till så kunde det varit något mer seriöst märke (alltså bara känslan - seriöst ... , Rogy är kanske världens bästa produkter och samtidigt lägst pris, vem vet...)
[bild]
Tusen tack för bra kommentarer, försöker snygga till lite!
Yes, inkommande är rätt kopplat, men håller med om att bilden förvillar något.
Stämmer, riktigt billigt material. Behövde få tag på en 2x18-central snabbt för att täcka hålet i väggen (hade först en 2x12 Malmbergs som inte passade, också billigt men ändå..) och då var detta det som snabbt gick att få fram. Kan ju förvisso byta ut alla dvärgar om man skulle vilja, men ser kanske inte riktigt poängen med det. Svårt att se att Rogy-dvärgarna skulle vara helt värdelösa/inte fylla sin funktion.
En sån central är bara att byta ut, jordfelsbrytare in och en sanering av ledningarna, gamla skruvsäkringar skall man glömmaP PontusP skrev:Precis flyttat in i en lägenhet (större BRF, byggd på 60-talet, drygt 100 lägenheter). Försöker få lite koll på elen och håller som bäst på att försöka bena ut hur i hela friden dom tänkt med färgsättningen mm i centralen.
[bild]
Så vitt jag kan förstå är den ursprungliga färgsättningen:
Vit: fas
Svart: nolla
Jord: röd
Inkommande nolla är för övrigt svart. Detta skiljer ju sig så klart från den klassiska vit=nolla och svart=fas. Kan det finnas nån anledning till att man gjort så? Eller är det helt enkelt bara någon som varit full på jobbet anno 1965?
Därefter tycks man ha kompletterat med en del dragning med moderna färger.
Svart/brun: fas
Blå: nolla
Gul/grön: jord
När man sedare kopplat vidare ute i lägenheten har man bytt till moderna färger på en del ställen, dvs vit har kopplats vidare som svart/brun.
Spontant tänkte jag bara byta plats på fas och nollkabel på de gamla kopplingarna när jag byter central, men vid närmare eftertanke kommer det ställa till det rejält med brytare mm.
Så vad gör man? Trådar om allt i rätt färg?
Varför så kategorisk?K Kabehusvagn3328 skrev:
Det dåliga men nuvarande central är att den inte har separat neutral och skyddsledarskena, vilket gör JFB-installation svårare, och går inte att få lika bra/snyggt.
Detta och att den centralen verkar sakna reservplatser skulle få mig att bli lite sugen på att rycka allt och byta till ny central.
Nu är det väl iofs det som skedde också?
Men aldrig att jag tänker "glömma gamla skruvsäkringar", ty diazed har många bra egenskaper. Jag funderar på att byta till diazed i mitt garage åtminstone lägga en trefasgrupp på sådana.
Sen vi bytte till ny central så kan vi inte köra micron samtidigt som diskmaskinen värmer vatten. Något som gick innan med vanliga proppar. Men det blir bättre sedan när köket görs iordning och man kan ha fler säkringar.Mikael_L skrev:
Varför så kategorisk?
Det dåliga men nuvarande central är att den inte har separat neutral och skyddsledarskena, vilket gör JFB-installation svårare, och går inte att få lika bra/snyggt.
Detta och att den centralen verkar sakna reservplatser skulle få mig att bli lite sugen på att rycka allt och byta till ny central.
Nu är det väl iofs det som skedde också?
Men aldrig att jag tänker "glömma gamla skruvsäkringar", ty diazed har många bra egenskaper. Jag funderar på att byta till diazed i mitt garage åtminstone lägga en trefasgrupp på sådana.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Öppna jordskruven på nollskenan för att separera noll och jord. Sen är det lättare att följa noll och jord. Använd multimeter Ohmmätning. Om Du har använd fasprovare för att se var det finns spänning! Jag tycker inte att det ser så förskräckligt ut!P PontusP skrev:Precis flyttat in i en lägenhet (större BRF, byggd på 60-talet, drygt 100 lägenheter). Försöker få lite koll på elen och håller som bäst på att försöka bena ut hur i hela friden dom tänkt med färgsättningen mm i centralen.
[bild]
Så vitt jag kan förstå är den ursprungliga färgsättningen:
Vit: fas
Svart: nolla
Jord: röd
Inkommande nolla är för övrigt svart. Detta skiljer ju sig så klart från den klassiska vit=nolla och svart=fas. Kan det finnas nån anledning till att man gjort så? Eller är det helt enkelt bara någon som varit full på jobbet anno 1965?
Därefter tycks man ha kompletterat med en del dragning med moderna färger.
Svart/brun: fas
Blå: nolla
Gul/grön: jord
När man sedare kopplat vidare ute i lägenheten har man bytt till moderna färger på en del ställen, dvs vit har kopplats vidare som svart/brun.
Spontant tänkte jag bara byta plats på fas och nollkabel på de gamla kopplingarna när jag byter central, men vid närmare eftertanke kommer det ställa till det rejält med brytare mm.
Så vad gör man? Trådar om allt i rätt färg?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
R Reparerix skrev:
Ett mycket dåligt råd så här på ett konsumentforum.R Reparerix skrev:
Man får absolut inte göra detta på en spänningssatt anläggning, då blir man väldigt fattigt på en bråkdels sekund.
Och bryter man strömmen först, så gäller det att ändå förstå lite för att veta vad man kan få ut av detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden