Precis flyttat in i en lägenhet (större BRF, byggd på 60-talet, drygt 100 lägenheter). Försöker få lite koll på elen och håller som bäst på att försöka bena ut hur i hela friden dom tänkt med färgsättningen mm i centralen.

Gammal elcentral med blandade kabelfärger och säkringar i en BRF från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vitt jag kan förstå är den ursprungliga färgsättningen:

Vit: fas
Svart: nolla
Jord: röd

Inkommande nolla är för övrigt svart. Detta skiljer ju sig så klart från den klassiska vit=nolla och svart=fas. Kan det finnas nån anledning till att man gjort så? Eller är det helt enkelt bara någon som varit full på jobbet anno 1965?

Därefter tycks man ha kompletterat med en del dragning med moderna färger.
Svart/brun: fas
Blå: nolla
Gul/grön: jord

När man sedare kopplat vidare ute i lägenheten har man bytt till moderna färger på en del ställen, dvs vit har kopplats vidare som svart/brun.

Spontant tänkte jag bara byta plats på fas och nollkabel på de gamla kopplingarna när jag byter central, men vid närmare eftertanke kommer det ställa till det rejält med brytare mm.

Så vad gör man? Trådar om allt i rätt färg?
 
E
Installera jordfelsbrytare är väl ett bra steg.
Spänn över lite. Byt din trasiga säkring om något inte funkar.

Färgerna spelar ingen roll, det är kopparn som leder strömmen.
 
  • Gilla
Thos och 2 till
  • Laddar…
Det är tyvärr normalt att man ser denna färgskala i gamla anläggningar då det ursprungligen saknades regler och då senare regler har ändrats ett par gånger genom åren. En JFB löser inget problem i denna fråga. Man får göra det bästa av situationen med märkning där det behövs, och användning av de färger som redan är mest använda i anläggningen. Man vinner inte alltid på att gå över till moderna färger då det bara innebär fler kombinationer att ta hänsyn till. Då det redan nu finns både röd och grön/gul skyddsledare så finns rekommendationen att det anges på gruppförteckningen.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 6 till
  • Laddar…
Lite intressant hur faserna ligger på de olika säkringarna


L1 L2 L3 L3 L3
L1 HB L2 L2 L2


Är det 3-fas till spisen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Är det PEN och 2 st faser in i denna central? Isf så kanske man skall yrka för att föreningen skall uppgradera till 3-fas och då i samma veva byta ut även centralerna till de boende. Annars ser ju centralen ändamålsenlig ut förutom att man skulle vilja få in en jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
rosen.johansson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är tyvärr normalt att man ser denna färgskala i gamla anläggningar då det ursprungligen saknades regler och då senare regler har ändrats ett par gånger genom åren. En JFB löser inget problem i denna fråga. Man får göra det bästa av situationen med märkning där det behövs, och användning av de färger som redan är mest använda i anläggningen. Man vinner inte alltid på att gå över till moderna färger då det bara innebär fler kombinationer att ta hänsyn till. Då det redan nu finns både röd och grön/gul skyddsledare så finns rekommendationen att det anges på gruppförteckningen.
Tack för bra svar Bo, då är det alltså inget ovanligt jag tittar på. Kommer med största sannolikhet tråda om en del i samband att det kommer in en normcentral, hade varit skönt att bara ha svart/brun som fastråd i hela lägenheten.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Lite intressant hur faserna ligger på de olika säkringarna


L1 L2 L3 L3 L3
L1 HB L2 L2 L2


Är det 3-fas till spisen?
Yes, stämmer med faserna, jäkligt konstig layout på centralen men kanske var normalt på 60-talet?

Spisen ligger på de tre första säkringarna
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Är det PEN och 2 st faser in i denna central? Isf så kanske man skall yrka för att föreningen skall uppgradera till 3-fas och då i samma veva byta ut även centralerna till de boende. Annars ser ju centralen ändamålsenlig ut förutom att man skulle vilja få in en jordfelsbrytare.
PEN och tre faser in
 
E
M merbanan skrev:
Är det PEN och 2 st faser in i denna central? Isf så kanske man skall yrka för att föreningen skall uppgradera till 3-fas och då i samma veva byta ut även centralerna till de boende. Annars ser ju centralen ändamålsenlig ut förutom att man skulle vilja få in en jordfelsbrytare.
Nä, tre faser är där allt, ibland gömmer sig någon ledare på dessa foton men följ HB så ser du.

Centralen är i nyskick, tycker man röd jord ska bytas ut säkerhetsaspekt gör man så klart detta och då blir de andra färgerna rätt men man ska börja i rätt ände, det vill säga jordfelsbrytaren.
 
Rätt ände att börja i är att se till att anläggningen håller normal säkerhet mot att olyckor sker. Därefter kommer JFBn in i bilden för att mildra konsekvensen av de olyckor som trots allt kan ske t.ex pga ovarsam hantering.
 
  • Gilla
PontusP och 2 till
  • Laddar…
Det tråkiga i installationen är att svart och vit används som både nolla och fas, det kan bli lite lätt rörigt ute i anläggningen.
 
Jordfelsbrytare kommer självklart med den nya normcentralen.

Det jag inte gillar med färgerna är att det ser ut såhär på sina ställen:

Elkablar med en röd kabelsko sticker ut från en oöppnad dosa i en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns mindre kul...
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
P PontusP skrev:
Inkommande nolla är för övrigt svart. Detta skiljer ju sig så klart från den klassiska vit=nolla och svart=fas. Kan det finnas nån anledning till att man gjort så?
Detta är helt normalt i ungefär hälften av orterna i Sverige. Vit eller svart nolla har helt enkelt en lokal förankring, en gång bestämt av det lokala elbolaget.
Som exempel är det vanligast med svart fas och vit nolla i Uppsala medan i Stockholm är det tvärtom.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
E
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det tråkiga i installationen är att svart och vit används som både nolla och fas, det kan bli lite lätt rörigt ute i anläggningen.
Klart det är lite trist men knappast anledning att slänga ut en fullt fungerande anläggning för.
Att det förekommer både röd och grön gul jord är inget ovanligt heller, men detta, om något, skulle kunna vara skäl till att komplettera anläggningen.

Men för de som jobbar med detta är det vardagsmat och det ser garanterat ut så hos alla grannar också, man måste komma ifrån detta med att tro på färger, i en anläggning man är väl bekant med ger det en handledning, inget mer.

Minsta möjliga insats och en riktig säkerhetshöjande effekt fås med något så enkelt som installation av jordfelsbrytare, detta kommer även hitta och ta bort eventuella fel i anläggningen.

Tycker man det är skoj kan man såklart byta trådarna också, ifall det går, då har man ju koll på allt också. Förutsätter nu att det är en bostadsrätt.
 
E
P PontusP skrev:
Jordfelsbrytare kommer självklart med den nya normcentralen.

Det jag inte gillar med färgerna är att det ser ut såhär på sina ställen:

[bild]

Det känns mindre kul...
Så blir det även med nya standarden men det känns som detta är något som gnager i dig, så byt då, det tar inte lång tid om ni är två och rören är intakta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.