Hej. Nybygge i slutfas och i badrummet har min elektriker dragit ut rör på vardera sidan om spegel ovan vask för belysning. Ej i närhet av dusch eller.bad och ca 80cm ovan vask på sidan om spegeln så det behöver inte vara IP 44. Men "fast installation" då jag sätter på belysningen via strömbrytare intill dörren. Nu skall jag köpa in belysning som han skall installera och de flesta vägglampor har ju sladd/kontakt. Kan även dessa användas eller blir den mkt extra jobb för min elektriker att bygga om dem - dvs mkt merkostnad för mig ? (han är på sportlov nu så jag kan ej nå honom). Eller måste jag köpa in vägglampor där det står att de är för fast installation? Mvh, Karin

Jag skulle säga att de flesta vägglampor med sladdkontakt inte går att bygga om då det saknas plats för kopplingsklämmor.

• Gilla
KarinK
  • Laddar…
Normalt är det ett fäste på armaturen och ska skruvas/fästas i väggen och en s,k, sockerbit i dito och kopplas det ihop där. Så se till att det är ett väggfäste och kopplingsplint. på dom du köper. Sen tänk på hur ljuskällan är monterad och hur den lyser. Så det inte blir blänk direkt in i ögonen när ni ska bli fina i ansiktet och tittar i spegeln.

Edit alla armaturer för vägg är fast belysning om det inte är sladd och stickpropp på dom. Då får dom inte vara i ett badrum/duschrum

Ibland önskar jag att ljuset är så mörkt som möjligt.

• Gilla
KarinK
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Normalt är det ett fäste på armaturen och ska skruvas/fästas i väggen och en s,k, sockerbit i dito och kopplas det ihop där. Så se till att det är ett väggfäste och kopplingsplint. på dom du köper. Sen tänk på hur ljuskällan är monterad och hur den lyser. Så det inte blir blänk direkt in i ögonen när ni ska bli fina i ansiktet och tittar i spegeln.

Edit alla armaturer för vägg är fast belysning om det inte är sladd och stickpropp på dom. Då får dom inte vara i ett badrum/duschrum
Tack för svar. Det är ett mega-stort badrum kombinerat tvättstuga, teknik-rum och spa. Enligt nya reglera så är det helt OK att inte vägg armaturer för badrum där vasken är placerad. MEN utbudet att välja bland blir ju så ohyggligt mkt mindre om det måste vara lampor för fast installation - dvs saknar sladd/kontakt. Och som du mkt riktigt påpekar - inget kul med de som lyser rakt in i ansiktet. Suuuuck. :(

Jag tror att det kan vara rätt struligt att bygga om de flesta vägglampor för fast installation. De är oftast dubbelisolerade med en obruten kabel med platt eurokontakt i ena änden, och lamphållaren (som är dubbelisolerad) i andra änden. Om du klipper kabeln och skarvar in trådar i lampfoten, så är det i många fall svårt att få den skarven att bli dubbelisolerad. Iallafall om lampan är i metall.

H hempularen skrev:
Jag tror att det kan vara rätt struligt att bygga om de flesta vägglampor för fast installation. De är oftast dubbelisolerade med en obruten kabel med platt eurokontakt i ena änden, och lamphållaren (som är dubbelisolerad) i andra änden. Om du klipper kabeln och skarvar in trådar i lampfoten, så är det i många fall svårt att få den skarven att bli dubbelisolerad. Iallafall om lampan är i metall.

OK , tack för förklaringen, jag får köra med lampor som är gjorde för fast inställning. Mvh , Karin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.